چهارشنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۶:۴۷
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۵۹۴۷۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس شیرینی و شکلات
گفتگوی فودنا با آقای جمشید مغازه ای دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت ، شیرینی و شکلات :

کشش بی رویه ی غلط به سمت محصولات خارجی /بازنگری گمرکات بر اظهار کالاها / کیفیت بسیار بالاتر با تاریخ مصرف به روزتر

چندی پیش با رئیس هیئت مدیره واردکنندگان موادغذایی و آشامیدنی درباره مسائل موجود در عرصه واردات قانونی و غیر قانونی آدامس به صحبت پرداختیم و امروز در خدمت جناب آقای مغازه ای دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت و شیرینی و شکلات هستیم تا درباره ی برخی از مشکلات مربوط به تولید داخلی و بازار رقابت با محصولات خارجی گفتگویی داشته باشیم.

فودنا: معضل قاچاق آدامس در کشور ما بسیار جدی می باشد ، بنظر شما توان داخلی در بخش تولید آدامس چقدر می باشد و آیا واردات قاچاق آدامس از راه قانونی و یا غیر قانونی می تواند ضربه ای به صنعت ، اقتصاد یا سلامت کشور وارد نماید ؟

مهندس مغازه ای: همانطور که بارها در محافل و مباحث مختلف عرض کردم، طبیعتاً قاچاق آدامس یکی از معضلات بزرگ کشور ما محسوب می شود که ضربه ی بسیار سهمگینی در تولید داخلی این کالا وارد می نماید . در ایران آدامس ظرفیت تولید انبوهی را دارد و می تواند داشته باشد و اگر زمانی وقفه ای در قاچاق آن صورت پذیرد قطعاً ما سرانه ی مصرف را با تولید روزمره پر می نمائیم. اما متاسفانه در رابطه با این کالا که وارد کشور می شود یا کم اظهاری صورت می گیرد باید بگویم زیرا حقوق و عوارض بالایی دارد و یا بصورت عمده و قاچاق وارد کشور می شود .

طبق آمار و اطلاعات محاسبه شده حدود 000"000"000"1500 تومان گردش مالی سالیانه مربوط به این قاچاق است که ما با هر گروهی و هر رسانه ای که صحبت کردیم  به هیچ نتیجه ی مطلوبی دست نیافتیم و این مسئله کماکان در دستور کار قرار دارد .

 

فودنا: ما کشش و گرایش مصرف را در بازار به سمت محصولات خارجی بیشتر می بینیم ،آیا تولید دارای ضعف است، یا فاصله ی کیفیت محصولات داخلی و خارجی دچار ایراد می باشد و یا اینکه مشکل فرهنگی است که کشش بازار به سمت محصولات خارجی کشیده می شود.

مهندس مغازه ای : باید به این نکته اشاره کرد که نه تنها در آدامس بلکه در رابطه با بیشتر کالاها ضعف ما فرهنگی است . ما در هر زمینه ای به غلط کشش و رویه ای به سمت محصولات خارجی داریم .

ما در رابطه با محصولاتی که در ایران تولید می شود به وضوح خط تولید را مشاهده نمودیم، مواد اولیه را مورد بررسی قرار داده و بر این باوریم که محصولات ایرانی در شرایط بسیار عالی و مناسبی تولید می شوند. طبیعتاً این مسئله باید فرهنگ سازی شود و این امر نیز بعهده ی ما نیست، بلکه دولت و رسانه ها باید در این خصوص فرهنگ سازی کنند و مصرف کالاهای ایرانی بصورتی نمایان گردند که با کالای مشابه خارجی هیچ فرقی ندارند، لذا من این مسئله را ضعف فرهنگی می بینم و متاسفانه ما در تمامی امور از پارچه تا خرید لوازم برقی بدنبال خرید جنس خارجی هستیم و فکر می کنم این نقصان فرهنگی ما است .

 

فودنا : شما راهکار برون رفت را در چه می بینید و به چه صورت می توانیم از این گرداب واردات بی رویه خارج شویم . آیا نظام تعرفه ای در این مسئله نقش دارد ؟

مهندس مغازه ای : تعرفه در این خصوص نقشی ایفا نمی کند، زیرا آدامس تعرفه ی بالایی دارد. به هر این کالا که به وفور از مرزها و گلوگاه های مختلف وارد کشور می شود به اقتصاد ما ضربه ی بسیار سنگینی زده و بسیاری از سودجوها از این مسئله سودهای هنگفتی به دست می آورند که باید جستجو کرد و آنها را شناسایی و جلوی آنها گرفته شود .

 

ضمناً گمرکات باید یک بازنگری کلی بر روی کالاهایی که اظهار می شود داشته باشد ، ما شاهد این امر هستیم که در گمرکات بعضی از واردکنندگان 1/0 قیمت کالا را اظهار می نمایند و بر این اساس حقوق و عوارض می گیرند و طبیعتاً ما توان مقابله و رقابت با آن واردکنندگان غیر قانونی، قاچاق و یا آن دسته از افرادی که کم اظهاری می کنند را نخواهیم داست .

ضمن اینکه تولید داخلی ما از نظر کیفیت هیچ چیز از محصولات خارجی کمتر ندارد ، چه بسا محصولات ما با کیفیت بسیار بالاتر و تازه تر با تاریخ مصرف به روزتر تولید و توزیع  می گردند .

 

فودنا : آیا آمار دقیقی از تولید داخلی برای این کالا در دست می باشد ؟

مهندس مغازه ای : البته با توجه به برخی از مسائل از جمله واردات بی رویه فصلی که متغیر است آمار و اطلاعات دقیقی نداریم ، اما با توجه به آمار رسمی روزانه بالای 40 تا 50 تن می توانیم تولید روزانه داشته باشیم که قسمت اعظمی از آن صادر و بقیه در داخلی کشور مصرف می شود ، اما بنظر می رسد بدلیل بازار رقابتی شدید که در ارتباط با تولید داخلی و قاچاق هست این معادله کمتر می شود .

فودنا :

آقای مغازه ای با تشکر از اینکه ما را همراهی کردید.  از خداوند برای شما و همکاران توفیق  روز افزون در همه ی امور را خواستارم . 

(چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴) ۱۶:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها