چهارشنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۲
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۹۴۵۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

دلایل سقوط تجارت خارجی ایران

معاون وزیر صنعت دلایل اصلی کاهش تجارت خارجی ایران در ۴ ماهه اول امسال را نگرانی صادرکنندگان از نرخ ارز و دلواپسی واردکنندگان از سونامی واردات با ارزهای بلوکه شده دانست.

تازه‌ترین آمارهای گمرک ایران از سقوط ۱۷.۵ درصدی حجم تجارت خارجی ایران در ۴ ماهه اول امسال حکایت دارد به طوری که در این مدت صادرات ۱۵.۲۰ درصد و واردات ۲۰.۱۸ درصد نشان می‌دهد.

برهمین اساس، از ابتدای سال‌جاری تا پایان تیرماه میزان صادرات ۱۴ میلیارد و ۱۵ میلیون دلار و حجم واردات ۱۳ میلیارد و ۸۲۲ میلیون دلار گزارش شده است.

ولی‌اله افخمی‌راد رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از کاهش ۸۰ درصدی ثبت سفارش واردات در ۴ ماهه نخست سال‌جاری خبرداد و گفت: برخی از تولیدکنندگان به دلیل نگرانی از سونامی واردات پس از توافق و همزمان با آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور، خرید مواد اولیه خود را کاهش داده‌اند که به نظر می‌رسد این فضا به نفع اقتصاد کشور نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در عین حال، صادرکنندگان به دلیل بیم از کاهش نرخ ارز در دوران پس از توافق و ورود سرمایه گذاران خارجی، صادرات خود را کندتر کرده و انگیزه لازم را برای صادرات بیشتر نمی‌بینند درحالی که دولت تمامی این محاسبات را در نرخ ارز اعمال خواهد کرد و مراقبت لازم را از ورود بی‌رویه کالا به کشور صورت خواهد داد اما به هر روی، کاهش واردات و صادرات از ابتدای سال جاری مشهود است و این امر، تجارت خارجی کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی تصریح کرد: منابع بلوکه شده ایران به میزانی نیست که بتواند سیل واردات را به راه اندازد و از سوی دیگر، دولت خود به این موضوع حساسیت ویژه دارد و حتی در مذاکراتی نیز که وزیر صنعت، معدن و تجارت با هیات‌های خارجی دارد، بر این نکته تاکید می‌کند که قصد ایران از گسترش روابط تجاری با سایر کشورهای دنیا، واردات نیست.  

به اعتقاد افخمی راد، اقتصاد ایران بیش از هر زمان دیگر به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد و اگر سرمایه‌گذاران خارجی وارد ایران شوند، بانک‌های خارجی هم می‌آیند. 

 

مهر

(چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها