سه شنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۴
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۹۴۱۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

انتقاد صنایع غذایی از افزایش ۱۵ درصدی تعرفه واردات گندم

در پی افزایش تعرفه ۱۵ درصدی واردات گندم به منظور حمایت از کشاورزان و جلوگیری از "رانت قیمتی" در خرید تضمینی گندم، صنایع غذایی با تشکیل جلسه ای، به تاثیرات این تصمیم در افزایش قیمت تمام شده محصولات خود اعتراض کردند.

تصمیم اخیر شورای اقتصاد، در خصوص افزایش 150 تومانی تعرفه واردات گندم برای حمایت از زارعان و جلوگیری از "رانت قیمتی" در طرح خرید تضمینی گندم ، به مذاق فعالین صنایع غذایی خوش نیامده است.
این موضوع در جلسه روز گذشته کمیسیون کشاورزی اتاق بازارگانی تهران مطرح شده و اعتراضات فعالین صنایع غذایی را به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید به همراه داشت.
از طرفی وزارت جهاد کشاورزی نیز با صدور اطلاعیه‌ای خواستار حذف تعرفه 150 تومانی واردات "جو"، برای حمایت از دامداران و کاهش هزینه‌های آنها شده است.
بنا بر این گزارش، در ابتدای این نشست کاوه زرگران رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با اشاره به توامندی‌های صنعت غذا در کشور به مشکلات این بخش از جمله اجرای سلیقه‌ای قانون مالیات بر ارزش افزوده، قیمت‌گذاری دستوری و نظام تعرفه‌گذاری اشاره کرد و گفت: در صورت توجه بیشتر به صنایع غذایی کشور، امکان رشد هر چه بیشتر صادرات و تامین کامل امنیت غذایی کاملا در دسترس خواهد بود.
وی با اشاره به افزایش 150 تومانی تعرفه واردات هر کیلو گندم که مدتی است به گمرکات کشور ابلاغ شده است نیز گفت: این تصمیم که به نظر می‌رسد در جهت افزایش حمایت از کشاورزان اتخاذ شده است، برخی از صنایع و واحدهای تولیدی را در شرایط نابسامانی قرار می‌دهد.
دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران اضافه کرد: بهتر است که سیاست های حمایتی از قیمت‌گذاری جداسازی شود تا شاهد بروز دوگانگی در تصمیم‌ها نباشیم.
در ادامه این نشست روسای تشکل‌های مختلف صنایع غذایی و تولیدکنندگان عرصه غذا از جمله تولیدکنندگان حوزه آرد، نشاسته و گلوکز از تصمیم افزایش تعرفه واردات گندم انتقاد کردند و از هیات رییسه اتاق تهران و رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی مجدد این بخشنامه با در نظر گرفتن وضعیت تولیدکنندگان بخش صنایع غذایی شدند.
در نهایت هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد برای بررسی این موضوع و مشکلاتی که به وجود آمده است، در روزهای آینده با برگزاری جلسه ای با جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور با حضور نمایندگان بخش خصوصی این موضوع را بررسی خواهد کرد.
(سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها