دوشنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۱
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۹۳۷۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

تجارت خارجی ایران ۲۷ میلیارد دلار شد

در چهار ماه ابتدایی سال جاری ، ۱۴ میلیارد و ۱۵ میلیون دلار انواع کاا از ایران به سایر کشورها صادر و در مقابل ۱۳ میلیارد و ۸۲۲ میلیون دلار کالا نیز وارد کشور شده است.

به نقل از روابط عمومی گمرک ایران ،بررسی آمار تجارت خارجی ایران در چهار ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که تراز بازرگانی کشورمان همچنان مثبت است. در این مدت، 14 میلیارد و 15 میلیون دلار انواع کالا از ایران به سایر کشورها صادر و در مقابل 13 میلیارد و 822 میلیون دلار نیز وارد کشور شده است.
همچنین میزان وزنی کالاهای صادراتی کشورمان در مدت یادشده 32 میلیون و 442 هزار تن و میزان وزنی کالاهای وارداتی نیز 11 میلیون و 392 هزار تن بوده است.
بررسی تحلیلی تجارت خارجی ایران در این مدت نشان می‌دهد که همچنان تراز بازرگانی جمهوری اسلامی ایران مثبت و حجم صادرات بیشتر از واردات بوده است اما صادرات کشورمان 15 و 20 صدم درصد و واردات نیز 20 و 18 صدم درصد کاهش داشته است.
این گزارش می‌افزاید، کارنامه تجارت خارجی ایران در این مدت حاکی از آن است که کاهش 39 و 39صدم درصدی صادرات میعانات گازی بیشترین تأثیر را در کاهش حجم صادرات کشورمان داشته است.

اقلام عمده کالاهای صادراتی
اقلام عمده صادرات در مدت مورد بررسی، شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده به ارزش 675 میلیون دلار و سهم ارزشی 6 و25صدم درصد، پروپان مایع شده به ارزش 540 میلیون دلار و سهم ارزشی 4 و 99 صدم درصد و قیر نفت به ارزش 480 میلیون دلار و سهم ارزشی 4 و 44 صدم درصد بوده است.
عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی
چین همچنان بزرگ‌ترین خریدار کالاهای ایرانی به‌شمار می‌رود. این کشور در 4 ماهه نخست امسال 7 میلیون و 912 هزار تن کالا به ارزش 2 میلیارد و 562 میلیون دلار از ایران وارد کرد. پس از این، کشور عراق قرار دارد. صادرات به عراق نیز در این مدت با 4 درصد افزایش به یک میلیارد و 997 میلیون دلار رسید.
امارات متحده عربی در این مدت یک میلیارد و 683 میلیون دلار انواع کالا از ایران وارد کرد و با 34 درصد افزایش نسبت به پارسال رتبه سوم را به خود اختصاص داد.
هند در رتبه چهارم قرار گرفت. صادرات ایران به هند در این مدت 913 میلیون دلار بود که 33 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین افغانستان نیز 811 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرد و در رتبه پنجم قرار گرفت.
اقلام عمده واردات
این کالاها به ترتیب شامل ذرت دامی به ارزش 430 میلیون دلار، برنج به ارزش 302 میلیون دلار، کنجاله سویا به ارزش 297 میلیون دلار و ماشین‌آلات شکل دادن محصولات معدنی به ارزش 271 میلیون دلار هستند. قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری نیز عنوان پنجمین کالای عمده وارداتی کشورمان در این مدت است که به ارزش 264 میلیون دلار وارد کشورمان شده است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا
چین در این مدت عمده‌ترین کشور صادرکننده کالا به ایران بوده است. سهم این کشور از کل واردات کشورمان 3 میلیارد و 518 میلیون دلار بود. با این حال صادرات چین به ایران در مدت یادشده بیش از 9 درصد کاهش داشته است. امارات متحده عربی رتبه دوم را به خود اختصاص داده و در این مدت 3 میلیارد و 38 میلیون دلار انواع کالا به ایران صادر کرده که مجموع صادرات این کشور نیز با 32 درصد کاهش همراه بوده است. رتبه‌های بعدی نیز به کره جنوبی، ترکیه و هند اختصاص دارد که هر یک از این کشورها به ترتیب یک میلیارد و 265 میلیون دلار، یک میلیارد و 56 میلیون دلار و 843 میلیون دلار انواع کالا به ایران صادر کرده‌اند.
(دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها