یکشنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۸
سرویس : غذای کودک، تنقلات و مکمل ها
کد خبر : ۵۹۳۵۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس غذای کودک، تنقلات و مکمل ها

خواص درمانی مکمل "سیر"

یک متخصص فارماکوتراپی با بیان اینکه ضدعفونی شدن ریه‌ها، معده و پوست از فواید مصرف مکمل‌های "سیر" است، تاکید کرد: این مکمل‌ها از جمله مکمل‌های غذایی و درمانی هستند که به دلیل بوی نامطبوع سیر تازه، توصیه و رواج یافته است.

دکتر سیمین دشتی خویدکی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه ماده فعال اصلی سیر خام آلیسین نام دارد، گفت: در اثر تکه کردن یا کوبیدن سیر خام، آلیسین با آنزیم آلینازی واکنش می‌دهد و تولید آلیسین می‌کند که ماده ضدباکتری قوی است و هنگامی که وارد جریان خون می‌شود، موجب ضد عفونی شدن ریه‌ها، معده و پوست می‌شود. همچنین ترکیبات گوگرددار سیر دارای خاصیت ضد قارچ و باکتری است و به همین علت سیر در بسیاری از بیماری‌های آنفلوآنزا نیز مفید است.

وی افزود: کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید، کاهش فشار خون و کمک به کاهش چربی، دارا بودن خواص ضد انعقادی، حفظ سلامتی قلب وعروق، خواص آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی و بدون بو بودن این مکمل‌ها، ضد عفونی کننده ریه، معده و پوست، درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، عفونت‌های دستگاه تنفسی و سینوزیت از جمله مزایای مصرف مکمل‌های سیر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: مصرف مکمل‌های سیر می‌تواند به مشکلات بینایی و عصبی مبتلایان دیابت کمک کند و از عوارض پرتو درمانی و شیمی درمانی بکاهد. همچنین از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد حفاظت می‌کند.

دشتی خویدکی با بیان اینکه مصرف مکمل‌های سیر در تبدیل چربی اضافی به انرژی کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: ترکیبات موجود در سیر به کاهش میزان کلسترول بویژه کلسترول بد (LDL) در بدن کمک می‌کند. بنابراین چربی اضافی بدن را به انرژی تبدیل می‌کند که در حفظ سلامتی بسیار موثر است.

این متخصص فارماکوتراپی در پایان یادآور شد: به منظور جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع باید از جویدن مکمل‌های سیر خودداری شود و برای استفاده در دوران بارداری و شیردهی، پیش از انجام عمل جراحی و همچنین در صورت مصرف داروهای ضد انعقاد خون، مشورت با پزشک قبل از مصرف الزامی است.
(یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها