شنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۹۳۱۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
گفت‌و گو با دکتر کیانوش خسروی دارانی:

خواص مفید درمانی، پیشگیری و سلامت بخشی پروبیوتیک‌ها

دکتر کیانوش خسروی دارانی دانش‌آموخته مقطع دکترای بیوتکنولوژی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و نایب رییس انجمن نانو فناووری ایران است با وی گفت‌و گویی درباره فرآورده‌های غنی شده با پروبیوتیک انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید

دکتر کیانوش خسروی دارانی دانش‌آموخته مقطع دکترای بیوتکنولوژی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و نایب رییس انجمن نانو فناووری ایران است با وی گفت‌و گویی درباره فرآورده‌های غنی شده با پروبیوتیک انجام دادیم که در زیر می‌خوانید:


· استفاده از پروبیوتیک‌ها چقدر در ارتقای سلامت تغذیه موثر است؟

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌ها (یا ریزاندامگان) های مفیدی هستند که اگر انسان، دام، طیور یا حتی آبزیان مقدار کافی از آنها را مصرف کنند در سیستم گوارش جایگزین شده و اثرات سلامتی بخش متعددی را برای میزبان به ارمغان آورند.


· از نظر علمی پروبیوتیک‌ها بیشتر جنبه درمانی دارند یا در جهت افزایش سلامت غذا موثرند؟

پروبیوتیک ها از هر دو جنبه مفید هستند هم جنبه درمانی و پیشگیری آن‌ها در امراض مختلف ثابت شده است و هم باعث افزایش سلامت و ایمنی مواد غذایی می‌شوند. اگر بخواهیم میان این دو جنبه به یکی وزن بیشتری بدهیم می‌توان ادعا کرد که اثرات کم نظیر درمانی و سلامت بخشی آن‌ها برای میزبان پررنگ تر از اثر آن‌ها بر سلامت غذا است به ویژه که در مورد ایمنی مواد غذایی بسیاری از نگهدارنده‌های طبیعی و مصنوعی متعدد می‌توانند این تاثیر را داشته باشند.


· به چه دلیل می‌توان پروبیوتیک‌ها را به عنوان بخشی از زنجیره غذاهای فراسودمند معرفی کرد؟

غذا می‌تواند حامل مناسبی برای انتقال پروبیوتیک ها به میزبان باشند. این ریزاندامگان قادرند در طول مدت تولید و نگهداری غذا در (شرایط مطلوب) تکثیر شده و در شرایط فعال فیزیلوژیک قرار گیرند و پس از مصرف جای‌گیری مناسبی در روده داشته باشند پس می‌توانیم چنین غذایی را غذای فراسودمند تلقی کنیم زیرا اصولا غذای فراسودمند به خوراکی گفته می شود که علاوه بر رفع گرسنگی و تامین مواد و انرژی لازم برای مصرف کننده اثرات درمانی و سلامتی بخشی نیز داشته باشد. گفتنی است معمول ترین غذا برای حامل پروبیوتیک ها فرآورده های لبنی، فرآورده‌های نانوایی و نوشیدنی ها هستند.


· کشور ما در زمینه صنایع غذایی تا چه اندازه در بهره‌گیری از پروبیوتیک‌ها موفق عمل کرده است؟


به همت پژوهشگاه استاندارد، استانداردهای ملی متعددی در این زمینه تدوین شده است.


· به چه دلیل استفاده از پروبیوتیک‌ها در فرآوری غذاهای آماده کمتر مورد توجه قرار گرفته است؟

لازم است حامل غذایی به نحوی انتخاب شود که در مرحله تولید و نگهداری غذا رشد و زنده ماندن پروبیوتیک ها تضمین شود. بدیهی است که درباره غذاهای آماده کمتر این امکان میسر است.
(شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها