شنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۹۳۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

مراقب سونامی پول های آزاد شده باشید/ بخش شبه دولتی در حال گسترش است

علیرضا مناقبی ، عضو هیات رئیسه مجمع واردات در گفتگو با ایلنا با اشاره به تبعات اقتصادی توافقنامه هسته ای اظهار داشت: هرچند آزاد سازی دارایی های بلوکه شده کشورمان و روان سازی انتقال پول در عرصه بین المللی، خبرهای نوید بخشی برای فعالان اقتصادی هستند، اما واقعیت این است که عملکرد این رویدادها می‌تواند همچون چاقوی دو لبه باشد.

وی ادامه داد: تجارت بین المللی کشور تشنه نقدینگی است و عدم مدیریت این عطش می تواند همچون یک سونامی مهیب اقتصاد و تجارت کشور را در خود ببلعد.

مناقبی اضافه کرد: یکی از مهمترین نگرانی ها در خصوص گسترش بخش شبه خصوصی باشد.

وی ادامه داد: از آنجایی که رانت خواران و فرصت طلبان حقیقی و حقوقی، همیشه در انتظار مقاطع زمانی ای هستند که اقتصاد و تجارت دچار هجمه های کنترل نشده شود، این دغدغه به طور جدی وجود دارد که آیا با هجوم سرمایه ها از خارج به داخل کشور،  بخش خصوصی واقعی می‌تواند نقش آفرینی کند یا باز با توجه به منافع، شرکت‌های شبه دولتی به رقابت با بخش خصوصی می‌پردازند.

عضو هیات رئیسه مجمع واردات تصریح کرد: فعالان اقتصادی بر این باورند که اقتصاد پس از رفع تحریم ها، ممکن است به سمت گسترش شبه دولتی ها منحرف شده و موجب فربه شدن بخش های خاکستری اقتصاد شود.

وی هشدار داد: هرچند انتخاب مدیران دولتی برای اقتصاد شبه دولتی به یک موضوع عادی تبدیل شده است، ولی اگر سونامی پول های آزاد شده به صورت جدی مورد نظر سیاستگذاران قرار نگیرد و مدیریت نشود، بخش شبه دولتی بیش از گذشته به دامان دولت و مدیریت دولتی باز خواهند گشت .

وی گفت: در این میان آنچه که همه می دانیم و چند دهه تجربه کرده ایم آن است که مدیریت دولتی بنگاه های اقتصادی  یعنی تلف شدن دارایی ها و سرمایه های جدید.

مناقبی تاکید کرد:آنچه نگرانی ها را تشدید می کند آن است که متاسفانه عوارض این انحراف، یک شبه نمایان نخواهد شد و  تا زمانی که دارایی ها مستهلک نشوند، عوارض رشد اقتصاد شبه دولتی خود را در پشت پول های آزاد شده پنهان خواهند کرد و زمانی واقعیت ها خود را نشان خواهند داد که خیلی دیر شده است.
(شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها