جمعه / ۲ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۶
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۵۹۲۹۸
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس شیرینی و شکلات
گفتگو با مهندس هوشنگ نژاد, عضو کمیته فنی انجمن شیرینی و شکلات

چالش اصلی امروز تولید کمبود سرمایه در گردش است

چالش اصلی تولیدکنندگان صنعت شیرینی و شکلات کشور به کمبود سرمایه در گردش تولیدکنندگان بازمی گردد. همچنین مشکلات قیمت گذاری و نوسان قیمت مواد اولیه نیز از دیگر معضلات این صنعت شیرین به شمار می‌آید. به اعتقاد اینجانب بهترین راهکار به منظور برون رفت از این معضلات نیز شامل ایجاد اتحاد بیشتر صنعتگران،‌ وفاداری به اصول رقابت حرفه‌ای سالم و به دنبال آن حمایت بزرگان صنعت شیرینی و شکلات در راستای یکپارچگی و وحدت رویه می‌باشد.

عضو کمیته فنی انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، ‌شیرینی و شکلات ارزیابی مثبتی از روند فعالیت‌های این تشکل تخصصی دارد و معتقد است از لحاظ استانداردهای کسب شده صنعت شیرینی و شکلات کشور در جایگاه مناسبی قرار دارد. مهندس هوشنگ نژاد همچنین انجام فعالیت‌های آتی کمیته فنی را به انتخاب اعضای جدید کمیته فنی بعد از انتخابات دوره جدید ترکیب هیات مدیره انجمن وابسته می‌داند. وی در گفت و گو با خبرنگار فودنا، ارزیابی خود را از فعالیت‌های کمیته فنی انجمن بیان داشته و همچنین نظرات خود را در خصوص جایگاه صنعت شیرینی و شکلات و نهایتا چالش‌های فراروی آن مطرح می‌کند. آنچه در پی می‌خوانید ماحصل این گفت و گوست.

فودنا: لطفا اشاره ای به عملکرد کمیته فنی انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ایران در سال 93 داشته باشید؟

کمیته فنی انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ایران در سال جاری طبق روال گذشته در جلسه‌های کمیته ملی که از سوی سازمان استاندارد دعوت گردیده؛  نماینده فعال داشته است. دست اندرکاران این کمیته همچنین همکاری‌های خود را با وزارت بهداشت ادامه می‌دهند. از سوی دیگر موضوع ماده 37 یا چراغ راهنما بر روی بسته بندی محصولات نیز به عنوان یک مشکل بزرگ این صنعت در دستور کار کمیته تخصصی انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات قرار دارد. در این راستا تلاش شده است که صنعت شیرینی و شکلات کمترین معضل را در این خصوص متحمل گردد. توجه به این مهم را نیز ضروری می دانم که با وجود آنکه اساسا با این قانون مخالف هستیم،  همواره این موضوع را مطرح کرده و از نظر تولیدکنندگان این صنعت در این خصوص دفاع می کنیم.

فودنا: برنامه های سال جدید کمیته فنی این تشکل صنعت شیرینی و شکلات کشور در جهت اخذ استانداردهای جدید و سایر فعالیت های توسعه ای آن چیست؟

همانطور که می‌دانید در آستانه انتخابات اعضای هیات مدیره انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، ‌شیرینی و شکلات ایران قرار داریم لذا پس از پایان مجمع سالیانه و مشخص شدن ترکیب جدید اعضای هیات مدیره،‌ نسبت به انتخاب اعضا کمیته فنی و ادامه روند کاری این واحد تخصصی اقدام می‌گردد.

فودنا: لطفا اشاره ای به آخرین فعالیت های در دست اقدام کمیته فنی انجمن داشته باشید؟

باید بگویم؛ طی چند روز آینده، اخذ استاندارد ویفر با روکش شکلات را در پیش داریم که امیدواریم  پس از سه سال پایان خوشایندی پیش رو داشته داشته باشد. در خصوص ماده 37 یا (چراغ راهنما بر روی بسته بندی محصولات) نیز درخواست وقت ملاقات حضوری با مسئولین اداره نظارت و سازمان غذا و دارو انجام شده است. تلاش داریم تا بتوانیم در این خصوص به راهکار مناسبی دست یابیم.

چالش اصلی تولیدکنندگان صنعت شیرینی و شکلات کشور به کمبود سرمایه در گردش تولیدکنندگان بازمی گردد. همچنین مشکلات قیمت گذاری و نوسان قیمت مواد اولیه نیز از دیگر معضلات این صنعت شیرین به شمار می‌آید. به اعتقاد اینجانب بهترین راهکار به منظور برون رفت از این معضلات نیز شامل ایجاد اتحاد بیشتر صنعتگران،‌ وفاداری به اصول رقابت حرفه‌ای سالم و به دنبال آن حمایت بزرگان صنعت شیرینی و شکلات در راستای یکپارچگی و وحدت رویه می‌باشد.

 

فودنا: به اعتقاد جنابعالی وضعیت محصولات صنعت شیرینی و شکلات در شرایط کنونی چگونه است و در مقایسه با شرکت های خارجی در چه جایگاهی قرار داریم؟

بدون هرگونه جانبداری معتقدم جایگاه صنعت شیرینی و شکلات کشور در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد. البته معتقدم این صنعت می توانست طی چند سال اخیر به جایگاه مطلوبتری نیز دست یابد ولی به علت مشکلات اقتصادی و تحریم ها این مهم امکانپذیر نشده است.

فودنا: به اعتقاد شما این بخش با چه تهدیدها و چالش‌هایی دست به گریبان است و برای برون رفت از این چالش ها چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟

برای پاسخ به پرسش شما باید بگویم چالش اصلی تولیدکنندگان صنعت شیرینی و شکلات کشور به کمبود سرمایه در گردش تولیدکنندگان بازمی گردد. همچنین مشکلات قیمت گذاری و نوسان قیمت مواد اولیه نیز از دیگر معضلات این صنعت شیرین به شمار می‌آید. به اعتقاد اینجانب بهترین راهکار به منظور برون رفت از این معضلات نیز شامل ایجاد اتحاد بیشتر صنعتگران،‌ وفاداری به اصول رقابت حرفه‌ای سالم و به دنبال آن حمایت بزرگان صنعت شیرینی و شکلات در راستای یکپارچگی و وحدت رویه می‌باشد.

فودنا: با توجه به اینکه جنابعالی دستی بر آتش تولید محصولات اسنک نیز دارید، لطفا بفرمایید این محصولات از چه ویژگی‌هایی برخوردار هستند؟ برخی از کارشناسان استفاده از این محصولات را برای سلامتی مضر می‌دانند. نظر شما در این خصوص چیست؟ به اعتقاد شما استانداردهای محصولات اسنک کشور تا چه میزان با استانداردهای بین المللی فاصله دارد؟

برای پاسخ به این پرسش بیان یک مثال نه چندان تخصصی را لازم می دانم. اگر به یاد داشته باشید پیش از انقلاب در روزنامه مقاله ای نوشته شده بود  در خصوص مسابقه ای که از برخی از افراد جهت خوردن چند پرس چلوکباب  به عمل آمده بود که بعلت مصرف یش از حد دچار مشکل شده بودند. به زبان ساده باید گفت، مصرف بیش از حد هر چیز؛‌ مضر است. این موضوع شامل کلیه محصولات صنایع غذایی نیز می‌شود لذا باید فرهنگ مصرف را اصلاح کنیم.

 در اینجا طرح این پرسش را لازم می دانم که در کجای دنیا دیده شده که به طور مستقیم به یک محصول غذایی مانند اسنک ها حمله شود. معتقدم استانداردهای ملی ایران از سطح خوبی در جهان برخوردارند. حتی ممکن است سختگیرانه تر نیز باشد، با اینحال بعنوان یک کارشناس به آن احترام گذاشته و حتی دفاع نیز می‌نمایم.

در پایان امیدوارم برخورد سلیقه‌ای با این موضوع نشود و همیشه به صورت جامع و یکپارچه مورد بهره برداری قرار گیرد. باز هم تاکید دارم در خصوص استانداردهای اسنک، فاصله چندانی با استانداردهای خارجی نداریم. دلیل آن نیز استفاده از استانداردهای بین المللی برای تولید و تهیه استانداردهای ملی است. لذا جای دارد در اینجا از سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو برای زحماتشان تشکر و قدردانی نمایم.

 

 

نسیم صدرنیا

علی اکبر علیان نژادی

فودنا

(جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴) ۱۴:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها