سه شنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۴ / ۱۶:۰۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۹۱۴۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد
اوباما:

هر اقدام کنگره در ممانعت از اجرای توافق را وتو می‌کنم

'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا گفت: توافق خط قرمزهای ما را رعایت کرده است و من هر قانونی در کنگره که مانعی بر سر راه این توافق باشد را وتو خواهم کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا پس از حصول توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرد؛‌ این توافق نشان می دهد دیپلماسی آمریکایی می تواند تغییری واقعی و معنادار را به وجود آورد. تغییراتی که کشور ما و دنیا را امن تر می‌کند. این توافق، هماهنگ با سنت رهبری آمریکا در جهان است. 50 سال پیش بود که پرزیدنت کندی در مقابل مردم آمریکا ایستاد و گفت: هرگز از سر ترس مذاکره نکنیم؛ ولی هرگز از مذاکره کردن هم نترسیم. او درباره لزوم مذاکره با شوروی صحبت می‌کرد.

اوباما گفت: آن مباحث در آن زمان در خصوص تکثیر سلاح های هسته ای مطرح می شد. در آن زمان، خطر در خصوص احتمال وقوع جنگ میان دو ابرقدرت وجود داشت. در دوران ما خطر این است که سلاح های هسته ای میان کشورهای بیشتر به ویژه در خاورمیانه پخش شود. آن هم در منطقه ای حساس؛ حساسترین منطقه جهان. امروز به این دلیل که آمریکا از موضع قدرت و اصول مذاکره کرد، ما جلوی گسترش سلاح های هسته ای را در خاورمیانه گرفتیم. به خاطر این توافق، جامعه بین الملل قادر خواهد بود از اینکه جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته ای تولید نمی کند، اطمینان حاصل کند. این توافق، تمام خط قرمزها و تمام پارامترهایی را که ما مد نظر داشتیم، رعایت کرده است.

وی اعلام کرد؛‌ تمامی راه های رسیدن به سلاح هسته ای مسدود شده است. تمام ساز و کارهای راستی آزمایی برای اطمینان حاصل کردن از این موضوع، به اجرا گذاشته خواهد شد. ایران دیگر قادر نخواهد بود پلوتونیومی را که لازمه ساخت سلاح هسته ای است، تولید کند. بر اساس این توافق، ایران دو سوم از سانتریفیوژ های خود را ذخیره خواهد کرد و تحت نظارت بین المللی در خواهد آورد. ایران از سانتریفیوژ های خودش برای تولید اورانیوم غنی‌شده در 10 سال آینده خودداری خواهد کرد. ایران 98 درصد از اورانیوم غنی شده خود را کنار خواهد گذاشت. ایران در حال حاضر، ذخایر اورانیومی دارد که می تواند 10 سلاح اتمی تولید کند. بر مبنای این توافق، حجم این اورانیوم به شدت کاهش خواهد یافت و به کمک آن نمی تواند سلاح تولید کند. این ذخیره تا 15 سال آینده به همین مقدار باقی خواهد ماند. ایران نخواهد توانست به کمک تأسیساتش در اراک، پلوتونیوم تولید کند.
(سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴) ۱۶:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها