سه شنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۰
سرویس : غذای کودک، تنقلات و مکمل ها
کد خبر : ۵۸۹۸۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس غذای کودک، تنقلات و مکمل ها
گفتگوی فودنا با رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی :

تولیدات داخلی آدامس از لحاظ کیفیت مردم را راضی نمی کند/ دولت بزرگترین متضرر واردات غیرقانونی آدامس

فرصت پیش آمده را مغتنم شمرده و با آقای علیرضا مناقبی رئیس هیئت مدیره واردکنندگان موادغذایی و آشامیدنی درباره مسائل موجود در عرصه واردات قانونی و غیر قانونی آدامس و تاثیر آن بر سلامتی مردم گپ و گفتی را رقم زدیم که خلاصه این گفتگو را با هم می خوانیم .

فودنا : همانطور که استحضار دارید مترو به غیر از اینکه یک سامانه حمل و نقل زیر زمینی است یک مرکز تجاری زیرزمینی هم محسوب می شود . در مترو بسیاری از دست فروشان را می بینیم که آدامس با برندهای خیلی معروف و با قیمت نازل را می فروشند ، آیا این کالا توسط واردکنندگان رسمی وارد می شود ؟

اگر واردات آدامس قانونی یا غیر قانونی باشد در سلامت جامعه چقدر تاثیر می گذارد ؟ آیا کمکی به اقتصاد کلان یک نظام می نماید و به تولید کمکی می کند ؟

علیرضا مناقبی : من فکر می کنم در وحله اول باید به اقتصاد اجتماعی اشاره نمود . در کشور ما بیش از 80% مردم از آدامس استفاده می کنند و ما یکی از پر مصرف ترین کشورهای منطقه در مصرف آدامس هستیم . آدامس به تنهایی کالای بدی نیست بلکه خیلی اوقات می تواند برای سلامتی دهان و دندان مفید باشد به شرطی که کالا درست و نظارت دقیق روی آن اعمال پذیرفته باشد و از منبع خوبی هم وارد کشور شده باشد .

واردات غیر قانونی که خیلی ها نیز از این مسیر ارتزاق می کنند به ضرر دولت است و دولت به حقوق حقه ی خود نمی رسد .

 

ما اگر این بحث را بر روی اقتصاد کلان کشور متمرکز کیم ، عملاً می بینیم که بزرگترین ارگان متضرر شونده دولت می باشد .

ما به هیچ عنوان نمی توانیم یک کار فرهنگی انجام دهیم و مصرف این کالا را پایین بیاوریم . پس این کالا مصرف می شود و یکی از بحث های مهم اقتصاد مصرف هست و زمانی که کالایی مصرف داشته باشد عرضه آن نیز صورت می پذیرد و این عرضه از هر راهی که صرفه بهتری داشته باشد انجام می شود .

ضمناً حجم تولید در داخل کشور آنچنان جوابگوی مصرف کننده نمی باشد به انضمام اینکه از نظر کیفیت هم نمی تواند مردم را راضی نگه دارد . تولید داخلی زمانی می تواند مفید و موثر باشد که کیفیت آن با کالای وارداتی برابری کند .

باید شرایطی را ایجاد کرد که مصرف کننده ی دو کالا با قیمت یکسان ا نظر کیفیت، تولید داخلی را انتخاب کند ولی امروزه می بینیم که مصرف کننده کالای گرانتر وارداتی را انتخاب می کند و از تولید داخل حذر می نماید . دلیل این مسئله در تخصص یک تولید کننده است و من قادر به جوابگویی آن نیستم .

 مسئولین باید پاسخگوی این مشکلات باشند و گپ اقتصادی که توسط مسئولین و سیاست گذاران ایجاد شده و محرکی گردیده تا عواملی که کالاها را بصورت غیر قانونی وارد می کنند ریسک نمایند ، زیرا بازار مصرف وجود دارد و به طبع در این مسیر از انجام دادن هیچ کاری اباعی ندارند .

به هر حال در این راستا سیاست گذاران کشور با یک جدیت و یک همیت باید بخواهند که این امر صورت نپذیرد .

واردات غیر قانونی که خیلی ها نیز از این مسیر ارتزاق می کنند به ضرر دولت است و دولت به حقوق حقه خودش نمی رسد .

 علیرضا مناقبی - Alireza Managhebi 1

فودنا : تا چه اندازه فرهنگ مردم بر مصرف آن تاثیر می گذارد . آیا فاصله تولید داخل با خارج فاصله ی قابل توجهی است و آیا فکر نمی کنید مصرف محصولات خارجی فرهنگی باشد ؟

علیرضا مناقبی : مصرف کننده در هر کجای جهان مخصوصاً در کشور ما به اندازه ای به بلوغ فکری رسیده که به صرف اینکه کالای خوراکی فقط خارجی است ، آنرا مصرف نکند . کیفیت در مصرف کالا نقش بسیار مهمی دارد و به همین دلیل مصرف کننده ترجیح می دهد کالای وارداتی قانونی و یا غیر قانونی با قیمت گزاف و بالاتر از قیمت داخل کشور را تهیه نماید ، زیرا از استفاده ی آن لذت می برد و از کیفیت آن راضی است ، حال اگر این لذت و شرایط را از تولید داخل بگیرد ، قطعاً بدنبال کالاهای وارداتی نمی رود .

 

فودنا: پس شما غالباً رغبت مصرف کننده را باطنی می بینید نه ظاهری .

علیرضا مناقبی : بله کاملاً

 

فودنا: آیا اجناسی که اصل نیست می تواند قانونی وارد کشور شود ؟آیا نظام نظارتی بر اصلیت جنس و سلامت و صحت آن هم نظارتی دارد ؟

علیرضا مناقبی : سیستم نظارتی بر اساس آنچه در اختیارش قرار می گیرد می تواند اظهارنظر کند . واقعیت قضیه این است که سیستم نظارتی آنقدر درگیر مسائل روزمره می باشد که از مسیر اصلی خودش دور گشته ، لذا مسیرهای غلطی در جامع رواج یافته و عامل شده تا نظارت دقیق و صحیح بر این مسائل اعمال نگردد ، حالا می تواند یک کالای نادرست از راه قانونی وارد کشور شود یا یک کالای درست از راه غیر قانونی وارد کشور گردد .

 

فودنا : نظام سلامت ، تمامی کالاهای وارداتی را نظارت و تائید می کند ولی در نظام غیرگمرکی و غیر تعرفه ای این نظارت وجود ندارد آیا این مسئله می تواند برای سلامت جامعه ضرر داشته باشد ؟

علیرضا مناقبیبله می تواند، همانطور که یک جنس وارداتی درست نیز می تواند غیرسلامت باشد. لذا اگر مسیر کار را بر اساس اعتماد به مردم مشخص کنیم و تا زمانی که کسی خلافی انجام نداده آنرا در جایگاه متهم ننشانیم و انگشت اتهام به سمت او نگیریم، این را بدانیم که بحث عرضه و تقاضا شرایطی را ایجاد می کند که مردم از نظر کیفی و کمی به نقطه ی مطلوب می رسند ، ولی هر جایی که مانعی ایجاد می کنیم خود آن مانع عامل فساد می شود و باعث گرفتاری .

 

 

 

فودنا : آقای مهندس بسیار سپاسگزارم از اینکه در خصوص بحث قانونی و غیر قانونی بودن واردات آدامس با ما به گفتگو پرداختید . در آینده ای نزدیک در خصوص نظام تعرفه و مسائل آن به بحث و تبادل نظر خواهیم پرداخت .


علی اکبر علیان نژادی

 

(سه شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴) ۱۴:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها