سه شنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۸۹۸۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

تشکیل کمیسیون مشورتی برای دوران پس از تحریم در اتاق بازرگانی تهران

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از تشکیل یک کمیسیون مشورتی در این اتاق برای دوران پس از تحریم خبر داد و گفت: اعضا هیات نمایندگان اتاق تهران پس از ارزیابی دوران پس از تحریم به این جمع بندی رسیدند تا با تشکیل یک کمیسیون مشورتی راهکارهای اصولی و اساسی برای این دوران پیشنهاد و ارائه دهند.

مهدی جهانگیری روز سه شنبه در سومین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به دوران پس از تحریم، اظهار داشت: اتفاقاتی که طی دو سال اخیر صورت گرفت و حمایت های رهبر معظم انقلاب و مدیریت خوب دولت یازدهم سبب شد یک همدلی و همزبانی بین دولت و ارکان نظام ایجاد شود که این بزرگترین دستاورد مذاکرات به شمار می آید، حالا هرچه خروجی آن بخواهد باشد.

وی ادامه داد: اگر مذاکرات به نتیجه مثبت برسد به طور قطع دستاوردهای تاریخی برای کشور و بویژه بخش اقتصاد خواهد بود ضمن آنکه یکی از وظایف و رسالت ما نمایندگان اتاق آن است که برنامه هایی در دستور کار قرار دهیم که حاصل و خروجی مذاکرات برای اقتصاد کشور مفید باشد.

نایب رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: این موضوع به طور قطع در یک خرد جمعی و فضای مشورتی و تعامل بخش خصوصی بوجود می آید تا از آن بعنوان یک دستاورد نام ببریم.

وی با بیان آنکه رفع تحریم ها یکسری فرصت ها و تهدیدهایی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد، گفت: بحث نظام پولی و مالی و رفع تحریم های مالی یکی از فرصت های مناسبی است که در دوران پس از تحریم با آن مواجه خواهیم بود.

جهانگیری افزود: تحریم ها متاسفانه هزینه های متعددی را برای کشور و نظام اقتصادی ایجاد کرد که به طور قطع لغو آن، دستاوردهای خوبی را برای کشور بوجود خواهد آورد.

به گفته این عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران کاهش هزینه های نقل و انتقال های مالی، افزایش صادرات غیرنفتی، تسهیل ورود دارایی های بلوکه شده ایران در خارج به داخل، ایجاد خطوط اعتباری بین بانک های ایرانی و خارجی از جمله فرصت هایی است که در دوران پس از تحریم برای اقتصاد ایران فراهم خواهد شد.

جهانگیری درباره تهدیدهای دوران پس از تحریم نیز گفت: به طور طبیعی پس از دوران تحریم منابع زیادی به کشور وارد خواهد شد و حجم نقدینگی را در کشور افزایش خواهد یافت که این امر سبب افزایش تورم در کشور خواهد شد که باید با این تهدید به طور جدی برخورد و مدیریت شود.

وی درخصوص افزایش درآمدهای دولت پس از رفع تحریم های نفتی اظهار داشت: این موضوع نیز با عنوان یکی دیگر از تهدیدهای دوران پس از تحریم مطرح است چرا که رفع تحریم نفتی می تواند درآمدهای عمومی دولت را افزایش دهد که اگرچه این موضوع هم می تواند به عنوان تهدید و هم فرصت مطرح باشد اما ما بعنوان فعالان اقتصادی باید نقش و رسالت اتاق بازرگانی را در این حوزه تبیین و مشخص کنیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به رشد حبابی بازار سرمایه در مقاطع مختلف گذشته، گفت: در دوران پس از تحریم، رفتارهای هیجانی ممکن است به رشد حبابی بازار سرمایه دامن زده شود که اگر نتوانیم با اتخاذ راهکارهای مناسب مانع از بروز این رفتارها شویم به طور قطع آثار زیانباری را به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی فضای پس از تحریم می تواند یکسری تصمیمات هیجانی را برای کشور به وجود آورد که باید به صورت جدی مدیریت شود.

وی با بیان آنکه اتاق بازرگانی به این مقوله (دوران پس از تحریم) توجه جدی داشته باشد و راهکارهای اساسی و اصول طراحی کند، اظهار داشت: اتاق بازرگانی به نمایندگی بخش خصوصی کشور برنامه هایی را برای این دوران پیشنهاد کرده که از آن جمله می توان به برگزاری کنفرانس های علمی برای نظارت، فرهنگ سازی برای ایجاد شرایط رقابتی در کشور و تشکیل دبیرخانه ای برای اقتصاد ایران در پس تحریم اشاره کرد.

جهانگیری در پایان تسریح کرد بخش خصوصی و دولت از ما انتظار دارند که در این حوزه صاحب برنامه باشیم و با ارائه نظرات کارشناسی حضور قوی و مقتدرانه ای در دوران پس از تحریم داشته باشیم.

 

ایرنا

(سه شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴) ۱۱:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها