سه شنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۹
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۸۹۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

زمزمه افزایش قیمت موادغذایی بعد از ماه رمضان

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران در خصوص زمزمه های افزایش قیمت محصولات لبنی و دیگر مواد غذایی پس از ماه مبارک رمضان نیز گفت: در حالی که بسیاری از مدیران و مسئولان دولتی اطلاع دارند که ضروری است قیمت برخی محصولات لبنی افزایش یابد، اما به دلایل مختلف این موضوع را به بعد از عید فطر موکول کرده اند.

کاوه زرگران به آسیب‌شناسی علت افزایش قیمت شیر در کشور و تاثیر آن بر کاهش مصرف و در نتیجه کاهش فروش کارخانجات پرداخت و خاطرنشان کرد: سالانه حدود 5 میلیون و 700 هزار تن شیر در کشور تولید می‌شود که طی چهار سال گذشته به مرور تا 16 درصد شیر مازاد در کارخانجات تبدیل به شیر خشک می‌شود.

دپوی 35 هزار تن شیر مازاد کارخانه‌ها در قالب شیرخشک


زرگران افزود: اکنون کار به جایی رسیده که حدود 25 هزار تن دپوی شیرخشک در کارخانجات لبنی و حدود 10 هزار تن در تعاون روستایی دپو شده است که باید فکری به حال آن کرد.

وی به آمار بانک مرکزی در مورد قدرت خرید خانوار و کاهش مصرف لبنیات اشاره کرد و گفت: این گزارش موید آن است که در همین مدت 43 درصد از قدرت خرید خانوار کاهش یافته است که خود را در قالب کاهش مصرف لبنیات بیشتر نشان داده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: سرانه مصرف شیر در کشورهای توسعه یافته 350 کیلوگرم است که این رقم در ایران قبل از کاهش مصرف 80 کیلوگرم بوده و اکنون مشخص نیست به چه رقمی رسیده است که می تواند تبعاتی همچون افزایش بار بیماری‌هایی چون پوکی استخوان در سالمندان و کاهش رشد استخوانی و کمبود ویتامین D در کودکان رو به رشد باشد.

ضرورت احیای دو طرح شیر مدرسه و شیر خانوار

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران در پاسخ به اینکه چه راهکاری می‌توان برای اصلاح مصرف لبنیات در خانوارها ارایه کرد گفت: 2 طرح شیر و نان مدرسه و شیر خانوار طرح‌های خوبی بود که متاسفانه به دلیل کمبود بودجه دولت آرام آرام قطع شد، چرا که پیش از آن 70 نوبت شیر بین دانش‌آموزان مدرسه توزیع می‌شد که به 40 نوبت تقلیل یافت و در نهایت قطع شد.

وی ادامه داد: همچنین شیر خانوار و توزیع کیسه‌های شیر ارزان راهکاری برای تشویق خانوارها در مصرف لبنیات بود.

قیمت بالای خرید تضمینی ذرت و جو قیمت تمام شده تولید شیر را بالا برد


زرگران در پاسخ به اینکه اخیرا دامداران مجددا خواستار افزایش قیمت شیر به 1440 تومان بوده‌اند و چه راهکاری برای ثبات قیمت لبنیات در اتاق بازرگانی پیشنهاد کرده‌اید گفت: مشکل در زنجیره‌ تولید تا مصرف است، چرا که دولت قیمت خرید تضمینی جو و ذرت را بالا درنظر گرفته و در نتیجه قیمت خوراک دام بالاتر از قیمت جهانی است و نتیجه آن می شود که قیمت تولید شیر داخلی بالاتر از قیمت جهانی و کشورهای همسایه از جمله ترکیه است.

قیمت شیر در ایران 25 درصد بالاتر از قیمت جهانی

به گفته زرگران قیمت هر کیلوگرم شیر در ترکیه 1030 تومان و در اتحادیه اروپا 970 تومان است، در حالی که این رقم فعال در ایران 1200 تومان است که دامداران خواستار افزایش آن به 1440 تومان هستند.

شیر گران شود بازار عراق را دو دستی تقدیم ترک‌ها می‌کنیم

وی تاکید کرد: در صورت افزایش قیمت مجدد شیر نه تنها بخش دیگری از بازار داخل به دلیل کاهش قدرت خرید مردم را از دست می‌دهیم، بلکه بازار بزرگ صادراتی عراق نیز به طور کامل از دست می‌رود، چرا که با رقبایی جدی مانند ترکیه روبرو هستیم.
(سه شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴) ۱۱:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها