دوشنبه / ۱۵ تیر ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۲
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۸۹۶۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

فساد در بازار آرد به علت دو نرخی بودن/ قیمت آرد یا کامل آزاد و یا کاملا دولتی

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با انتقاد از ایجاد فساد و اختلال در بازار آرد به علت دو نرخی بودن آن،گفت: هر موقع ما در مورد هر کالایی وضعیت دو نرخی را در کشور داشتیم همیشه مفسده و مشکلاتی را به همراه داشته بنابراین حاکمیت باید واقعی کردن نرخ نان را با یکسان بودن قیمت آرد و شیوه سالمتری دنبال کند.

غلامرضا نوری قزلجه با بیان اینکه دوگانگی درقیمت آرد باعث اختلال در بازار این محصول و ضرر و زیان تولید کنندگان شده است،گفت:ما مخالف گرانی و واقعی شدن نرخ نان نیستیم؛اما به نوعی باید این کار با یکسان بودن قیمت آرد و سایر مواد اولیه نان پیگیری و عملیاتی شود.

نماینده مردم بستان آباد درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد:اگر واقعی شدن نرخ نان بدون دوگانگی در قیمت آرد به کمک و یارانه نیاز دارد که قطعا همینطور است؛می توان از طریق دیگری که سالم تر باشد و در آن فساد اتفاق نمی افتد این موضوع دنبال و تامین شود.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس ادامه داد: درحال حاضر به علت دونرخی بودن آرد،نانوایان دولتی آرد خود را به طور کامل پخت نمی‌کنند و بخشی از آن را به نانوایی‌های  آزادپز‌می‌فروشند،بنابراین دولت باید با برنامه و طرحی مناسب مانع ازچنین فسادها و اختلالاتی که به ضرر تولیدکنندگان است،شود.

 

غنی سازی گندم و آرد در دستور کار دولت باشد


نوری قزلجه با انتقاد ازکیفیت پایین نان علی‌رغم افزایش قیمت صورت گرفته، گفت:نان به عنوان یک غذای اصلی درکشورما که در سفره‌های ایرانی نقش مهمی دارد،باید از کیفیت مطلوبتری برخوردار باشد.

این نماینده مردم درمجلس نهم ادامه داد:کیفیت نان باید هم از لحاظ پخت و فرآوری وهم ازنظر سلامت وغنی بودن مواد اولیه مورد توجه و نظارت دقیق قرار گیرد تا رضایت مردم جلب شود.

وی تصریح کرد:بخشی ازکیفیت نان درمراحل پخت و درنانوانی‌ها شکل می گیرد و بخش دیگر هم مربوط به کیفیت مواد اولیه است؛لذا موضوع غنی‌سازی گندم و آرد باید در برنامه حاکمیت باشد تا نان در سفره های مردم از لحاظ مواد غذایی کامل باشد نیازهای بدن را تامین کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،دبیرانجمن صنفی کارخانجات آرد خوزستان گفت:دوگانگی در قیمت آرد موجب اختلال در بازار این محصول و متضرر شدن تولید کنندگان آن شده است.

 حسنعلی نویدی اظهارکرد:نرخ آرد به منظور حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده آزادسازی شد،اما این کار جز متضرر شدن کارخانجات آرد هیچ سودی نداشته است.

وی افزود: براساس طرح آزادسازی قیمت آرد، کارخانجات باید 20 درصد از گندم مورد نیاز خود را با قیمت هر کیلوگرم 1050 تومان و 80 درصد آرد را با گندم دولتی (هر کیلوگرم 665 تومان) تولید کنند که در نهایت آرد تولیدی آن‌ها به ترتیب با قیمت 1300 تومان و 800 تومان عرضه می‌شود.

 

 قیمت آرد یا کامل آزاد و یا کاملا دولتی باشد

نویدی با اظهار تاسف از اینکه نانوایان دولتی آرد خود را به طول کامل پخت نمی‌کنند و با قیمت کیلویی یک هزار تومان به آزادپزها ‌می‌فروشند، تصریح کرد: نانوایان آزادپز نیز که باید آرد را با قیمت 1300 تومان از ما خریداری کنند، برای سودجویی خود، آرد مورد نیاز را از نانوایان دولتی تهیه می‌کنند. این کار موجب شده تا آردی که ما گندم آن را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم، روی دستمان بماند.

وی تصریح کرد: دوگانگی در قیمت آرد مشکل ساز شده و باید آرد یا کامل آزاد و یا کاملا دولتی باشد، تا بازار آن مورد سوء استفاده قرار نگیرد و ضرری متوجه کارخانجات آرد نشود. آرد عملا فقط در حد 20 درصد آزاد شده و این اقدام جز ضرر برای کارخانجات آرد چیزی نداشته است.

 

 

(دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴) ۱۲:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها