دوشنبه / ۱۵ تیر ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۰
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۸۹۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

انتقاد از واردات بی‌رویه برنج/ میزان نیاز مشخص نیست!

دبیر انجمن برنج کشور با انتقاد از واردات بی‌رویه این محصول، گفت: مشکل ما در این زمینه با مشخص شدن میزان دقیق مصرف سرانه و تولید برنج در کشور حل خواهد شد.

جمیل علیزاده شایق  با اشاره به آمار گمرک مبنی بر واردات ۲۳۵ هزار تن برنج به ارزش ۲۴۳ میلیون دلار، اظهارداشت: گمرک سازمانی رسمی و آمار اعلام شده توسط آن، آماری صحیح است.

وی اضافه کرد: اخیرا یکی از مسئولان وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده ثبت سفارش‌هایی که برای واردات انجام می‌شود تا ۱۸ ماه برد موثر دارند و بنابراین برنج‌هایی که امسال وارد شده مربوط به همان ثبت سفارش‌های قبلی است.

دبیر انجمن برنج کشور درباره جلسه‌ای که قرار بود برای بررسی نیاز کشور به واردات برنج برگزار شود، گفت: مسئولان هنوز در این زمینه به نتیجه‌ای نرسیده‌اند، ضمن اینکه چند سئوال وجود دارد که اگر ما پاسخ درستی برای آنها پیدا کنیم، مشکلاتمان در مورد این موضوع حل می‌شود.

شایق اضافه کرد: اولین پرسش مربوط به میزان دقیق مصرف سرانه برنج در کشور است که باید پاسخ آن روشن شود، سرشماری کشاورزی که انجام شد فرصت مناسبی برای این مساله بود اما ار دست رفت. می‌توانستیم در این سرشماری از همه خانوار سئوال کنیم شما در منزل خود چه مقدار برنج مصرف می‌کنید؟

این مقام مسئول، پرسش دوم را مربوط به میزان تولید برنج در کشور دانست و اظهارداشت: وزارت جهادکشاورزی تا سال ۱۳۹۲ آماری را برای تولید برنج اعلام و روی آن پافشاری می‌کرد و این‌گونه نبود که هر مسئولی یک عدد را در این زمینه گزارش کند اما از سال ۹۳ آمار اعلام شده  از سوی این وزارت‌خانه که باید عددی دقیق باشد، یک میزان واحد نیست.

شایق با بیان اینکه تفاوت مصرف سرانه و میزان تولید نیاز کشور به واردات برنج است، ادامه داد: با وجود این دو ابهام، ما نمی‌دانیم چقدر کسری داریم که میزان دقیق واردات را مشخص کنیم.

وی اضافه کرد: وقتی میزان دقیق مصرف سرانه و تولید برنج مشخص باشد، مقدار واردات آن نیز معلوم است. در این شرایط وزارت‌خانه برای شرکت‌های متقاضی واردات، سهمیه‌هایی تعیین و به آنها اعلام می‌کند تا یک تاریخ مشخص فرصت دارید نسبت به این واردات اقدام کنید. اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، فرد دیگری از میان افراد در رزرو قرار گرفته، جایگزین شما خواهد شد.

شایق افزود: بدین ترتیب سقف واردات برنج به کشور از مقداری که مورد نیاز است، تجاوز نخواهد کرد اما الان در موضوع ثبت سفارش، دروازه‌ها باز است، بنابراین در این شرایط مسئولان نمی‌دانند چقدر نیاز به واردات داریم؟ چه میزان ثبت سفارش پذیرفته‌اند؟ و چقدر واردات انجام شده است؟

وی با تاکید براینکه موضوع ثبت سفارش و واردات باید سامان‌دهی شود، تصریح کرد: باید برای این ثبت سفارش‌ها سقف تعیین شود، همچنین کسانی که ثبت سفارش انجام می‌دهند اگر تا تاریخ معین شده اقدام به واردات نکنند باید جریمه شوند. ‌‌

شایق در پایان با بیان اینکه واردات برنج به کشور با نظم همراه نیست، گفت: باید از مسئولان سئوال کرد تا چه زمانی می‌خواهید به واردات بی‌رویه ادامه دهید؟ تا چه زمانی نمی‌‌خواهید به این مساله نظم دهید؟

 

مهر

(دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴) ۱۲:۳۰
ناشناس
۱۳۹۴/۰۴/۱۶ Iran
0
0
0

این عزیز دل اول بررسی کند که این پیشنهادش آیاد در دهه 60 و 70 اجرایی شده بود یا نه و از درون آن چه فسادهایی درآمد. سپس بیاید و از این پیشنهادهای آبگوشتی بدهد. در ثانی وقتی در یک تولید مزیت نسبی نداریم چرا به زور میخواهیم آنرا انجام دهیم؟؟ وقتی برنج را
از هندوستان میشود خرید و کیلویی 3000 تومان در اختیار مصرف کننده قرار داد چرا باید مردم بیچاره را مجبور کنیم برنج کیلویی 8000 تا 9000 تومان بخرند؟؟ بهتر نیست بجای هدر دادن منابع، محصول دیگری را با مزیت نسبی بهتر کشت کنیم؟؟


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها