دوشنبه / ۱۵ تیر ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۸۹۴۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
گزارش فودنا از مدیریت در کشاورزی

مدیریت کشاورزی مازندران با همکاری جهاد کشاورزی مازندران

به گزارش فودنا، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از آغاز اجرای طرح بزرگ کاداستر در 470 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان خبر داد.



مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خبر داد:

آغاز اجرای طرح بزرگ کاداستر در 470 هزار هکتار از زمین های کشاورزی مازندران

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از آغاز اجرای طرح بزرگ کاداستر در 470 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان خبر داد.

صادق حسین پور اظهار کرد: با توجه به اجرای طرح بزرگ تهیه نقشه کاداستر جهت سنددار کردن زمین های کشاورزی در مازندران، طرح بزرگ پایش، تعیین کاربری و سنددار کردن زمین های کشاورزی ( کاداستر ) در 470 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان آغاز شد.

وی ادامه داد: مازندران به عنوان یکی از استان های پایلوت برای اجرای طرح پایش، تعیین کاربری و سنددارکردن زمین های کشاورزی (کاداستر) در کشور انتخاب شده است.

حسین پور افزود: با تهیه نقشه کاداستر، مالکیت های دولتی و شخصی بر روی زمین، نوع الگوی کشت و نوع محصول مشخص شده و تولیدکنندگان و کشاورزان با همکاری اکیپ های جمع آوری اطلاعات توصیفی و مکانی می توانند برای زمین خود سند مالکیت دریافت کنند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با تهیه نقشه کاداستر در زمین های کشاورزی و باغی، مقدمات سنددار کردن زمین های کشاورزی برای تولیدکنندگان و کشاورزان استان فراهم خواهد شد.

وی اظهار کرد: کشاورزان و تولیدکنندگان برای اجرای موفقیت آمیز طرح سنددار کردن زمین های کشاورزی خود با اکیپ های جمع آوری اطلاعات و کارشناسان مراجعه کننده همکاری کنند.

حسین پور به روستائیان و کشاورزان توصیه کرد در گام نخست، با ارایه اطلاعات دقیق و صحیح به کارشناسان جمع آوری کننده اطلاعات زمین کشاورزی، در سنددار شدن زمین های کشاورزی همکاری کنند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: اجرای صحیح طرح کاداستر زمین های کشاورزی در مازندران، نیازمند تلاش و همکاری تمام دستگاه های اجرایی و کشاورزان منطقه است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از زمین های کشاورزی مازندران فاقد سند مالکیت است گفت: کشاورزان و بهره برداران این بخش، برای جذب اعتبارات و تسهیلات بانکی به جهت نداشتن وثیقه و ضمانت با مشکل مواجه هستند که با اجرای این طرح و سند دار شدن زمین های کشاورزی مشکلی در تامین وثیقه و ضمانت بانکی نخواهند داشت.

 حسین پور ادامه داد: دریافت اسناد مالکیت برای زمین های کشاورزی توسط کشاورزان و باغداران، نیازمند ارائه اطلاعات دقیق و صحیح از زمین خود به کارشناسان مراجعه کننده و همکاری با آنان است

 

 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

شرایط زراعت برنج در شرق و مرکز استان مناسب نیست

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به شرایط جوی و کاهش نزولات و خشکی، زراعت برنج در برخی از مناطق به خصوص در قسمت مرکزی و شرق استان، که مشکل منابع آبی دارند مناسب نیست.

حسن عنایتی درباره آخرین گزارشات زراعت برنج در سطح استان گفت: با توجه به شرایط جوی و کاهش نزولات و خشکی، زراعت برنج در برخی از مناطق به خصوص در قسمت مرکزی و شرق استان، که مشکل منابع آبی دارند مناسب نیست و علاوه بر عدم امکان آب تخت نمودن و انتقال نشا به زمین اصلی، بسیاری از سطوح کشت شده نیز دچار استرس کم آبی شده و تا مرحله خطر پیش رفته است.

وی با بیان اینکه اگر اقدامی جهت تامین آب صورت نگیرد، در شرایط رها شدن و از بین رفتن قرار می گیرند، ادامه داد: سطوحی از زمین های کشت شده نیز که در مرحله پنجه زنی و مرحله زایشی قرار داشتند به علت کم آبی شدید و سله بستن خاک، رها شده و در معرض نابودی قرار دارند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: تاکنون 208 هزار و 616 هکتار از شالیزارهای استان به کشت برنج اختصاص یافته که 48 هزار و 975 هکتار معادل 23.5 درصد به صورت مکانیزه و 159 هزار و 641 هکتار به روش سنتی کشت شده است.

عنایتی افزود: از کل سطوح نشا شده 161 هزار و 334 هکتار مربوط به ارقام محلی و 47 هزار و 582 هکتار مربوط به ارقام پر محصول بوده است.

وی با بیان اینکه سطح شالیزارهای کشت نشده به علت عدم تامین آب یک هزار و 541 هکتار است گفت: 26 هزار و 194 هکتار سطح شالیزارهای کشت شده تحت استرس و 495 هکتار سطح کشت شده و رها شده است که در صورت تامین آب احتمال برگشت و انتفاع آن کم است .

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: تاکنون 27 هزار و 25 هکتار معادل 12.9 درصد از شالیزارهای استان تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفتند و 385 نمونه خاک از مزارع به آزمایشگاه های خاک شناسی ارسال شد.

عنایتی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جوی، در حال حاضر درصد خوشه دهی شالیزارهای استان حدود 15 درصد ارقام محلی است.

وی با اشاره به ثابت بودن قیمت انواع برنج تولیدی استان در هفته های اخیر گفت: قیمت انواع طارم محلی هر کیلو 68 هزار تا 71 هزار ریال، ارقام پر محصول خزر 58 هزار تا 63 هزار ریال ، رقم فجر 57 هزار تا 60 هزار ریال، رقم شیرودی 54 هزار تا 56 هزار و 500 ریال و رقم ندا 52 هزار و 500 تا 55 هزار ریال خرید و فروش می شود.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر خبر داد:

کیل گیری از نمونه استانی محصول گندم در شهرستان قائم شهر

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر از کیل گیری از نمونه استانی محصول گندم در این شهرستان خبر داد.

فرزین فرهادی گفت: بمنظور توسعه دانش بهره برداران با علم روز بخش کشاورزی و در راستای اقتصادی نمودن تولید با کاهش هزینه تولید، از سوی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر در خرداد ماه سال جاری تعداد 18دوره کارگاه و کلاس آموزشی ترویجی کشاورزی با آموزش انفرادی 273 نفر روز در سطح این شهرستان برگزار شد که 9 دوره مربوط به کلاس آموزشی ترویجی با شرکت 125 نفر روز و 9 مورد کارگاه آموزشی ترویجی با شرکت 148 نفر روز بهره بردار بوده است.

فرهادی با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی مرکبات شامل آفات و بیماری های مرکبات و کلاس های آموزشی برنج شامل بهزراعی برنج، آفات برنج، مدیریت داشت برنج و مبارزه با کرم ساقه خوار، از اجرای 5 جلسه (مدرسه درمزرعه) با محوریت برنج و سایت الگویی برنج، گل و گیاه زینتی، مرکبات و طرح تسریع انتقال یافته های برنج در مدت زمان فوق خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر ادامه داد: برگزاری جلسه کمیته مشورتی با حضور کارشناسان مربوط به پهنه بندی در روستاهای تحت پوشش برای بررسی مسائل و مشکلات در راستای شیوه نامه مراکز در مراکز جهاد کشاورزی، چاپ 600 نسخه شماره 3 نشریه آموزشی و ترویجی توک، تکثیر 181 حلقه لوح فشرده و 150 برگ اطلاعیه ترویجی، ارسال پیامک ترویجی با موضوع هفته جهاد کشاورزی برای 5000 نفر، کیل گیری نمونه استانی محصول گندم و بازدید از نمونه استانی طرح تجهیز شالیزاری روستای آسیاب سر از دیگر اقدامات آموزشی ترویجی این مدیریت در خرداد ماه امسال بوده است.

 

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل:

32 هکتار از زمین های شیبدار منطقه کوهستانی لاریجان آمل احداث باغ شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل گفت: عملیات حفر چاله و کاشت نهال در سطح 32.5 هکتار از زمین های شیبدار منطقه کوهستانی لاریجان این شهرستان انجام گرفته است.

 سید مرتضی امینی گفت: به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و استفاده بهینه از منابع آب و خاک در زمین های شیبدار کوهستانی منطقه لاریجان آمل، احداث باغ با کاشت انواع نهال در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آمل قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سال جاری بیش از 40 هکتار از زمین های شیبدار مستعد منطقه کوهستانی لاریجان آمل شناسایی و در سطح 32.5 هکتار آن عملیات حفر چاله و کاشت نهال جهت احداث باغ انجام گرفت.

امینی در پایان هزینه اجرایی این طرح را بالغ بر 1060 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی اعلام داشت.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر تاکید کرد:

لزوم مصرف تقسیطی کود اوره و استفاده از کود پتاس در شالیزار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر بر لزوم مصرف تقسیطی کود اوره و استفاده از کود پتاس در شالیزار تاکید کرد.

امیر خیراله پور اظهار داشت: در راستای اجرای برنامه های آموزشی ترویجی ویژه ماه مبارک رمضان و بمنظور آموزش کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی، دو دوره کلاس آموزشی ترویجی کنترل و مبارزه با مگس میوه مدیترانه ای و پیشگیری از بلاست خوشه برنج با حضور 69 باغدار و کشاورز در مساجد روستاهای کبوتردان و مقریکلا شهرستان بابلسر برگزار شد.

وی ادامه داد: تاریخچه و بیولوژی آفت و راه های کنترل و ردیابی آن اعم از روش های زراعی (شخم و شیار زمستانه جهت کاهش جمعیت زمستان گذران و جمع آوری و انهدام میوه های آلوده و پوشاندن با آهک ) و ردیابی مگس شامل استفاده از انواع تله های فرمونی، مکفیل، چسب زرد و مبارزه با پروتئین هیدرولیزات و مالاتیون، راه های پیشگیری علیه بیماری بلاست به روش مبارزه زراعی، انتخاب بذر از مکانی از مزرعه که عاری از آفت و بیماری باشد، ضدعفونی بذر توسط کاربوکسین تیرام، مصرف کود اوره بصورت تقسیطی در سطح مزرعه، مصرف کود پتاسیم و پرهیز از مصرف زیاد علفکش از موضوعات و موارد ارائه شده از سوی اساتید و کارشناسان در این دوره ها بود.

 

 

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر:

توزیع بیش از 41 تن شکر، گوشت قرمز و مرغ بین شهروندان بهشهری

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر از توزیع بیش از 41 هزار و 500 کیلوگرم شکر، گوشت قرمز و مرغ بین شهروندان بهشهری در طرح ضیافت ماه مبارک رمضان خبر داد.

خلیل حقیقی گفت: در راستای اجرای طرح ضیافت ماه مبارک رمضان سال جاری و تخصیص کالاهایی نظیر گوشت قرمز، مرغ و شکر به این شهرستان، جلسات هماهنگی تنظیم بازار با حضور نمایندگان فرمانداری، اداره صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، اداره تعاون روستایی، اتحادیه مرغ و تخم مرغ و اتحادیه خواروبار و لبنیات در محل این مدیریت تشکیل شد.

وی با اشاره به میزان سهمیه تخصیصی به این شهرستان و معرفی عاملین فروش جهت خرید کالاهای مورد نظر ادامه داد: تاکنون بیش از 41 هزار و 500 کیلوگرم شکر، گوشت قرمز و مرغ بین شهروندان بهشهری توزیع شده است.

حقیقی گفت: تاکنون شصت تن شکر توسط عامل فروش از استان سمنان خریداری که چهل تن آن با قیمت مصوب بین مصرف کنندگان توزیع و بیست تن دیگر در حال توزیع می باشد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر با بیان اینکه از مقدار شش تن گوشت قرمز معرفی شده نیز تاکنون پانصد کیلوگرم بین مصرف کنندگان توزیع و مابقی در حال خرید می باشد، از توزیع یک تن مرغ بین مصرف کنندگان این شهرستان خبر داد.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: بر این اساس طی بررسی ها و نظارت های بعمل آمده، هیچ گونه روند افزایش قیمت ها در بازار مشاهده نشده و بازار مصرف شهرستان در حال تعادل می باشد.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیمرغ خبر داد:

راستی آزمایی تسهیلات مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی خریداری شده در شهرستان سیمرغ

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیمرغ از راستی آزمایی تسهیلات مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی خریداری شده در این شهرستان خبر داد.

مجید جعفری اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه های آموزشی ترویجی بخش کشاورزی و بمنظورافزایش آگاهی و دانش کشاورزان و بهره برداران، جلسه سایت الگویی برنج با حضور کارشناسان آموزش و ترویج، تولیدات گیاهی و مرکز جهادکشاورزی، محقق معاونت موسسه تحقیقات برنج آمل و25 کشاورز شالیکار در مزرعه الگویی روستای کارتیج کلا شهرستان سیمرغ برگزار شد.

وی افزود: علائم بیماری های بلاست، زمان مناسب و نحوه سمپاشی و تشخیص سایر بیماری های برنج از موارد و موضوعات مطروحه در این برنامه بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیمرغ در ادامه از بازدید کارشناسان فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی این شهرستان بمنظور راستی آزمایی تسهیلات مکانیزاسیون از ماشین آلات کشاورزی خریداری شده توسط متقاضیان و نحوه اجرای فاز دوم پروژه کانال انتقال آب روستای دینه سر ـ تنبلا این شهرستان خبر داد.

 

 

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابل:

105 دوره آموزشی ترویجی بخش کشاورزی درایام ماه مبارک رمضان در بابل برگزار می شود

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابل از برنامه ریزی برای برگزاری 105 دوره آموزشی ترویجی بخش کشاورزی در ایام ماه مبارک رمضان در این شهرستان خبر داد.

سید احمد طاهری اظهار داشت: در راستای تحقق اهداف بخش کشاورزی و بمنظور بهبود و ارتقاء علمی و تجربی بهره برداران بخش کشاورزی در ایام ماه مبارک رمضان سال جاری تاکنون 48 دوره آموزشی تولیدات کشاورزی و دامی در روستاهای تحت پوشش مراکز جهاد کشاورزی این مدیریت با حضور فراگیران برگزار شد.

وی با اشاره به برنامه ریزی 105 دوره آموزشی تولیدات کشاورزی و دامی در روستاهای تحت پوشش مراکز جهاد کشاورزی این مدیریت ادامه داد: این دوره ها شامل یکپارچه سازی زمین های کشاورزی، بهزراعی برنج، مبارزه با آفات مرکبات، شناخت و کنترل آفات برنج، تغذیه و مبارزه با آفات مرکبات و برنج، تاثیر کود بر عملکرد برنج، مدیریت آبیاری در مزارع برنج، کاهش مصرف سموم، مزایای آبیاری قطره ای، آبیاری و محلول پاشی مرکبات، کشت سبزی، پرورش رتون، برداشت برنج، سویا، کشت پاییزه، انبارداری و کشت دوم برنج، مبارزه بیولوژیک، پرورش دام و طیور، اصول تغذیه دام و شناخت بیماری های دام می باشند که در ایام ماه مبارک رمضان با حضور فراگیران در حال اجرا می باشد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابل از اجرای طرح ضیافت ماه مبارک رمضان در این شهرستان خبر داد و افزود: در راستای تنظیم بازار و به منظور ایجاد ثبات در بازار و ضرورت حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، طرح ضیافت در ایام ماه مبارک رمضان در این شهرستان در حال اجراست.

وی هدف از اجرای طرح ضیافت را تثبیت قیمت ها در دامنه مناسب قیمتی و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا از طریق افزایش مراکز عرضه بصورت مستقیم در غرفه نمایشگاه ها، برپایی فروش فوق العاده و تامین و توزیع کالاهای اساسی برشمرد.

وی در پایان محل عرضه کالاهای طرح ضیافت ماه مبارک رمضان در این شهرستان را شرکت های تعاونی روستایی، تعاونی فرهنگیان و فروشگاه زنجیره ای رفاه اعلام و تصریح کرد: از زمان اجرای طرح ضیافت کارشناسان این مدیریت بر عرضه توزیع کالا نظارت می کنند.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل خبر داد:

شن ریزی جاده بین مزارع آمل با اعتبار بیش از یک میلیارد ریال

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل گفت: پروژه های مرمت و شن ریزی جاده بین مزارع پنج روستای این شهرستان با بیش از یک میلیارد و 619 میلیون ریال اعتبار به پایان رسید.

سید مرتضی امینی از بازدید مسوولین و کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آمل از پروژه های مرمت و شن ریزی جاده بین مزارع در پنج روستای این شهرستان خبر داد و گفت: پروژه های مرمت و شن ریزی جاده بین مزارع روستاهای نجار محله به طول 2.5 کیلومتر، خونی سر به طول یک کیلومتر، رودبار دشت به طول یک کیلومتر، حسن آباد به طول یک کیلومتر و بختیارکتی به طول 820 متر با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 619 میلیون ریال هزینه به اتمام رسیده و آماده تحویل به بهره برداران است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل در ادامه گفت: اجرای پروژه لاینینگ کانال آب کشاورزی در روستاهای پاشاکلا، اسکی محله و تسکابن هر کدام به طول 575 متر با اعتباری بالغ بر 820 میلیون ریال هزینه به اتمام رسید و سه روستا با 120 خانوار از مزایای آن بهره مند شدند.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار:

چهار دوره کلاس آموزشی ترویجی ویژه ماه مبارک رمضان در شهرستان جویبار برگزار شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار از برگزاری چهار دوره کلاس آموزشی ترویجی بخش کشاورزی ویژه ماه مبارک رمضان در این شهرستان خبر داد.

سلیمان حاتم نژاد گفت: در راستای اجرای برنامه های آموزشی ترویجی بخش کشاورزی ویژه ماه مبارک رمضان و بمنظور افزایش آگاهی بهره برداران این بخش، از سوی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جویبار، چهار دوره کلاس آموزشی ترویجی بخش کشاورزی با شرکت بیش از 118 کشاورز و باغدار این شهرستان برگزار شد.

وی ادامه داد: این دوره ها شامل دو دوره کلاس آموزشی تغذیه گیاهی برنج با حضور 72 کشاورز شالیکار در روستاهای تالش محله و آزادبن، یک دوره کلاس آموزشی مبارزه بیولوژیک با آفت ساقه خوار برنج با شرکت 20 کشاورز در روستای بیزکی و یک دوره کلاس آموزشی ترویجی با حضور 26 باغدار در روستای شیب آببندان این شهرستان بوده است.

 

 

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد:

کنترل بیولوژیک در هفت محصول کشاورزی

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کنترل بیولوژیک در برنج، مرکبات، سویا، ذرت، چای، پنبه و گوجه فرنگی انجام می شود.

عبدالرحمن زاغی درباره مبارزه بیولوژیک در محصولات کشاورزی گفت: مبارزه بیولوژیک در 7 محصول انجام می شود که بیشترین سطح آن مربوط به زراعت برنج است.

وی با بیان اینکه امسال در 38 هزار و 80 هکتار از زمین های کشاورزی مازندران مبارزه بیولوژیک انجام شد گفت: 30 هزار هکتار زراعت برنج، 4 هزار هکتار مرکبات، یک هزار و 500 هکتار سویا، یک هزار و 500 هکتار ذرت، 720 هکتار چای، 10 هکتار پنبه و 150 هکتار گوجه فرنگی مبارزه بیولوزیک انجام شد.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: کنترل بیولوژیک با سه عامل زنبور تریکوگراما، زنبور براکون و کفشدوزک کریپت انجام می شود.

زاغی با اشاره به اینکه به دلیل محدودیت در اعتبارات پیش بینی شده، میزان سطوح مبارزه بیولوژیک نسبت به قبل کاهش یافته است افزود: با توجه به اهمیت مبارزه بیولوژیک و نقش آن در سلامت محصولات کشاورزی و سلامت جامعه، اعتبارات اجرای کنترل بیولوژیک در مقایسه با اهمیت سلامت، کم و ناچیز است.

وی اظهار کرد: زمان مبارزه بیولوژیک بستگی به زندگی و مرحله رشدی آفت دارد و بهترین زمان مبارزه هر نسل در آفات مختلف، متفاوت است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: در حال حاضر در مرحله رها سازی زنبور تریکو گراما برای مبارزه با کرم ساقه خوار برنج هستیم.

زاغی تصریح کرد: مبارزه بیولوژیک از روش های پاک و شناسایی شده و سازگار با محیط زیست است که در کنار سایر روش های مبارزه غیر شیمیایی نظیر مبارزه زراعی، مکانیکی، استفاده از فرمون های جنسی جلب کننده جهت شکار انبوه و استفاده از فرمون اخلالگر در جفت یابی برخی از آفات، می تواند برای تولید محصول سالم و عاری از باقیمانده سموم موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به کشاورزان باید نقش مفید و سازنده عوامل کنترل بیولوژیک (دشمنان طبیعی آفات) در کنترل آفت پررنگ شود و گرایش کشاورزان به سمت و سوی روش های پاک و سازگار با محیط زیست جهت مدیریت و کنترل عوامل خسارتزا در مزارع و باغات باشد.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مبارزه بیولوژیک در اکثر کشورها در حال انجام است و در ایران هم در حال اجراست و بخشی از این هزینه های ارای آن توسط دولت به صورت یارانه دار و بخشی هم توط کشاورزان پرداخت می شود.

زاغی با بیان اینکه استفاده از زنبور تریکوگراما علیه دسته جات تخم کرم ساقه خوار برنج، ذرت، کرم غوزه پنبه، کرم غوزه گوجه فرنگی و کرم برگ خوار سویا صورت می گیرد گفت: زنبور راکون در مرحله لاروی و علیه لارو ساقه خوار ذرت، لارو غوزه پنبه، لارو برگ خوار پنبه، ولارو غوزه گوجه فرنگی و لارو برگ خوار سویا مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: کنترل بیولوژیک با کفشدوزک کریپت جهت کنترل شپشک آرد آلود مرکبات و چای قابل استفاده است.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری:

برگزاری کارگاه آموزشی اصول صحیح سمپاشی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از برگزاری کارگاه آموزشی اصول صحیح سمپاشی در این شهرستان خبر داد.

طهمورث قاسم نژاد گفت: کارگاه آموزشی اصول صحیح سمپاشی در منطقه پنبه زارکتی این شهرستان با همکاری مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به مدت یک روز برگزار شد.

قاسم نژاد افزود: این کارگاه آموزشی در راستای برنامه های کاهش مصرف سموم و بمنظور افزایش اطلاعات فنی فروشندگان سموم نباتی برگزار  شد.

وی تصریح کرد: در این کارگاه آموزشی اطلاعاتی درخصوص روش صحیح سمپاشی و کالیبراسیون سموم نباتی ارائه شد.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر خبر داد:

قلع و قمع داوطلبانه 4 بنای غیر مجاز در زمین های کشاورزی قائم شهر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر گفت: 4 مورد دیوارکشی، پلاک بندی و قطعه بندی، انبار و بنای احداثی غیر مجاز در زمین های کشاورزی این شهرستان داوطلبانه قلع و قمع شد.

فرزین فرهادی گفت: وظیفه ذاتی جهاد کشاورزی اجرای برنامه های آموزشی با رعایت تکریم ارباب رجوع و صیانت از زمین های کشاورزی در جهت تامین امنیت غذایی جامعه می باشد.

وی تصریح کرد: دراین راستا یک مورد کلاس ترویجی آموزشی حفظ کاربری و جلوگیری از تغییر کاربری زمین های کشاورزی در مرکز جهاد کشاورزی بالاتجن با حضور 23 بهره بردار روستای ریکنده شهرستان قائم شهر برگزار شد.

فرهادی ادامه داد: در این دوره محمد یزدان پناه کارشناس این مدیریت در خصوص موضوعات مرتبط با قوانین تغییر کاربری و حفظ زمین های کشاورزی مطالبی را برای حاضرین در این دوره ارائه نمود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر در ادامه از عملکرد خرداد ماه سال جاری امور اراضی این شهرستان خبر داد و گفت: 4 مورد قلع و قمع داوطلبانه دیوارکشی، پلاک بندی و قطعه بندی شده و انبار و بنای احداثی، 40 مورد بازدید هئیت چهار نفره، ارسال30 فقره پرونده ساخت و ساز غیر مجاز از مراکز جهاد کشاورزی، ارسال 20 مورد پرونده تکمیل شده درخواست انبار محصولات کشاورزی به سازمان، 40 مورد نقل و انتقال و صدور سند، 3 فقره ارجاع پرونده به کلانتری، یک مورد اخطار برای عدم کشت و زرع بایر در مساحت 3 هکتار، شناسایی و نظارت 200 هکتار زمین های حفاظت شده، یک مورد ارسال پرونده الحاق به بافت به سازمان، دریافت 2 میلیون و 500 هزار ریال بابت اجور، برگزاری یک مورد کمیسیون تقویم و ارزیابی زمین های کشاورزی، 30 مورد ثبت درخواست اولیه تبصره 4 و15  مورد آراء صادره از مراجع قضایی از جمله اقدامات و فعالیت های این شهرستان در بخش امور اراضی در خردادماه امسال بوده است.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل خبر داد:

آموزش تغذیه، آفات و بیماری های درختان سیاه ریشه به باغداران آملی

مدر جهاد کشاورزی شهرستان آمل از برگزاری کلاس آموزشی مهارتی تغذیه، آفات و بیماری های درختان سیاه ریشه در این شهرستان خبر داد.

سید مرتضی امینی گفت: در راستای ارتقاء سطح علمی و کاربردی کشاورزان و باغداران شهرستان آمل و به منظور شناخت آفات و بیماری های درختان سیاه ریشه و نحوه صحیح تغذیه آن، یک دوره کلاس آموزشی کوتاه مدت دو روزه با شرکت جمعی از باغداران بخش لاریجان آمل برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه این دوره کلاس آموزشی با هماهنگی اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آمل و مرکز جهاد کشاورزی باییجان در روستای پایین لاریجان برگزار شد ادامه داد: فراگیران با نحوه صحیح تغذیه سیاه ریشه،  شناخت عوامل بیماری زا و راه های مبازه با آن، بیماری های رایج سیاه ریشه اعم از پوسیدگی، لکه سیاه، سفیدک سطحی، زردی برگ بر اثر کمبود آهن، شانکر درختان سیب، پوسیدگی طوقه بر اثر بیماری قارچی، پیچدگی برگ هلو ( لب شتری ) و آفات مهم سیاه ریشه مانند مگس میوه، کرم سفید ریشه، کنه قرمز، شته و نحوه مبارزه با آن آشنا شدند.

 

 سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر:

سه دوره کلاس و کارگاه آموزشی بخش کشاورزی ویژه ماه مبارک رمضان در بهشهر برگزار شد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر از برگزاری سه دوره کلاس و کارگاه آموزشی بخش کشاورزی ویژه ماه مبارک رمضان در این شهرستان خبر داد.

خلیل حقیقی اظهار داشت: بمنظور افزایش سطح آگاهی، دانش و مهارت کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی و در راستای اجرای برنامه های آموزشی ترویجی این بخش در ماه مبارک رمضان، سه دوره کلاس و کارگاه آموزشی با موضوعات باغداری مرکبات، بهزراعی برنج ویژه زنان روستایی و برداشت گندم با شرکت بیش از 111 نفر از زنان روستایی وکشاورزان گندمکار در روستاهای رستمکلا، امیر آباد و استارم شهرستان بهشهر برگزار شد.

وی ادامه داد: در این دوره ها آموزش های لازم در خصوص انواع روش¬های آبیاری، آفات و بیماری ها و روش های کنترل آن ها در باغات مرکبات، آفات و بیماری ¬های برنج و راه¬های مبارزه با آن¬ ها و مبارزه بیولوژیک، زمان رسیدن گندم، خصوصیات فیزیولوژیک گندم رسیده، بهترین زمان مناسب برداشت، سرویس و تنظیمات کمباین و نیز ضایعات برداشت و افت عملکرد، مقایسه ارقام گندم و مقاومت آن ها نسبت به خشکی توسط اساتید و کارشناسان این دوره ها برای فراگیران ارائه و در پایان به سوالات مطروحه آنان پاسخ های لازم داده شد.

 

 

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابل:

خرید 153 تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان بابلی

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابل از خرید بیش از 153 تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان این شهرستان خبر داد.

سید احمد طاهری اظهار کرد: در سال جاری بالغ بر 85 هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان بابل به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص داشته است که تاکنون بیش از 153 تن دانه کلزا از کشاورزان این شهرستان خریداری شده است.

وی ادامه داد: از این مقدار بیش از 120 تن کلزا توسط شرکت دانه های روغنی کیاکلا با قیمت تضمینی هر کیلوگرم 22 هزار ریال از کشاورزان خریداری شد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابل در ادامه از بازدید کارشناسان معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، اداره کل دامپزشکی و کارشناسان این مدیریت از شرکت خوراک دام و طیور زرین امروان در شهرک صنعتی رجه بندپی شرقی این شهرستان خبر داد و گفت: ظرفیت اسمی تولید شرکت خوراک دام و طیور زرین امروان 48 هزار تن در سال می باشد که با تولید 20 تا 30 تن در روز با تنوع تولید خوراک جهت تغذیه طیور گوشتی، طیور بومی و خوراک دام (کنسانتره) و تولید خوراک آبزیان و مرغ مادر بر اساس تقاضا، بصورت مستقیم برای 30 نفر اشتغالزایی داشته است.

 

 

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر:

14 هزار متر مربع ساخت و ساز غیر مجاز در زمین های کشاورزی نوشهر قلع و قمع شد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر از اجرای عملیات قلع و قمع ساخت و ساز غیر مجاز در سطح 14 هزار متر مربع از زمین های کشاورزی این شهرستان در خرداد ماه سال جاری خبر داد.

محمد رضا رضوی زاده گفت: در راستای جلوگیری از تغییر کاربری غیر مجاز زمین های کشاورزی و تامین امنیت غذایی جامعه، در خرداد ماه سال جاری عملیات قلع و قمع ساخت و ساز غیر مجاز در سطح 14 هزار متر مربع از زمین های کشاورزی شهرستان نوشهر با حضور نمایندگان دستگاه های ذیربط به مرحله اجرا درآمد.

وی ادامه داد: 10 مورد اخذ حکم له و علیه این مدیریت در دادگاه و دادسرا، چهار مورد اعلام جرم و اخطار ساخت و ساز غیر مجاز (دهگردشی)، چهار مورد نظارت بر تبصره 31 و 32، پنجاه مورد جواب استعلام صدور سند و مجوز ساختمانی و 30 مورد اسناد نقل و انتقال پروانه ساختمانی از دیگر اقدامات و فعالیت های این مدیریت در بخش امور اراضی در خرداد ماه سال جاری بوده است.

 

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار خبر داد:

توزیع ماهانه 100 تن سبوس بین دامداران جویباری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار گفت: ماهانه بیش از 100 تن سبوس بین دامداران جویباری توزیع می شود.

سلیمان حاتم نژاد گفت: در راستای حمایت از تولی و  تولیدکنندگان بخش کشاورزی هر ماهه بیش از 100 تن سبوس با نظارت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جویبار توسط شرکت های تعاونی دامداران این شهرستان بین دامداران جویباری توزیع می شود.

گفتنی است 10 درصد از تولید گوشت مرغ و 4 درصد از تولید گوشت قرمز استان مربوط به بهره برداران شهرستان جویبار می باشد.

 

 

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر:

سایت الگویی مرکبات، حبوبات و کیوی در نوشهر برگزار شد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر از برگزاری سایت الگویی مرکبات، حبوبات و کیوی در خرداد ماه سال جاری در این شهرستان خبر داد.

محمد رضا رضوی زاده گفت: در راستای اجرای برنامه های آموزشی و ترویجی، در خرداد ماه سال جاری تعداد 80 دوره کلاس آموزشی توجیهی در بخش های مختلف کشاورزی با شرکت بیش از 1131 نفر از کشاورزان و بهره برداران در سطح 54 روستای شهرستان نوشهر برگزار شد.

وی ادامه داد: از این تعداد 31 دوره کلاس توجیهی با موضوعات پرورش مرغ بومی، بیماری لمپی اسکین، سبزی و صیفی، تغذیه برنج، مبارزه با کرم ساقه خوار برنج و سن گندم با شرکت 385 نفر از بهره برداران در 22 روستا و 49 دوره کلاس آموزشی با موضوعات آماده سازی زمین جهت آبیاری، هرس تابستانه، پوسیدگی ریشه کیوی، پرورش قارچ خوراکی،  بیماری لمپی اسکین، تب برفکی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تب کریمه کنگو با حضور 746 نفر از بهره برداران در 32 روستای این شهرستان برگزار شد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر با بیان اینکه در طی این مدت پنج دوره آموزشی سایت الگویی مرکبات، حبوبات و کیوی با شرکت 90 بهره بردار در سطح 4 روستای این شهرستان برگزار شد افزود: برگزاری دوره آموزشی پروژه مدرسه در مزرعه( ffs) کیوی و برنج با حضور 41 کشاورز در دو روستا و توزیع 900 برگ انواع اطلاعیه و تصویر بخش کشاورزی از دیگر اقدامات این مدیریت در خرداد ماه سال جاری بوده است.

گفتنی است فعالیت های آموزشی ترویجی این مدیریت توسط دو مرکز جهاد کشاورزی کجور و ملکار این شهرستان صورت گرفته است.

 

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیمرغ خبر داد:

اجرای هفتاد پروژه آبیاری تحت فشار در شهرستان سیمرغ

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیمرغ گفت: 70 پروژه آبیاری تحت فشار با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در این شهرستان در حال اجراست.

مجید جعفری طی سخنانی در دومین جلسه شورای اداری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سیمرغ در سال جاری که با حضور مسوولین این مدیریت و مرکز جهاد کشاورزی در محل این مدیریت برگزار شد، از به پایان رسیدن 8 پروژه عمرانی بخش کشاورزی و 70 پروژه آبیاری تحت فشار با پیشرفت فیزیکی بالای 61 درصد در این شهرستان خبر داد و گفت: برگزاری یک دوره کلاس پروژه مدرسه در مزرعه کیوی و شروع پروژه مدرسه در مزرعه برنج در روستای کارتیج کلا و دوره پروژه قارچ خوراکی و ارسال 12 مورد پیامک کشاورزان منطقه از فعالیت های این مدیریت در بخش آموزشی و ترویجی بوده است.

وی ادامه داد: صدور 15 مورد مجوز احداث انبار محصولات کشاورزی، 14 مورد مجوز دیوار و فنس، 3 مورد اتاق کارگری و نگهبانی و یک مورد صدور سند مالکیت شش دانگ از اقدامات سال جاری جهاد کشاورزی شهرستان سیمرغ در بخش امور اراضی بوده است.

جعفری در پایان بر رعایت نظم و انضباط اداری و صرفه جویی در استفاده از وسایل سرمایشی و مصرف انرژی تاکید کرد.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل خبر داد:

رهاسازی زنبور تریکوگراما در 410 هکتار از شالیزارهای آمل

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل از آغاز رهاسازی زنبور تریکوگراما در سطح 410 هکتار از شالیزارهای منطقه پایین خیابان لیتکوه این شهرستان خبر داد.

سید مرتضی امینی گفت: در راستای مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری های برنج، رهاسازی زنبور تریکوگراما برای مبارزه با کرم ساقه خوار برنج در سطح 410 هکتار از شالیزارهای منطقه پایین خیابان لیتکوه شهرستان آمل آغاز شد.

وی ادامه داد: مرکز جهاد کشاورزی مرانده آمل تعداد 41 هزار تریکوکارت را برای نصب در مزارع شالیزاری در اختیار کشاورزان روستاهای سیاه لش، تازه آباد و ورکاده قرار داده که در مزارع شالیزاری نصب شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل در ادامه سخنانش گفت: در این راستا یک دوره کلاس آموزشی مهارتی با موضوع نحوه صحیح کود دهی در سایت الگویی برنج با حضور 37 نفر از کشاورزان، کارشناسان و مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در روستای سیاه لش این شهرستان برگزار شد.

وی افزود: در این دور آموزشی مجید بهادری مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در خصوص نحوه صحیح کود دهی مزارع برنج، استفاده از کودهای پتاسیم، سیلیس و کودهای مایع مطالب و آموزش های فنی و کاربردی لازم را به فراگیران ارائه داد.

 

 

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابل:

دو کلاس آموزشی در روستای بوله کلا شهرستان بابل برگزار شد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابل از برگزاری کلاس های آموزشی تجهیز و یکپارچه سازی شالیزارها و مبارزه با آفات و بیماری های مرکبات در روستای بوله کلا این شهرستان خبر داد.

سید احمد طاهری اظهار داشت: دو دوره کلاس آموزشی تجهیز و یکپارچه سازی شالیزارها و مبارزه با آفات و بیماری های مرکبات به مدت دو روز در روستای بوله کلا از توابع مرکز جهاد کشاورزی بیشه شمالی شهرستان بابل برگزار شد.

وی ادامه داد: در این دوره ها مشکلات کشت سنتی برنج، مزایای طرح یکپارچه سازی شالیزارها، شرایط واگذاری زمین از سوی کشاورزان، تحویل طرح از سوی پیمانکار، چگونگی تحویل زمین توسط نمایندگان به کشاورزان بعد از تسطیح، زمان مناسب سم پاشی و نوع سم مصرفی با میزان دز مصرفی به فراگیران آموزش داده شد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابل از نظارت مستمر کارشناسان حفظ نباتات این مدیریت از باغات حوزه عمل مراکز جهاد کشاورزی این شهرستان خبر داد و افزود: زمان مناسب مرحله دوم سمپاشی باغات مرکبات شهرستان از 25 خرداد ماه سال جاری به مدت سه هفته می باشد.

وی با بیان اینکه در این راستا کارگاه های آموزشی متعدد با عنوان شناخت آفات و بیماری های مرکبات و نحوه نسخه نویسی بصورت تئوری و عملی در این شهرستان برگزار شد ادامه داد: کارشناسان حفظ نباتات و شبکه مراقبت مستقر در مراکز جهاد کشاورزی این مدیریت ضمن بازدید از باغات حوزه عمل مرکز، ضمن راهنمایی باغداران جهت مبارزه اصولی و به موقع و خرید سموم از فروشندگی های مجاز، بر فروشگاه های توزیع سموم نظارت مستمر می کنند.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر خبر داد:

صدور اخطار برای مالکین 4 هکتار زمین کشاورزی بایر در قائم شهر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر از شناسایی 4 هکتار زمین کشاورزی بایر در این شهرستان خبر داد.

فرزین فرهادی گفت: 40 هزار متر مربع از زمین های کشاورزی واقع در روستای کشکا شهرستان قائم شهر به دلیل عدم کشت مورد شناسایی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه زمین های کشاورزی برای تامین امنیت غذایی بایستی در چرخه تولید قرار گیرند و با هر زمینی که از سوی صاحبان آن بلاکشت شود، اقدام قانونی صورت می گیرد اظهار داشت: در این راستا 40 هزار متر مربع از زمین های کشاورزی بایر این شهرستان توسط کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی بالاتجن طبق پهنه بندی شیوه نامه مراکز و حضور مدام در روستاهای پهنه بندی شده مورد شناسایی قرار گرفت و برای مالکین آن ها اخطار صادر شد.

فرهادی تصریح کرد: در این اخطار به صاحبان ملک اعلام شده در صورت ادامه عدم کشت و بایر بودن زمین، اقدام قانونی برای خلع ید صورت می گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی در ادامه با تاکید بر جدیت در برخورد قاطعانه با ساخت و سازهای غیر مجاز در زمین های کشاورزی افزود: عدم کشت زمین های کشاورزی به مثابه تغییر کاربری غیر مجاز بوده و جهاد کشاورزی طبق وظیفه مندی خود با این افراد برخورد قاطع و قانونی می نماید
(دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴) ۱۲:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها