یکشنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۸۹۳۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

ممنوعیت واردات گندم ادامه دارد

در حالی که حدود سه ماه از برداشت گندم در کشور می‌گذرد معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: واردات این محصول از ابتدای امسال ممنوع بوده و این ممنوعیت تا پایان فصل برداشت ادامه دارد.

هر ساله برداشت و خرید تضمینی گندم از اواسط فروردین آغاز و تا مهر ماه ادامه دارد و آن سال‌هایی هم که نیازی به واردات نداشتیم، آبان ماه ایام جشن خودکفایی گندم بود که البته طی سال‌های دولت گذشته کم کم به دست فراموشی سپرده شد، چراکه به گفته رییس‌جمهور در آن دوران هر سال یک میلیون تن از تولید کاسته و به واردات اضافه می‌شد.

البته یکی از معضلاتی که طی سال‌های گذشته گندم‌کاران و تقریبا همه تولیدکنندگان بخش کشاورزی را آزار می‌داد، آزاد بودن واردات در فصل برداشت محصول بود که البته برخی مسئولان انبار شدن و تامین ذخائر استراتژیک را برای واردات گندم عنوان می‌کردند.

اما امسال رویکرد دولت تغییر کرد، چرا که براساس آمار گمرک و اعلام معاون وزیر جهاد کشاورزی طی سه ماهه نخست امسال گندمی برای مصارف انسانی به کشور وارد نشده است و البته به گفته این مقام مسئول برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی این ممنوعیت واردات تا پایان فصل برداشت ادامه خواهد داشت.

طبق اعلام علی قنبری، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با توجه به نیاز مصرفی 9 میلیون تنی کشور، افزایش تولید و پیش‌بینی خرید تضمینی حدود هشت میلیون تنی گندم از کشاورزان در سال جاری، امسال درصددیم واردات گندم که پس از فصل برداشت آغاز می‌شود را حدود دو میلیون تن و کمتر از آن کنترل کنیم که البته این واردات نیز عمدتا برای تامین ذخایر استراتژیک شش ماهه‌ای است که دولت آن را تکلیف کرده است.

اما اگر این اتفاق یعنی ممنوعیت موقت واردات گندم تا پایان فصل برداشت امسال ادامه یابد و میزان واردات نیز در همین حدود دو میلیون تن متوقف شود، می‌توان گفت که طی سال‌های اخیر این اولین باری است که دولت برای حمایت از کشاورزان داخلی واردات یک محصول را تا پس از فصل برداشتش ممنوع کرده است.

از سوی دیگر با توجه به نرخ افزایش یافته برای گندم که دیگر مانند سال‌های نچندان دور در دولت گذشته هم ارزش با کاه و یونجه نیست، افزایش تولید و خرید تضمینی گندم نیز نشان می‌دهد که اگر این آهنگ رشد ادامه داشته باشد و همه چیز به ویژه شرایط اقلیمی دست به دست هم دهند، جشن خودکفایی گندم نزدیک است.


ایسنا
(یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴) ۱۲:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها