یکشنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۸۹۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

سازمان میادین میوه و تره بار رنگ و بوی تجاری به خود گرفته است

عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت:قانون تأسیس سازمان میادین برای حذف واسطه ها، منتفع شدن تولید کننده و خرید میوه با قیمت پایین توسط مردم بوده اما اکنون رنگ و بوی تجاری به خود گرفته است تا رنگ و بوی تعدیل قمیت برای مردم.

محمد حقانی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره عملکرد سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران،‌ اظهار داشت: بنده بازیدی از سازمان میادین میوه و تره بار با حضور مدیر عامل و مدیران ارشد این سازمان داشتم و اعلام کردم باید نگرش‌ خود را نسبت به نحوه برخورد و کارهایی که در سازمان انجام می‌دهند،‌ تغییر دهند تا شاهد اقدامات مغایر قانون نباشیم.
وی با اشاره به اینکه قانون تشکیل سازمان میادین میوه و تره بار در سال 59 تعیین و به تصویب شورای انقلاب رسید، ادامه داد: دو مطلب مهم در این قانون وجود دارد، نخست اینکه سازمان میادین باید واسطی بین تولید کننده و مصرف کننده باشد و در جهت حذف دلال‌ها و سلف خرها (که میوه باغ را خریداری کرده و با ایجاد باند مافیایی، میوه‌هایی باغ را مصادره می‌کنند) برآید.
عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: بنابراین روح این قانون تصریح کرده که، تأسیس و تشکیل سازمان میادین برای این بوده که واسطه‌ها حذف شوند، تولید کننده از حاصل دسترنجش منتفع شود و مصرف کننده نیز بتواند با قیمت پایین‌تری آنها را خریداری کند. این در حالی است که هم اکنون بسیاری از میوه‌ها 4 الی 5 برابر افزایش قیمت پیدا می‌کنند تا به دست مصرف کننده برسند.
وی با بیان اینکه چند برابر شدن قیمت میوه‌ها توسط دلال‌ها اتفاق می‌‌افتد،‌ تصریح کرد: این قانون در بدو انقلاب تعیین شده و نگاه خاصی به مردم کم درآمد داشته است تا آنها بتوانند میوه را با قمیت کمتری استفاده کنند اما در حال حاضر سازمان میادین بیشتر رنگ و بوی تجاری به خود گرفته تا رنگ و بوی خدمت و تعدیل قیمت برای مردم.
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران به بازارهای مشارکتی در سازمان میادین اشاره کرد و گفت: در این مدت که شورای شهر دوره چهام تشکیل شده تا حدودی روند ایجاد بازارهای مشارکتی متوقف شده است اما در بازارهای مشارکتی به این ترتیب است که زمین از سوی شهردار و سرمایه گذاری از طرف سرمایه گذار صورت می‌گیرد و میدان تره‌بار را احداث می‌کنند و نام آن را بخش خصوصی گذاشته‌اند.
وی تصریح کرد: این در حالی است که سازمان میادین میوه و تره برار تشکیل شده تا تولید کننده محصولات خود را به صورت مستقیم در میادین شهر که سر در آن تابلوی سازمان میادین نصب شده عرضه کند اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد، هنگامی که یک زمین در اختیار سرمایه‌‌گذار قرار می‌گیرد تا طی 15 سال بهره‌برداری از آن داشته باشد به مغازه‌هایی که در سطح شهر وجود دارد تبدیل می‌شود زیرا سرمایه‌گذار نمی‌تواند از قیمت‌های سازمان میادین و نوسانات قیمت‌ها در طول سال تبعیت کند و در این صورت تضمینی برای بازگشت سرمایه آن وجود ندارد بنابراین با هر قمیتی که بخواهد محصولات خود را عرضه می‌کند.
این عضو شورای شهر پایتخت ادامه داد: این اقدام مغایرت اساسی با روح قانونی دارد که اعلام کرده شهرداری باید واسطی بین تولید کننده و مصرف کننده باشد. البته طبق گزارشی که اعلام شد حدود یکسال است که روند این نوع واگذاری‌ها متوقف شده اما سرمایه‌گذاری‌های قبلی هنوز پابرجاست.
حقانی در ادامه اظهارات خود گفت: از سال 72 به بعد میدان میوه‌ و تره‌بار راه‌اندازی شد تا تجمیع میادین سنتی داخل شهر به دلیل آلودگی هوا، تردد وانت‌ها و ماشین آلات بسیار که در میادین قدیمی واقع در منطقه 11 و 12 وجود داشت، صورت گیرد بر این اساس شهرداری میدانی را در محل کنونی به عنوان میدان مادر ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر مقدار میوه‌ای ‌که سازمان میادین در بخش میوه و تره‌بار توزیع می‌کند حدود یک هزار و 600 تن در روز و مقدار میوه‌ای که در سطح شهر از میدان مادر توزیع می‌کند حدود 5 هزار تن است. همچنین کل میوه‌ای که وارد میدان میوه و تره‌بار مرکزی می‌شود و به استان‌های همجوار مانند سمنان توزیع می‌شود حدود 15 هزار تن در روز است.

 

تسنیم

(یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴) ۱۰:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها