شنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۲
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۵۸۹۰۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

روغن تفاله زیتون 'پومیس' غیرخوراکی است / روغنی مضرتر از پالم وارد کشور می‌شود

مجری طرح زیتون کشور با بیان آنکه روغن پومیس از تفاله زیتون و به شکل شیمیایی بدست می آید، توصیه کرد: مردم از روغن بی کیفیت و مضر پومیس که غیرخوراکی است، استفاده نکنند.

رمضان ملک رودی  درخصوص روغن پومیس، افزود: این روغن به طور مجدد از بازپسگیری تفاله زیتون براثر بکارگیری حلال های جداسازی کننده و با فعل و انفعالات شیمیایی حاصل می شود.

وی اظهار داشت: طبق استانداردهای ملی، تولید و مصرف روغن بی کیفیت تفاله زیتون تحت عنوان پومیس در ایران ممنوع است، اما متاسفانه این محصول به شکل قاچاق و حتی توسط برخی واردکنندگان به شکل قانونی وارد کشور می شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون روغن زیتون در برخی کارخانه های روغن کشی توسط دستگاه ها و تجهیزات مدرن دو یا سه فاز تولید می شود به طوری که گوشت میوه، هسته و چوب به شکل خمیری آسیاب و بیش از 20 درصد روغن زیتون کیفی توسط فرایند مکانیکی بدست می آید.

وی گفت: اما در برخی کارخانه ها ممکن است حدود 5 تا 7 درصد روغن در تفاله باقی بماند که دیگر به شکل مکانیکی جداسازی صورت نمی گیرد و با استفاده از گرما، حلال ها و فعل و انفعالات شیمیایی به طور مجدد از تفاله زیتون روغن گرفته می شود که به هیچ عنوان کیفی نیست.

وی گفت: برخی تجار دارای مجوز واردات روغن اکسترا ویرجین، ویرجین و دیگر موارد هستند بنابراین به وفور واردات روغن تفاله زیتون که از قیمت نازلتری نسبت به سایر روغن ها برخوردار است، اقدام و با بسته بندی و اسامی مختلف به فروش می رسانند.

به گفته وی، شناسایی روغن تفاله زیتون برای مردم قابل شناسایی نیست بلکه تنها از طریق فرآیند آزمایشگاهی می توان این روغن بی کیفیت را شناسایی کرد.

ملک رودی تاکید کرد: طبق قانون باید نام روغن تفاله زیتون پومیس روی برچسب بسته بندی محصول درج شود که برخی شرکت ها اقدام به این کار و برخی واردکنندگان و شرکت ها از درج این عنوان روی بسته بندی های خود خودداری می کنند.

وی افزود: اما به طور معمول برخی برندهایی که به کشور وارد می شود دارای برچسب روغن تفاله زیتون پومیس است.

مجری طرح زیتون گفت: با توجه به وسعت باغات زیتون در کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، اسپانیا، یونان و ترکیه حجم زیادی تفاله و کنجاله زیتون تولید می شود که این روغن به شکل معمول دارای قابلیت مصرف خوراکی نیست و در اکثر کشورهای دنیا به مصارف صنعتی می رسد.

وی اضافه کرد: البته این روغن پس از تصفیه مجدد در برخی کشورها همچون ایران به دلیل ارزان تر بودن از روغن زیتون به مصرف می رسد.

وی با بیان اینکه مصرف روغن تفاله زیتون در برخی کشورهای اروپایی ممنوع نیست، تصریح کرد: این روغن در برخی کشورها همچون انگلیس به شکل خالص به مصرف نمی رسد بلکه با سایر روغن ها ترکیب و توسط گروه خاصی افراد که توان خرید بالایی ندارند، مصرف می شود.

مجری طرح زیتون کشور گفت: روغن پومیس با قیمت 50 سنت یعنی ارزان ترین نوع روغن در بازار برخی کشورها از جمله انگلیس به فروش می رسد که تفاوت زیادی با روغن های زیتون درجه یک و دو دارد به نحوی که نرخ روغ زیتون مناسب بیش از 2.5 تا 4 یورو و روغن زیتون کیفی از 16 تا 40 یورو است.

ملک رودی تصریح کرد: اما بخش عمده واردکنندگان ما روغن تفاله زیتون را به قیمت حدود 1000 تومان از ترکیه وارد و با قیمت بیش از 22 هزار تومان و به جای روغن زیتون باکیفیت به بازار عرضه می کنند که برای واردکنندگان حاشیه سود بسیار بالایی دارد.

وی گفت: براساس قانون، واردات و عرضه روغن تفاله زیتون باید بیش از پیش تحت نظارت و کنترل های ویژه سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد قرار گیرد تا مردم نادانسته با مصرف آن با مخاطراتی مواجه نشوند.

به گزارش ایرنا، روغن زیتون بکر یکی از خالص ترین و سالم ترین روغن های موجود می باشد که به علت محتوای اسید اولئیک (Oleic acid) از سیستم قلب و عروق حفاظت و به دلیل وجود ویتامین های A و ِD و E و سیستم دفاعی بدن را در مقابل بیماری ها تقویت می کند.

همچنین کلسترول بد را پایین و باعث افزایش کلسترول خوب می شود.

روغن زیتون فوق بکر از قابل هضم ترین روغن ها است و فاقد هرگونه اسیدهای چرب ترانس می باشد.

سرانه مصرف روغن زیتون در ایران بین 200 تا 220 گرم درحالی که سرانه مصرف این روغن در برخی کشورها سالانه بین 24 تا 27 کیلوگرم است.

براساس مصرف سرانه ما سالانه به بیش از 15 هزارتن روغن زیتون نیاز داریم که حدود 2 تا 5 هزارتن آن در داخل کشور و بین 5 تا 7 هزارتن آن از طریق واردات و بخشی نیز از طریق قاچاق تامین می شود.

 ایرنا

(شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴) ۱۰:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها