جمعه / ۱۲ تیر ۱۳۹۴ / ۱۶:۱۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۸۸۸۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

نگرانی درباره تب کریمه کنگو وجود ندارد

وزیر بهداشت در خصوص بیماری تب کریمه کنگو به مردم اطمینان خاطر داد در خصوص این بیماری نگرانی وجود ندارد و نظارت ها و اقدامات کنترلی مناسب انجام می شود.

دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه سفر یک روزه خود به شهرستان پاکدشت و در جمع خبرنگاران، گفت: مردم به اخبار موثق توجه کنند، نباید به گونه ای اطلاع رسانی صورت گیرد که باعث نگرانی مردم شود و اگر در منطقه ای احتمال آلودگی به تب کریمه کنگو وجود داشته باشد از رسانه های محلی و نیز رسانه های ملی هشدارهای لازم جهت پیشگیری به مردم داده می شود.

هاشمی تأکید کرد: موارد آلودگی به این بیماری تحت کنترل سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و همکاران ما در مراکز بهداشتی است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

شهرستان های اطراف تهران محروم تر از برخی نقاط محروم و مرزی کشور هستند

وزیر بهداشت همچنین بااشاره به وضعیت درمانی و بهداشتی شهرستان های اطراف تهران گفت:در ابتدای فعالیت در این وزارتخانه بر ارائه خدمات در مناطق محروم، دوردست و مرزی تأکید کردیم اما شاید باور کردن این موضوع دشوار باشد که شهرستان های اطراف تهران محروم تر از برخی نقاط محروم و مرزی کشور هستند.

وی افزود: وجود مناطق محروم در اطراف تهران در حالی است که ما نیز طی 23 ماه فعالیت به این مناطق بی توجه نبوده ایم و همکاران ما در قالب طرخ تحول نظام سلامت توانسته اند کیفیت هلینگ را ارتقاء و پزشکان را در مناطق مختلف شهری و روستایی استقرار داده و همچنین مراکز بهداشتی درمانی را توسعه دهند اما رشد ناموزون جمعیت و عدم توازن امکانات متناسب با نیازها مشکلات فراوانی را در این منطقه رقم زده است.

وزیر بهداشت افزود: در اطراف شهر تهران وضعیت مناسبی وجود ندارد و به ازاء هر 100 هزار نفر یک تخت بیمارستانی وجود ندارد ضمن اینکه تعداد مراکز بهداشتی اندک هستند و فعالیت آنها نیز تنها تا نوبت ظهر هر روز انجام می شود.

هاشمی گفت: مقرر شده است تا مرکز بهداشتی درمانی امام رضا(ع) شهر قیام دشت به صورت شبانه روزی به مردم خدمات ارائه دهد و با قول هایی که مسئولان شهری و استاندار تهران داده اند قرار است با واگذاری یک قطعه زمین بتوانیم یک مجموعه بهداشتی مناسب را احداث کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: به نظر می رسد نگاه به شهر قیام دشت همان دید 30 سال گذشته است اما تعداد جمعیت آن از بسیاری از شهرهایی که دانشگاه در آنها وجود دارد بیشتر است و حضور سازمان تأمین اجتماعی نیز با توجه به جمعیت کارگری این منطقه در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می تواند مفید باشد.

هاشمی گفت: امیدوارم در این دولت مردم شاهد باشند که امکانات بهداشتی و درمانی مورد نیاز برای آنها فراهم شده است

وزیر بهداشت ضمن تأکید مجدد بر ارائه خدمات در این مرکز به صورت شبانه روزی در آینده ای نزدیک گفت: در صورت کمبود امکانات، تجهیزات ؛پزشک و نیروی انسانی تمام تلاش خود را برای تأمین آن به کار خواهیم گرفت.

وزیر بهداشت همچنین در جلسه شورای اداری شهرستان پاکدشت، خواهان تسریع در بهره برداری از بیمارستان شهدای پاکدشت شد و گفت: در صورت تحویل بیمارستان به وزارت بهداشت ظرف کمتر از دو ماه آن را تجهیز و بهره برداری خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: مردم این منطقه با وجود یک بیمارستان فعال فشار زیادی را متحمل می شوند و باید هر چه سریع تر بیمارستان شهدا به بهره برداری برسد.

به گفته وزیر بهداشت، با راه اندازی این بیمارستان بخشی از مشکلات مردم پاکدشت حل می شود اما باید توجه داشت که مردم سال های سال این ساختمان را در حال احداث مشاهده کرده اند و خوشحالیم که با پیگیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و همکاران در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شاهد بهره برداری از آن در آینده ای نزدیک خواهیم بود.

وی ادامه داد: نیازی نیست که این بیمارستان حتما در هفته دولت افتتاح شود چرا که هر هفته می تواند هفته دولت باشد و اگر بتوان حتی یک هفته زودتر این بیمارستان را به بهره برداری رساند باعث رضایت مردم خواهد بود.

هاشمی با نکوداشت واقف مرحوم بیمارستان زعیم گفت: باید پروژه این بیمارستان با سرعت بیشتری پیش برود و اگر بخواهیم با توجه به استانداردهای بین المللی وضعیت موجود را مورد سنجش قرار دهیم، با تکمیل این بیمارستان و نیز بیمارستان شهدا می توان تنها نیاز فعلی مردم پاکدشت را تأمین کرد.

وزیر بهداشت در خصوص اشتغال 80 هزار نفر از مردم در شهرک های صنعتی و 25 هزار نفر در بحش پرورش گل و گیاه در پاکدشت گفت: حتما جمعیت کارگری بیش از این در شهرستان وجود دارد و از مسوولان این شهر تقاضا دارم تا سازمان تأمین اجتماعی را مجاب کنند تا در منطقه و در بحث مراکز بهداشتی و درمانی حضور پیدا کند.

هاشمی خاطر نشان کرد: وزیر تعاون و رفاه اجتماعی توجه ویژه ای به قشر کارگر دارند و تقاضا دارم از ایشان نیز دعوت کنید تا اقدامات لازم را در این منطقه صورت دهند.

وزیر بهداشت ادامه داد: می توان بیمارستان شهدا را به سازمان تأمین اجتماعی واگذار کرد یا این سازمان بیمارستان زعیم را تحویل بگیرد و خدمات مطلوبی را به جامعه کارگری ارائه دهد و اگر وزارت بهداشت بخواهد این بیمارستان را ارتقا بخشد و به حد استاندارد برساند حداق 2 تا 3 سال زمان نیاز است.

وی با بیان اینکه معتقدیم " چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام است" گفت: باید سازمان تأمین اجتماعی را تشویق و ترغیب کنیم تا به ارائه خدمات بیشتری در مناطق محروم و به ویژه شهرهای اطراف تهران بپردازد و کارگران زحمت کش در قبال پرداخت حق بیمه از خدمات مناسب تری بهره مند شوند.

کمبود نیروی انسانی مانع ارائه خدمات با کیفیت به مردم نشود

هاشمی افزود: خوشبختانه سازمان تأمین اجتماعی در طول 2 سال دولت یازدهم اقدامات بسیار ارزشمندی را انجام داده، رویه ها تغییر کرده و املاک و داشته های خود را در جهت کمک به محرومین و مستضعفین قرار داده است اما یک عقب ماندگی طی 30 سال گذشته دارد و لازم است که سرمایه گذاری ها در مسیر خدمات انجام شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه نمی توان حتی یک نفر نیروی انسانی خارج از تعداد مشخص شده جذب کرد گفت: دولت مجوز استخدام را نمی دهد ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی نیز موافق نیست و در حال حاضر نیز حدود 100 هزار نفر از پرسنل وزارت بهداشت از دولت حقوقی دریافت نمی کنند بلکه از ما حقوق می گیرند و تحت عنوان قراردادی و تبصره ای فعالیت دارند که اجازه استخدام آنها را نداریم.

هاشمی افزود: لازم است روسای دانشگاه های علوم پزشکی به نحوی برنامه ریزی کنند تا کمبود نیروی انسانی مانع ارائه خدمات با کیفیت به مردم نشود بنابراین قول استخدام به مردم نمی دهیم اما می توان در قالب خرید خدمت بیمارستان را به بهره برداری برسانیم.

وزیر بهداشت به لزوم تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در شهرستان پاکدشت اشاره کرد و گفت: باید فرصت را فراهم کرد تا بخش خصوصی در بخش های مختلف بهداشت و درمان حضور پیدا کند و ما نیز از آنها حمایت کنیم و مجوز های لازم را به آنها بدهیم.

هاشمی گفت: این که هیچ بیماری از پاکدشت به تهران منتقل نشود "هنر" است چرا که به نفع تهران و همچنین مردم شهرستان پاکدشت می تواند باشد.

استخدام نیرو در اورژانس نیازمند اخذ مجوز از سازمان مدیریت است

وزیر بهداشت عدم امکان استخدام در بخش اورژانس را یکی از مشکلات اساسی وزارت بهداشت دانست و گفت: اگر مشکل نیروی انسانی نباشد می توانیم بخش اورژانس را به خوبی فعال کنیم و تجهیزات و امکانات را فراهم کنیم و اگر نماینده مردم پاکدشت موفق به دریافت مجوز از سازمان مدیریت برای جذب نیروی انسانی شدند این خواسته ما نیز هست که اورژانس را گسترش دهیم زیرا این شهرستان در مسیر ترانزیتی قرار گرفته است.

پرداختی از جیب مردم افزایش نمی یابد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید اشک مصنوعی نیز با اشاره به کاهش اعتبارات طرح تحول نظام سلامت گفت: به هیچ عنوان پرداختی از جیب مردم افزایش نخواهد یافت بلکه برای جبران کاهش اعتبارات درصدد صرفه جویی، مدیریت منابع و کنترل نیازهای القایی درمان با کمک بیمه ها هستیم.

وی اظهار داشت: امسال اعتبارات طرح تحول سلامت کاهش پیدا کرده که راه حل جبران آن کاهش هزینه های تحمیلی درمان است، به همین منظور کمیته مشترک کاهش هزینه های القایی با همکاری وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی تشکیل می شود.

وی افزود: سال گذشته 6800 میلیارد تومان برای اجرای طرح تحول نظام سلامت تخصیص پیدا کرده بود که امسال این رقم به 4800 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: راه حل این مساله این است که از افزایش هزینه ها و تحمیل هزینه های زاید به مردم و نظام سلامت جلوگیری کنیم و با مدیریت منابع و صرفه جویی بیشتر هزینه های غیر ضرور را کاهش دهیم

وزیر بهداشت اضافه کرد: به همین منظور جلسه ای با وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی داشتیم و در تلاش هستیم که با ایجاد کمیته ای مشترک و با همکاری بیمه ها هزینه های القایی درمان را کاهش دهیم.

به گفته هاشمی، هم اکنون به علت کاهش قیمت نفت با کمبود اعتبار مواجه هستیم البته رییس جمهوری اعلام کرده اند که طرح تحول سلامت با قوت ادامه پیدا می کند و اعتبارات مورد نیاز آن هم تامین می شود و تردیدی وجود ندارد که کاهش سطح خدمات نخواهیم داشت و به هیچ عنوان پرداختی از جیب مردم افزایش نخواهد یافت.

وزیر بهداشت یادآور شد: با اجرای برنامه تحول سلامت خدمات فراوانی در حوزه بهداشت و درمان و در سراسر کشور ارائه شده است، اضافه شدن 30 هزار تخت بیمارستانی و افتتاح، تجهیز و نوسازی دو هزار خانه بهداشت تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته است.

هاشمی همچنین با اشاره به ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته با اعتبارات طرح تحول نظام سلامت، به شفافیت وزارت بهداشت با مردم در بیان چگونگی هزینه کرد اعتبارات تاکید کرد.

وزیر بهداشت همچنین در خصوص پیگیری برخورد با متخلفان تزریق داروی اوستین تقلبی برای بیماران چشمی نیز گفت: تحقیقات لازم انجام شده و متخلفان به دستگاه قضایی معرفی شدند و امیدواریم این پرونده این افراد که حادثه تلخی را رقم زده و مرتکب تخلف و تقلب شدند به زودی به مرحله صدور حکم برسد.

براساس گزارش وبدا، وزیر بهداشت در خصوص برخی اخبار نادرست و ایجاد نگرانی در میان مردم در مصرف فرآورده های گوشتی نیز گفت: در خصوص خرید و مصرف گوشت ما نباید مردم را نگران کنیم قطعا اگر در یک منطقه ای مشکل جدی به وجود بیاید هم وزارت بهداشت و هم سازمان دامپزشکی آن را به اطلاع مردم خواهند رساند.

 

ایسنا

(جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴) ۱۶:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها