جمعه / ۱۲ تیر ۱۳۹۴ / ۱۵:۴۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۸۸۷۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

صنعت چای باید مردمی شود نه دولتی

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: اداره صنعت چای از طریق تجارت، منحل شدن سازمان چای و مدیران نابلد از عوامل مهم تأثیرگذار در سال‌های اخیر در اف میزان تولید چای بوده است.

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم لاهیجان گفت: پس از انقلاب اسلامی در مورد صنعت چای با چند رویکرد مواجه شدیم که یک روش ادامه روش قبل از انقلاب و اداره صنعت چای از طریق تجارت بود.

وی افزود: به این ترتیب که چای به صورت تضمینی خریداری، اما پول آن از طریق تجارت تأمین می‌شد و در نتیجه با اشباع بازار توسط تاجران چای تحت تأثیر تجارت قرار گرفت.

نماینده مردم لاهیجان تصریح کرد: بنابراین حتی در مورد فرآوری، کیفیت، بسته‌بندی و موارد دیگر چای ایرانی هم غفلت شد.

ندیمی به رویکرد دوم یعنی طرح اصلاح ساختار در صنعت چای اشاره کرد و گفت: مجلس پنجم تصمیم عجیبی در مورد خصوصی‌سازی چای گرفت، زیرا چای دولتی نبود و فقط از سوی دولت تأمین مالی می‌شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوع منجر به منحل شدن سازمان چای و متوقف شدن خرید تضمینی شد.

نماینده مردم لاهیجان بیان داشت: بالاخره در مورد صنعت چای در مجلس هفتم تصمیم گرفته شد که خرید تضمینی انجام شود، اما مشکلات به قوت خود در مورد این صنعت باقی ماند.

عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به تاکید اقتصاد مقاومتی بر توجه به تولید داخل، گفت: سالانه بخش قابل توجهی چای از طریق واردات تأمین می‌شود، بنابراین ظرفیت برای افزایش تولید و اشتغال در این صنعت وجود دارد.

وی با بیان اینکه چای ایرانی جزء با کیفیت‌ترین چاهای دنیاست، افزود: اما این چای کیفی هم نیاز به فرآوری دارد.

ندیمی با بیان اینکه در برخی مقاطع در مدیریت صنعت چای ضعیف عمل شد، گفت: در دوره گذشته مدیر سازمان چای تحصیلات مرتبط با این صنعت و اقتصاد نداشت و بنابراین مدیریت نابلد منجر به صدمات سنگینی به صنعت چای شد.

وی افزود: در این حوزه و حوزه‌های مختلف باید از مدیران متخصص استفاده کرد و نباید کار را به افرادی که تخصص در حوزه فعالیتشان ندارد سپرد.

عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: بنابراین در این صنعت با بحران‌های مختلی از جمله بحران رهاسازی تولید و باغات چای و  بحران پرداخت به موقع مطالبات چایکاران پرداخت شدیم و این امر باعث کنار کشیدن کشاورزان و حضور پررنگ‌تر تجار برای واردات شد.

وی افزود: در یک دو سال گذشته در صنعت چای اتفاقات خوبی افتاده و افزود: تعیین قیمت نسبتا مناسب برای خرید تضمینی چای و پرداخت نسبتا به موقع مطالبات از جمله این اتفاقات بود.

ندیمی با بیان اینکه اقداماتی از این دست برای حمایت از صنعت چای باید بیشتر شود، گفت: پرداخت تسهیلات برای احیا، بازسازی و به زراعی مزارع از جمله اقدامات خوب دیگری بوده که اخیرا توسط دولت در این صنعت اتفاق افتاده است.

وی افزود: همچنین دولت باید در راستای ظرفیتی که این صنعت برای اشتغال‌زایی دارد، در صنایع جانبی مرتبط با این صنعت  سرمایه‌گذار کند و کمک‌های تسهیلاتی بلاعوض و وام در اختیار صاحبان باغات مخروبه چای قرار دهد.

ندیمی با بیان اینکه در سال گذشته با کمک‌های اقتصادی دولتی و تسهیلات بخشی از باغات چای احیا شد، افزود: باید این روند در راستای فعالیت مجدد چایکاران ادامه یابد.

 

فارس

(جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴) ۱۵:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها