چهارشنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۴ / ۱۴:۱۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۸۸۵۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

تعظیم برترین آشپزهای جهان به غذاهای سنتی ایران

مولف ایرانی برترین کتاب آشپزی جهان از توجه و تعظیم مطرح‌ترین آشپزهای جهان نسبت به غذاهای سنتی ایرانی خبر داد و گفت:غذاهای ایرانی بر پایه طب سنتی هستند و واقعاً غذای ایرانی "دوا" به حساب می‌آید زیرا یک روح بوعلی سینای در آنان وجود دارد.

 در مسابقات جهانی گورمند فرانسه کتابی از ایران در حوزه آشپزی مقام نخست جهان را کسب کرد بطوریکه دستورالعمل‌های این کتاب که‌ برگفته‌ از دستورالعمل غذاهای سنتی ایرانی بود توانست در میان 26 هزار کتاب از کشورهای متعدد جهان مقام نخست را کسب کند و افتخاری دیگر از هویت فرهنگ غذایی ایرانی را در دنیا بازتاب دهد.
در این رابطه سمیرا جنت دوست مولف برتر کتاب آشپزی جهان در سال 2015 درباره ابعاد مختلف دستورالعمل‌های غذایی این کتاب که به گفته خود تمام 200 دستور العمل این کتاب ایرانیزه شده است، به تسنیم گفت: سلامتی افراد را باید در وهله نخست از سفره‌های آنان جستجو کرد. بهترین سفرهای غذایی نیز مربوط به سفره‌های سنتی ایرانی است و این یک ادعا نیست زیرا در مسابقات جهانی گورمند فرانسه نیز این امر ثابت شد و برترین آشپزهای دنیا به دستورالعمل‌های کتاب آشپزی که از طرف ایران نامزد شده بود رای دادند و این کتاب؛ برترین کتاب آشپزی دنیا شد.
وی ادامه داد: غذاهای سنتی ایرانی براساس فرهنگ هر منطقه کشورمان تدابیر سلامتی ویژه ای ارائه می‌کنند، مثلاً غذاهای مناطق شمالی باید در آن سیر، سبزیجات و ماهی استفاده شود تا براساس ذائقه و طبیعت محل زندگی افراد سودمند باشد بنابراین همین تدابیر را در دیگر مناطق کشورمان در بحث دستورات غذایی مشاهده می‌کنیم.
مولف برتر کتاب آشپزی جهان در سال 2015 تصریح کرد: احترام به غذایی ایرانی به واقع احترام به فرهنگ ایرانی است زیرا وقتی غذای خوبی در میان سفره گذاشته می‌شود به واقع افراد خانواده به تهیه‌کننده و آشپز این غذاها احترام می‌گذارند و این احترام به دیگر افراد خانواده نیز سوق پیدا می‌کند.
جنت دوست درباره دیدگاهش در زمینه غذاهای ایرانی بر پایه طب سنتی عنوان کرد: واقعاً غذاهای ایرانی "دوا" هستند، زیرا بنده همیشه معتقد بودم یک روح بوعلی سینای در غذاهای ایرانی حاکم است، چون دستورالعمل غذاهای ایرانی براساس ذائقه، مذاج، رنگ - بو و گرمی و سردی است و اکثر بانوان ایرانی از گذشته‌های دور می‌دانستند که کدام ادویجات و کدام غذایی برای بدن لازم، مفید و ضروری است.

مولف برتر کتاب آشپزی جهان در سال 2015 با بیان اینکه غذا خوردن در فرهنگ‌های مختلف یک هنر به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: امروزه باید در میان دختران جوان ایرانی شوق آشپزی ایرانی را گسترش دهیم زیرا ضامن سلامتی خانواده ایرانی در آشپزخانه‌ها و سفره‌ها است مثلاً می‌توان غذای مانند کوفته تبریزی را به مانند رولت فرانسوی درست کرد یعنی دقیقاً براساس دستورالعمل‌های که در کتاب نخست آشپزی جهان در سال 2015 به‌کار گرفته شد؛ این یعنی غذا بر پایه غذاهای سنتی ایرانی درت می‌شود ولی ظواهر غذا به سبک‌های بین المللی است که می‌تواند پاسخگویی ذائقه پُرتنوع نسل جوان امروز بود.

 

تسنیم

(چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴) ۱۴:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها