چهارشنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۰
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۸۸۴۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

ایران برای حذف دلار در مبادلات تجاری با شرکای خود آمادگی دارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان از آمادگی ایران برای حذف دلار در مبادلات تجاری خود با کشورهای همکار در حوزه های اقتصادی و تجاری خبر داد.

علی طیب نیا که به منظور امضای اساسنامه بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا (AIIB) به چین سفر کرده است، به رسانه هاگفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در مبادلات اقتصادی دوجانبه با کشورهایی که با ایران همکاری دارند، از پول رایج همان کشورها استفاده کند.
وی ادامه داد: ایران قبلاً توافقاتی برای انجام مبادلات تجاری با پول های ملی با برخی کشورها انجام داده است و تمایل دارد این روند را با دیگر کشورها نیز توسعه دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان یادآور شد: در همین ارتباط با بسیاری از کشورهای طرف تجارت با ما گفت وگو صورت گرفته و آمادگی انجام این کار نیز به اطلاع آنان رسانده شده است.
طیب نیا با اشاره به موقعیت استراتژیک کشورمان و منابع طبیعی فراوان، ضمن دعوت از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در کشور ،  ایران را کشوری با پتانسیل های بالا برای سرمایه گذاری عنوان کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: سرزمین گسترده، وجود منابع طبیعی سرشار، نیروی کار تحصیل کرده و آزموده، دسترسی آسان به کشورهای همسایه و همچنین برخورداری از منابع انرژی ارزان قیمت را از ویژگی های منحصر به فرد ایران اسلامی برای سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد.
وی با اشاره به فراهم بودن شرایط ایده آل برای سرمایه گذاری خارجی در ایران، افزود: سرمایه گذاری خارجی در ایران با توجه به فراهم بودن امکانات و تسهیلات لازم، از وضع بسیار ایده ال و ممتازی برخوردار است.
طیب نیا با اشاره به ابراز علاقه سرمایه گذاران چینی برای اجرای پروژه های سرمایه گذاری در  ایران ،گفت: در ایران فرصت های قابل ملاحظه ای برای سرمایه گذاری وجود دارد و شاید بتوان گفت که در سطح جهانی یکی از کشورهای کم نظیر و ممتاز در این حوزه محسوب می شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در خصوص  قانون  تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی در کشورمان، از آن به عنوان یکی از پیشرفته ترین قوانینی که همه گونه حمایت های لازم را از سرمایه گذاران خارجی به عمل می آورد، یاد کرد.
وی در عین حال خاطرنشان کرد؛ مجموعه این عوامل باعث شده که ایران به عنوان یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری در عرصه بین المللی شناخته شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: در ماههای اخیر سرمایه گذاران خارجی استقبال کم نظیری از حضور در ایران داشتند و به همین دلیل است که ما شاهد سفر هیأتهای گوناگون از کشورهای غربی و آسیایی به کشورمان هستیم.
طیب نیا تصریح کرد: شرایط برای سرمایه گذاری خارجی در ایران با توجه به موارد یاد شده، به صورت جدی در حال آماده شدن است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش سهم بازار سرمایه از طریق تأمین فعالیت های اقتصادی اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر سهم بازار سرمایه بسیار اندک و ناچیز است و برنامه های گسترده ای در این زمینه تنظیم کرده ایم که به مرور زمان اجرا خواهد شد.
طیب نیا  در عین حال خاطرنشان کرد که با تدابیر اتخاذ شده، آینده مناسبی برای بازار سرمایه ایران رقم خواهد خورد.
 
وی ادامه داد: برای آنکه بتوانیم تأمین مالی را در بازار اولیه ارتقا دهیم، قاعدتاً بازار ثانوی هم باید از رونق مناسبی برخوردار شود که مجموعه سیاست های تنظیم شده ما در دولت؛ رونق بازار سرمایه و نیز افزایش تأمین سرمایه در بازار اولیه است.
(چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴) ۱۱:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها