سه شنبه / ۹ تیر ۱۳۹۴ / ۱۳:۳۷
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۸۸۲۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

ارز تک‌نرخی در گرو رفع تحریم‌ها

روند بازار ارز در دولت یازدهم به گونه‌ای رقم خورده که پیش بینی‌ها برای دستیابی به ارز تک‌ نرخی بسیار محتمل شده و دولتمردان و کارشناسان بازار ارز معتقد هستند که تک نرخی ارز نیاز به پیش ‌شرط‌هایی دارد و مهم‌ترین پیش شرط آن حل مسائل بین‌المللی است.

در شرایط فعلی بازار و اقتصاد کشور نرخ ارز آزاد دارای ثبات قابل قبولی است و بانک مرکزی با سیاست‌های کلامی و اقتصادی خود توانسته ثبات را در بازار ارز حفظ کند، در کنار این مسائل روند حرکتی بی سرو‌صدای نرخ ارز مبادلاتی نیز نوید بخش دستیابی به ارز تک نرخی است، البته نباید فراموش کرد در این راه اگر سیستم بانکی نتواند به درستی در روابط بین‌الملل و انتقال پول انجام وظیفه کند ارز تک نرخی با شکست مواجه خواهد شد، از این رو دولت آغاز رسمی تک نرخی را به بعد از حل و فصل مسائل بین‌المللی موکول کرده است.

ایران تجربه ارز تک نرخی را بارها داشته که در برخی مقاطع با شکست مواجه بوده است، برخی کارشناسان در این رابطه معتقدند که شکست ارز تک نرخی به واسطه یخ‌زدگی نرخ ارز از سوی دولت‌ها بوده است، آن‌ها بر این باورند که ارز به ویژه دلار باید شناور بوده زیرا از موئلفه‌های مختلفی تاثیرپذیر است.

صحبت‌های چند وقت گذشته مردان اقتصادی دولت به عنوان وزیر اقتصاد و دارائی و رئیس‌کل بانک‌مرکزی تاکید بر آن دارد که دولت نمی‌خواهد بدون تدبیر لازم در شرایط فعلی که تورم به هسته سخت خود رسیده دست به تک نرخی کردن ارز بزند.

مردان اقتصادی دولت همچنین معتقد هستند که یکسان سازی یا به عبارت دیگر تک نرخی کردن ارز نباید کاملا خشک و ثابت باشد بلکه باید با توجه به شرایط روز و موئلفه‌های تاثیرگذار بر ارزش دلار، ارز تک‌نرخی شده شناور باشد.

اما همانطور که گفته شد بعد از رفع مسائل بین‌الملی، بانک‌ها باید بتوانند ارتباط بین المللی بین بانکی خود را به درستی برقرار کنند و بهترین خدمات را از طریق این امکان در اختیار مشتریان خود قرار دهند در این رابطه عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است بانک‌ها در شرایط فعلی که امید بسیاری به رفع مشکلات بین‌المللی می‌رود باید خود را برای خدمات بین بانکی تجهیز کنند.

مهدی رئیس زاده ادامه داد: به دلیل آن که سیستم خدمات بین‌المللی و بین بانکی کشور تا حدودی از سیستم‌های قدیمی بهره می‌برد باید سیستم‌های مورد استفاده به روز شود و کارمندان نظام بانکی با آخرین اطلاعات و شیوه‌های فعالیت بانکداری بین‌المللی آشنایی پیداکنند.

حال باتوجه به مذاکرات اخیر ایران و 1+5 و شرایط بسیار مناسب ثبات نرخ ارز، رئیس‌کل بانک مرکزی از احتمال کاهش نرخ ارز پس از یکسان سازی به دلیل ثبات این بازار خبر داد و تشکیل بورس ارز را راهکاری برای حفظ یکسان بودن نرخ ارز دانست.

ولی‌الله سیف در این باره به خانه ملت گفت: اکنون بازار ارز از شرایط باثباتی برخوردار بوده و راه اندازی بورس ارز در شرایط فعلی تاثیر چندانی بر بازار آزاد نخواهد داشت. بطورحتم یکی از برنامه‌های ما پس ازحل مسایل بین المللی،یکسان سازی نرخ ارز بوده که پیش نیاز آن،برقراری ارتباطات بانکداری بین المللی مناسب است.

او همچنین درپاسخ به این سوال که پس از یکسان سازی نرخ ارز،چه بازاری به عنوان مرجع مبادلات ارزی تعیین می شود،عنوان کرد: یکی از راهکارهای موجود این است که بازار بین بانکی کفایت می کند، یعنی بانک ها،عناصر اصلی فعال در بازار ارزی بین بانکی باشند و سایر مجموعه ها نیز در ارتباط با بانک ها مشکل خود را حل کنند.

سیف تشکیل بورس ارز را راهکار دیگر برای حفظ یکسان بودن نرخ ارز دانست و افزود: در دنیا هر 2 تجربه وجود دارد . درایران نیز پس از تجربه یکسان سازی نرخ ارز در اوایل دهه 80، بازار بین بانکی مساله را حل می کرد و به نظرمی رسد که همین تجربه مجددا کفایت کند. البته بورس نیز می تواند در معاملات آتی اثرات مثبتی به همراه داشته باشد.

وی همچنین درپاسخ به این سوال که پس ازیکسان سازی نرخ ارز،کدام یک از نرخ های بازار آزاد و مرکز مبادلات مدنظر خواهد بود،ادامه داد: یک نرخ تعادلی در اقتصاد وجود دارد که نمی توان آن را به صورت مصنوعی تغییر داد. وظیفه اصلی بانک مرکزی دراین بحث،جلوگیری از شوک‌های موقت ناشی ازهیجانات است،لذا احساس ما این است که در شرایط با ثباتی قرار داریم،اما ممکن است که نرخ ارز پس از یکسان سازی تاحدی کاهش یابد.

 

(سه شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴) ۱۳:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها