سه شنبه / ۹ تیر ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۸۸۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

دولت با مرغ‌های جمع‌آوری شده از بازار چه می‌کند؟

نائب رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: اکنون شرایط بازار مرغ به گونه‌ای است که وزارت جهاد کشاورزی باید ورود کرده و بازار را تنظیم کند.

در شرایط عادی نیز بازار مرغ به خودی خود دچار مشکل شده بود چون مرغ موجود در بازار بیش از نیاز مردم بوده و قیمت فروش آن، حتی به قیمت هزینه تولید نیز نمی‌رسید و نتیجه آن شده بود که بسیاری از مرغداران فغان ورشکستگی سر داده بودند.در این وضعیت، شیوع آنفولانزای مرغی نیز مزید بر علت شد تا مرغ با بی‌مهری بیشتری از سوی مصرف‌کنندگان روبه‌رو شده و قیمت آن در سراشیبی قرار بگیرد.

در همین حین،  مسئولان مرغداری‌ها و روسای اتحادیه‌های مرغ، اعلام می‌کردند اگر در این مرحله دخالتی از سوی دولت صورت نگرفته و به نفع تولیدکنندگان، دخالتی در روند بازار نکند، حداقل بخشی از مرغداری‌ها ورشکست و از چرخه تولید خارج شده و مرغ تولیدی آنها نیز از بازار حذف خواهد شد.

شاید برای جلوگیری از این وضعیت بود که به ناگزیر وزارت جهادکشاورزی که چندی است مسئولیت تنظیم بازار را به عهده گرفته تصمیم بگیرد میزان خرید خود را از بازار مرغ تا چند برابر افزایش دهد.

چند روز پیش عباس والوزی، معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی اموردام اظهار کرده بود: روزانه حدود 800 تن مرغ مازاد از بازار جمع آوری می‌شود و این موضوع برای کمک به تثبیت قیمت مرغ در بازار مفید است.

والوزی با بیان اینکه به دلیل نبود کشش بازار، تولیدکنندگان مرغ بیشتری را به دولت تحویل می‌دهند، گفت: در حال حاضر حجم خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان روزانه تقریبا بین 700 تا 800 تن است و این میزان نسبت به حدود یک هفته قبل که حجم خرید روزانه 300 تن بوده، نزدیک به 80 درصد رشد داشته است.

در این راستا، محمد شکریه، نایب رئیس اتاق اصناف ایران، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: مرغ جزو اقلامی است که بر حسب وضعیت بازار ذخیره‌سازی می‌شود و تجربه نشان داده هر زمانی که ذخیره‌سازی لازم انجام نشده است ما با مشکلات مختلف  مواجه شده‌‌ایم و من فکر می‌کنم که درباره ذخیره‌سازی همیشه تبعات مثبت آن بیش از تبعات منفی آن باشد.

او افزود: اکنون وضعیت به گونه‌ای است که هوا گرم شده و مصرف مرغ پایین آمده و در واقع اکنون زمانی است که باید ذخیره‌سازی مرغ صورت بگیرد. در نظر داشته باشید که به خاطر گرمی هوا تولید کننده نیز نمی‌تواند مرغ را نزد خود نگه دارد.  دولت هم در برنامه‌ریزی‌های خود برای ذخیره‌سازی مرغ به گونه‌ای عمل می‌کند که بتواند در موقع لازم آن را بفروشد و در هر شرایطی هم بتواند جلوی قیمت نامتعارف مرغ را بگیرد.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی بازار نیاز به کمک دولت دارد. در نتیجه دولت ورود کرده، مرغ مازاد را خریداری می‌کند و  در موقع لازم هم اقلام ذخیره شده را وارد بازار خواهد کرد.

 

 

(سه شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴) ۱۳:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها