سه شنبه / ۹ تیر ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۳
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۸۸۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

سود افزایش قیمت شیر و لبنیات در جیب واسطه‌ها

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه مسایل بسیاری پشت پرده افزایش قیمت ها وجود دارد،گفت: اگر واقعا بخش عمده سود حاصل از افزایش 10 درصدی قیمت به دست تولیدکنندگان شیر ولبنیات برسد این تصمیم اتفاق خوبی است امامتاسفانه عموما این سودها به جیب واسطه ها می رود.

شکرخدا موسوی ،در واکنش به مصوبه اخیر هیئت دولت و صدور مجوز افزایش 10 درصدی قیمت ماست،شیر و پنیر،گفت:اگر واقعا بخش عمده سود حاصل از این افزایش قیمت به دست تولیدکنندگان شیر ولبنیات برسد،این تصمیم اتفاق خوبی است اما متاسفانه عموما این 10 درصد افزایش قیمت به جیب واسطه ها می رود.

نماینده مردم اهواز درمجلس شورای اسلامی افزود: مسایل بسیاری پشت پرده چنین افزایش قیمت ها وجود دارد به طوری که عملا تولیدکنندگان شیر و لبنیات که زحمات اولیه برای تولید این محصولات را می کشند،نصیبی دراین بین نمی برند.

 

محصولات لبنی تا نقطه اشباع گران شده بود/گرانی بیش از این قدرت خرید مردم را کاهش می دهد


عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد:ازسوی دیگر باید درنظرداشت قیمت محصولات لبنی تا نقطه اشباع گران شده بود ومردم  به ویژه قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه درخرید و تهیه این ماده غذایی مهم با مشکل مواجه هستند و این کار به سختی برای خانوارها ممکن بود.

موسوی با تاکید برجایگاه و اهمیت شیر و محصولات لبنی در سبد غذایی خانوارها و به طور کلی تامین سلامت جامعه،تاکید کرد: افزایش قیمت شیر و لبنیات بیش از این باعث کاهش شدید قدرت خرید مردم به خصوص قشر متوسط جامعه شده و با حذف شیر و لبنیات از سبد مصرفی خانوارها سلامت مردم مورد تهدید جدی قرار می گیرد.

 

دولت باید 10 ها برابر افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات برای تامین سلامت مردم هزینه کند

این نماینده مردم درمجلس نهم خطاب به مسئولان هشدار داده وادامه داد: در شرایطی که مردم قادر به خرید و مصرف حداقلی شیر و لبنیات نباشند؛بعد از این دولت باید 10 ها برابر این 10 درصد افزایش صورت داده شده برای درمان امراض ناشی از کمبود کلسیم که مردم دچار آن شده اند باید هزینه کند.

موسوی ادامه داد: بنابراین به نظر می رسد دولت می توانست با قدری تامل بیشتر در مورد این مصوبه تصمیم بگیرد و قیمت شیر و لبنیات افزایش نمی یافت.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس درخصوص اظهارات برخی از مسئولان دولتی مبنی بر حذف یارانه حوزه شیر و لبنیات نیز اظهارداشت: اگر یارانه مربوط به لبنیات قطع شود اثرات بدتری به خصوص روی قیمت ها را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت:درآن صورت دیگر تولیدکنندگان و کارخانه‌های لبنی منتظر مصوبه دولت در خصوص افزایش قیمت نمی مانند و خود آنها قیمت هت را بالا خواهند برد.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اهمیت حفظ سلامت جامعه به قدری مهم است که دولت  باید دراین خصوص از جمله حوزه شیر و لبنیات یارانه پرداخت کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی با اعلام اینکه "کارخانجات مجوز افزایش ۱۰درصدی شیر، ماست و پنیر را گرفتند" گفت:در جلسه‌ای که با حضور وزیر جهاد کشاورزی، معاونان وی و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و به‌ریاست محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور بدون حضور صنف مربوطه برگزار شد این افزایش قیمت به تصویب رسید.

 

این افزایش قیمت به‌ضرر دامداران و کارخانه‌ها است

 وی با بیان اینکه "ما مخالف افزایش قیمت لبنیات بودیم" اظهارکرد: پیش از برگزاری جلسه مخالفت خود را اعلام کرده بودیم اما مسئولان توجهی نکردند. این افزایش قیمت به‌ضرر دامداران و کارخانه ها است، چرا که مردم قدرت خریدشان دیگر کفاف افزایش بیشتر را نمی‌دهد. زمانی که مردم کالا را خریداری نکنند شیر دامدار به فروش نمی‌رسد،چراکه کارخانه دیگر تمایلی به تولید ندارد.

 اسماعیلی افزود:دراین جلسه مصوب شده است که کارخانجات صنایع لبنی شیر خام را به‌قیمت 1440 تومان از دامدار خریداری کنند و به‌ازای آن می‌توانند قیمت شیر،ماست و پنیر را حداکثر 10 درصد افزایش دهند.

 مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران،تصریح کرد:این مصوبه به تمام کارخانجات ابلاغ شده است، قرار بود کارخانه‌ها شیر خام را از 12 خرداد ماه سال جاری، 1440 تومان خریداری کنند اما از امروز مجوز افزایش 10درصدی را دارند.

 

مصرف شیر درایران یک‌سوم سرانه جهانی است/90درصد ایرانیان با کمبود کلسیم مواجه اند

اسماعیلی تاکید کرد: مصرف شیر در ایران یک‌سوم سرانه جهانی است، 90درصد ایرانیان با کمبود کلسیم و 80درصد آنها با کمبود ویتامین Dبه‌عنوان عامل جذب حداکثری کلسیم روبه‌رو هستند. درحال حاضر که قیمت لبنیات افزایش یافته است پیش‌بینی می‌شود که فروش لبنیات کاهش یابد.

براساس این گزارش،پیش از این رضا باکری،دبیرانجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با اشاره به اینکه تا پایان خردادماه قیمت‌های جدید لبنیات اعلام خواهد شد، بیان کرده بود: به نظرمی‌رسد دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم درجامعه فقط با افزایش تک‌رقمی برخی محصولات غذایی موافقت کند.

وی با بیان اینکه انجمن صنایع لبنی درخواست افزایش 5درصدی قیمت محصولات لبنی را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ارائه کرده است،افزوده بود: به‌احتمال زیاد دولت قبل از آغاز ماه مبارک رمضان این موضوع را بررسی خواهد کرد.

دبیرانجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران درادامه از عرضه محصولات لبنی با 15 درصد تخفیف درماه مبارک رمضان خبرداده و گفته بود: این تخفیفات در فروشگاه‌های طرح ضیافت در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت.

 

 

(سه شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴) ۱۳:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها