سه شنبه / ۹ تیر ۱۳۹۴ / ۱۲:۴۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۸۸۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

منظور منتقدین از واردات کالاهای غیرضرور را نمی فهمم

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه واردات میوه های خارجی در این حجم از محل پیله وری انجام نمی‌شود گفت: مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است.

ولی الله افخمی‌راد در حاشیه نشست روز صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران، افزود: در صورتی که در دراز مدت از حجم واردات کالاهای مواد مصرفی در تولید کاهش یابد باید نگران تولیدات کالا و صادرات آن بود.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص واردات کالاهای غیرضروری به کشور، گفت: منظور شما را از کالای غیرضروری متوجه نمی‌شوم. اما کالاهایی که در کشور تولید می‌شود حتماً ضرورت و بازار برای آن وجود دارد که تولید این محصول ادامه می‌یابد.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در برخی از این کالاها به منظور ضرورت تولید و حجم در محدودیت صادرات به خاطر مسائل حمل و نقل و گشایش ال سی مشکلاتی وجود دارد که منجر شده که برخی از کالاها مانند فولاد در انبارها دپو شود.
وی در خصوص واردات کیف و کفش و لباس به کشور، گفت: برخی از افراد درباره واردات کالاهای غیر ضروری به کشور با من صحبت می‌کنند و در این زمینه ناراحت هستند. اما من منظور آنها را از واردات کالاهای غیرضروری نمی‌دانم.
افخمی راد افزود: نظام واردات کشور براساس قانون شکل گرفته است و اگر کالایی در بازار مشاهده می‌شود این محصول از واردات رسمی براساس قانون انجام شده است مگر اینکه آن کالا ورود غیرقانونی و قاچاق به کشور داشته باشد که مسئولیت آن برعهده ما نیست.
وی گفت: براساس قانون ما موظف به کنترل واردات براساس ابزار قانونی هستیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: برای واردات کالاهای غیرضرور باید تعرفه‌های بالاتری برقرار کرد که آن محصول یا کالا کمتر به کشور وارد شود اما باید به این مووع نیز توجه داشت که تعرفه بالای واردات کالا به عدم واردات آن نمی‌انجامد.
برخی از کالاها قاچاق پذیرند
وی افزود: برخی از کالاها قاچاق پذیر هستند و در صورتی که تعرفه واردات آن افزایش یابد در میزان واردات غیرقانونی آن افزوده می‌شود.
افخمی راد در خصوص وضعیت صادرات کالا در سه ماهه ابتدایی سال جاری با صادرات غیرنفتی، گفت:  ما در سه ماهه ابتدای سال جاری همانند سال گذشته صادرات داشتیم اما این میزان برای ما راضی کننده نیست براساس برنامه ریزی‌های انجام شده باید 20 درصد در میزان صادرات افزوده می‌شد.
وی گفت: امیدوارم که با تغییر شرایط صادرات و کاهش هزینه‌های مبادله ناشی از تحریم‌های بانکی بتوانیم سهم صادرات را افزایش دهیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا اجازه واردات پیله وری در این حجم به کشور داده می‌شود به طوری که در حال حاضر مغازه‌ها از میوه‌های خارجی اشباع است، گفت: تنظیم بازار میوه براساس سیاست‌های موجود برعهده وزارت جهاد کشاورزی است.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم درباره اینکه آیا مجوز واردات پیله وری به کشور توسط بخش صنعت انجام می‌شود یا کشاورزی، اظهار داشت: میزان واردات محصولات پیله وری به حدی پایین است که درسال به 100 میلیون دلار نیز نمی‌رسد.

افخمی راد در پاسخ به این سوال که انواع میوه های خارجی در سطح شهر از کجا آمده‌ است، گفت: واردات میوه در این حجم از طریق پیله وری نیست.

 

تسنیم

(سه شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴) ۱۲:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها