دوشنبه / ۸ تیر ۱۳۹۴ / ۱۲:۴۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۸۷۸۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

هشدار جدی دامپزشکی قزوین به مصرف کنندگان گوشت قرمز

با تایید خبر انتشار بیماری بیماری تب کریمه کنگو و تلفات ناشی از آن در چند استان کشور به اطلاع میرساند که این بیماری از دیر باز در ایران وجود داشته و ابوعلی سینا در ۱۰۰۰ سال قبل این بیماری را شناسایی و معرفی کرده بود . که با توجه به پیشرفت علم و بهداشت و همچنین اقدامات گسترده دامپزشکی امروزه از میزان آن کاسته شده است

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، کارشناس مبارزه با بیماری های مشترک اداره دامپزشکی شهرستان قزوین در خصوص عامل این بیماری گفت : عامل این بیماری ویروسی بوده و از طریق کنه ها منتقل می شود و در نتیجه در فصول گرم که با افزایش فعالیت کنه ها همراه است ، افزایش می یابد . نکته مهم اینست که این بیماری از طریق تماس با لاشه و خون دام آلوده به انسان منتقل می شود و هیچگونه علایمی در دام ایجاد نمی کند. لذا سازمان بهداشت جهانی تنها راه جلوگیری از این بیماری را آموزش می داند.

دکتر مهدی مهرزاده در خصوص راه­های پیشگیری از این بیماری گفت : علاوه بر آموزش ، از مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت در هنگام کشتار دام می باشد. نگهداری لاشه دام کشتار شده در سردخانه ، به مدت ۲۴ ساعت می تواند باعث از بین رفتن آن گردد که این امر با همکاری کشتارگاه های صنعتی استان هم اکنون فراهم می باشد.
دکتر مهرزاده درخصوص عملکرد دامپزشکی در زمینه مقابله با این بیماری گفت : اداره دامپزشکی قزوین ، برای مقابله با این بیماری و سایر بیماری های قابل انتقال از طریق کنه و جرب و حشرات ، اقدام به سم پاشی رایگان سطوح در تماس با دام در مناطق روستایی و عشایری نموده است. همچنین واحد نظارت این اداره ضمن برخورد با افرادی که به صورت غیر مجاز اقدام به کشتار دام می نمایند سعی در کنترل این بیماری دارد.
این کارشناس دامپزشکی در انتها از مردم خواست برای جلوگیری از وقوع بیماری ، از خرید گوشت از مراکز غیر مجاز خودداری نموده و نسبت به خرید گوشت های دارای لیبل ومهر دامپزشکی اقدام و ضمن پرهیز از کشتار دام در مناسبت ها به صورت قربانی در صورت انجام حتما با رعایت بهداشت فردی ( مانند استفاده از دستکش و ماسک و لباس مناسب ) نسبت به نگهداری لاشه دام به مدت ۲۴ ساعت در یخچال اقدام نمایند.
(دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴) ۱۲:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها