دوشنبه / ۸ تیر ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۸۷۷۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

انتقاد از ثبات قیمت محصولات کشاورزی در مقابل افزایش قیمت سوخت و نهاده‌های دامی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس سوال کشاورزان و دامداران از مسئولان این است که چرا در شرایطی که قیمت سوخت و نهاده‌های دامی افزایش یافته، قیمت محصولات کشاورزی اصلا تغییر نکرده که این موضوع باعث ضررو زیان کشاورزان شده است.

محمدمهدی برومندی با تاکید براینکه به استناد ماده 20 قانون جامع نظام دامپروری و ماده 33 قانون افزایش بهره وری به منظور حمایت از بخش کشاورزی و تولید دولت،دو تکلیف را برعهده دارد،گفت: تعیین قیمت تضمینی و خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دامی، دو وظیفه ای است که دولت باید برای حمایت از کشاورزان  و دامداران اجرایی کند.

نماینده مردم مرودشت،پاسارگاد و ارسنجان درمجلس شورای اسلامی افزود: دربحث قیمت تضمینی دولت باید در ابتدای سال برای محصولات کشاورزان و دامداران قیمتی را تعیین کند و در حوزه خرید تضمینی به استناد ماده 33 قانون بهره وری  اگر محصولات کشاورزان فروش نرفت و یا در بازار دچار نوساناتی شد،دولت مکلف است خرید تضمینی را عملی کند.


2 سال است دولت به دامداران یارانه شیر را نمی پردازد


سخنگوی کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با انتقاد از اینکه 2 سال است ،دولت متاسفانه یارانه شیر دامداران نمی پردازد،ادامه داد:در هیچ دوره ای از تاریخ چنین وضعیت غم انگیز و نگران کننده ای در بخش تولید،کشاورزی و دامپروری را شاهد نبوده ایم که این مسئله جای تاسف دارد.

برومندی گفت: به علت همین مشکلات کلیه دامدارن متضرر شده اند و اکثر دامداران بخشی از دامهای خود را که حتی آبستن و شیر ده بوده را راهی کشتارگاه می کنند تا بتوانند خود را از این بحرانی که به آن دچار شده اند نجات دهند که این وضعیت بسیاری بدی برای کشور است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: در حال حاضر دامداران شیر تولیدی خود را با قیمت 1100 تومان به کارخانه ها تحویل می دهند در حالی که مصوبه دولت 1440 است علاوه بر این دولت قرار بود به بخش تولید یارانه دهد، که در حال حاضر این کار عملیاتی نمی شود.


کارخانه ها با نوسان بار میکروبی قیمت شیر را کم و زیاد می کنند/دامداران شیر را با قیمت کمتر از 800 تومان می فروشند

وی اظهارداشت:ازآنجا که اعمال بارمیکروبی فقط دراختیار صنایع شیر و لبنی بوده و این موضوع شفافیت لازم را ندارد و مرجعی نداریم که این موضوع را بررسی و کنترل کند،کارخانه ها با نوسان بار میکروبی شیر قیمت را کم و زیاد می کنند و چون 5 ماه بعد پول شیر دامدران را پرداخت می کنند، عملا دامداران شیر تولیدی خود را با قیمت کمتر از 800 تومان به فروش می رسانند.

برومندی ادامه داد:علاوه براین کارخانجات لبنی خامه شیر را گرفته و نهایت استفاده را از آن می برند، اما بعد همین شیر را به مصرف کنندگان لیتری 2500 تومان می فروشند براین اساس به علت نبود مدیریت و سیاست گذاری صحیح هم تولیدکننده و هم مصرف کننده ضرر می کنند.


انتقاد از ثبات قیمت محصولات کشاورزی در مقابل افزایش قیمت سوخت و نهاده های دامی  


این نماینده مردم در مجلس نهم با انتقاد از اینکه هنوز در کشور ما وزارت جهاد کشاورزی و صنعت،معدن و تجارت نمی توانند این مسائل  را حل کنند،تاکید کرد: خرید تضمینی اصلا به صورت مناسب صورت نمی گیرد و ادامه روند موجود بسیار نگران کننده است.

برومندی ادامه داد:ازیک سو شاهد افزایش قیمت علوفه هستیم،از سوی دیگر فراورده های دامی کاهش یافته و در این بین سوال کشاورزان و دامدران از مسئولان این است که چرا در شرایطی که قیمت سوخت و نهاده های دامی افزایش یافته، قیمت محصولات کشاورزی اصلا تغییر نکرده و ثابت مانده است.


مسایل حل نشود شخصا موضوع استیضاح را مطرح و پیگیری خواهیم کرد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس درپایان تاکید کرد:این موارد مسایلی است که احتمال دارد نمایندگان به خصوص اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس را به سمت استیضاح متمایل کند و اگر وزارتخانه های صنعت،معدن و تجارت و جهادکشاورزی نتوانند این مسایل را حل کنند قطعا شخصا موضوع استیضاح را مطرح و پیگیری خواهیم کرد.
(دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴) ۱۱:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها