پنج شنبه / ۴ تیر ۱۳۹۴ / ۱۲:۲۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۸۶۸۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تب کریمه کنگو با رعایت بهداشت قابل کنترل است

دکتر محمود نبوی نماینده وزارت بهداشت و درمان در برنامه تلویزیونی گفت: با رعایت موارد بهداشتی می توان تب کریمه کنگو را کنترل و با آن مبارزه کرد.

دکتر محمود نبوی نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چهارشنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری افزود: بیماری تب کریمه کنگو دارای سابقه ای هزار ساله بوده و خاستگاه ویروس این بیماری در خاورمیانه، آسیای مرکزی، جنوب شرق اروپا و بخش هایی از آفریقاست.

نبوی با اشاره به اینکه ویروس بیماری تب کریمه کنگو برای اولین بار درسال 1949در شبه جزیره کریمه و سپس در سال 1969 در کشور کنگو شناسایی شد، افزود: در ایران نیز در ابتدای دهه 1340 در منطقه آذربایجان با نام حصبه قره میخ شناخته شد.

وی ادامه داد: پس از شناسایی ویروس آن، مبارزه با این بیماری مشترک میان حیوان و انسان در تمام مناطق مختلف جهان از جمله ایران آغاز شد.

نماینده وزارت بهداشت ودرمان، در ارتباط با مبارزه و جلوگیری از گسترش این بیماری در سطح کشور نیز گفت: با رعایت برخی از اصول بهداشتی می توان نسبت به گسترش این بیماری در سطح کشور جلوگیری کرد و شیوع آن را به حداقل رساند؛ همچنین با همکاری با وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور آن را تحت کنترل قرار داد.

دکترمحمود نبوی در ادامه با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در فصل تابستان و گرما از طریق حشره کنه ابتدا به دام و سپس به انسان انتقال می یابد، اضافه کرد: سرایت این بیماری به انسان از طریق دام است؛ دام هایی که به صورت غیربهداشتی در محیط و دامداری های سنتی نگهداری و سپس در کشتارگاه های غیرصنعتی کشتار می شوند، عامل انتقال ویروس آن به انسان است، زیرا در کشتارگاه های سنتی و غیربهداشتی اصول و نکات ایمنی و بهداشتی رعایت نمی شود.

نبوی همچنین درباره وجود این بیماری در سطح کشور نیز گفت: آثار این بیماری در سال های 1379 و1394 در استان های سیستان بلوچستان، خراسان رضوی، مازنداران، کرمان و کرمانشاه مشاهده شده است.

نمایده وزارت بهداشت و درمان یادآورشد: در سال گذشته 39 مورد از این بیماری در سطح کشور شناسایی شد که از این تعداد 6 تن جان خود را از دست دادند.

وی افزود: در سال جاری نیز از سوی مراجع ذیربط 9 مورد مبتلا به بیماری تب کریمه اعلام شده که از این تعداد سه تن جان خود را از دست دادند.

دکتر نبوی در ادامه اظهار داشت: از اعلایم این بیماری می توان به سرماخوردگی اشاره کرد که در فصل گرما با سردرد، بدن درد و تب شدید در بدن بیمار بروز کرده و با پیشرفت بیماری در فرد با خونریزی از بینی، معده و یا سایر نقاط بدن توسعه می یابد و در نهایت منجر به مرگ بیمار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری به راحتی قابل کنترل است، اضافه کرد: این بیماری را می توان به آسانی و با رعایت اصول بهداشتی کنترل کرد، یعنی در ابتدا با آموزش نکات ایمنی و بهداشتی به مردم وسپس با کنترل خرید گوشت ذبح شده بهداشتی توسط مردم، عوارض ناشی از این بیماری را می توان به حداقل رساند.

داریوش جهان پیما نماینده سازمان دامپزشکی کشور نیز در این برنامه در تایید شیوع این بیماری در برخی از نقاط کشور گفت: بیماری تب کریمه کنگو بیشتر از طریق نوعی کنه به دام منتقل می شود و مشخصه خاصی هم ندارد، اما در نهایت به انسان سرایت می کند.

وی افزود: با توسعه کشتارگاه های صنعتی و آموزش نکات لازم به متصدیان کشتارگاه ها توانسته ایم تا حدود زیادی این بیماری را کنترل کنیم.

وی درادامه توضیح داد: مردم باید توجه داشته باشند که در هنگام قربانی کردن و پخش نذورات بهتر است این سنت پسندیده را زیر نظر کشتارگاه های صنعتی و بهداشتی انجام دهند و از لمس و یا پخش شدن خون حیوانات ذبح شده به بدن افراد یا سایر موارد خودداری کنند و لاشه گوشت حیوانات ذبح شده را تا 24 ساعت در سردخانه و یخچال نگهداری کرده و سپس نسبت به توزیع آن اقدام کنند.

جهان پیما با اشاره به اینکه ویروس این بیماری به سادگی قابل کنترل است، اضافه کرد: افرادی که با دام زنده سروکار دارند باید در محیط کار از لباس کار استفاده کنند؛ ضمن آنکه از لباس های کار خود در محل زندگی استفاده نکنند و در هنگام کشتار دام نیز از البسه و دستکش های بهداشتی استفاده کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: سازمان دامپزشکی هر سال دوبار در روستاهای کشور به طور رایگان اقدام به سمپاشی دام روستاییان می کند؛ هر چند این موضوع برعهده دامداران است اما این سازمان با هدف پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو در سطح کشور این اقدام را انجام می دهد.

نماینده سازمان دامپزشکی با اشاره به هماهنگی میان وزارتخانه های کشور، بهداشت و درمان و همچنین سازمان دامپزشکی گفت: برای پیشگیری از انواع بیماری مشترک میان انسان و دام باید پس از کشتار، لاشه دام را حداقل تا 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود و احشام دام نظیر جگر نیز باید تا 48 ساعت به صورت فریز شده در دمای منفی صفر درجه نگهداری شده و سپس وارد چرخه مصرف شود.

وی با اطمینان دادن به مردم نسبت به مصرف گوشت های ذبح شده ای که تحت نظارت این سازمان صورت گرفته، توضیح داد: مصرف کنندگان با اطمینان خاطر توجه داشته باشند که تمام اصول و موارد بهداشتی به هنگام کشتار در کشتارگاه های صنعتی کشور رعایت شده و هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

عباس نخعی مدیرکل مبارزه یا قاچاق کالا و ارز نیز در این برنامه گفت: در مرزهای جنوب شرقی کشور در مبادی ورودی، دام ها پس از طی مراحل قانونی و قرنطینه دامی وارد کشور می شوند.

وی با اشاره به شیوع بیماری مرس در دام های سنگین نیز گفت: در مرزهای جنوب شرق کشور از ورود دام های آلوده به این ویروس جلوگیری شده و دام زنده پیش از ورود به کشور همه مراحل قرنطینه دامی را زیرنظر کارشناسان مجرب سپری کرده و پس از تایید سلامت دام، مجوز ورود و کشتار آن از سوی مسوولین ذیربط صادر و پس از کشتار، لاشه آن فریز و به سایر استان های کشور منتقل می شود.

وی افزود: مردم ایران توجه داشته باشند که هیچ مجوزی مبنی برانتقال دام زنده از استان سیستان وبلوچستان به سایر نقاط کشورصادر نمی شود.

 

ایرنا

(پنج شنبه ۴ تیر ۱۳۹۴) ۱۲:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها