یکشنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۰
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۸۵۶۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

باید و نبایدهای تغذیه ای در ماه مبارک رمضان

مدیر نظارت بر موادغذایی و بهداشتی دانشگاه: روش صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان را جدی بگیرید تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود.

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان ، دکتر محمد کاظم زاده با اشاره به ضرورت تغذیه مناسب در این ماه گفت: تغذیه در ماه رمضان باید به گونه ای باشد که غذا های انتخاب شده در سحر، افطار، و شام بتواند مواد لازم بدن یعنی کربوهیدراتها، چربی، پروتئین، فیبر، ویتامینها، آنزیم ها و مواد معدنی لازم رادر24  ساعت به بدن برسانند.
 وی افزود: آشنایی باچهار فاکتور زمان غذا خوردن ،میزان غذا خوردن ،چگونه غذا خوردن و انتخاب نوع غذا به سلامت افراد دراین ماه کمک زیادی خواهد کرد.

دکتر کاظم زاده خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان زمان غذا خوردن اصلی، سه مرحلة سحر، افطار و شام است که باید کاملاً از هم مجزا باشندکه یکی از موارد اشتباه غذایی در این مرحله سریع غذا خوردن در وقت سحر است که اثرش بعد از چند روز روزه گرفتن در سیستم گوارش خواهد بود.

وی اظهار داشت: در ماه رمضان باید به زمان صرف افطار و شام توجه داشت، نباید بدون در نظرداشتن حجم غذای خورده شده در افطار وارد مرحله شام خوردن شد،فاصله زمانی افطار و شام باید آنقدر باشد که در موقع شام خوردن غذای هضم نشده درمعده نباشد.

دکتر کاظم زاده در مورد میزان مصرف غذا در وعده ها افزود: حجم غذای افطار باید بسیار کم باشد تا قبل از شام خوردن از معده خارج شده و امکان شام خوردن بدون عوارض جانبی وجود داشته باشد. حجم شام نیز باید کنترل شود تا هم امکان خوردن میوه بعد از شام باشد، و نه مشکلی در روند خواب پیش آید، و نه مانعی بر غذا خوردن در وقت سحر شود.

مدیر نظارت بر موادغذایی و بهداشتی دانشگاه یاد آور شد: یکی از معضلات غذا خوردن بیشتر افراد سریع خوردن غذا است و به هر دلیل که باشد ضرر آن در روی معده بسیار شدید خواهد بود و عواقبی ناگوار به دنبال خواهد داشت. پس در ماه مبارک باید دقت داشت که وقت طوری تنظیم شود تا غذا خوردن در سحر، افطار و شام با عجله انجام نشود.

دکتر کاظم زاده از دیگر نکات تغذیه ماه رمضان را توجه خاص به نوع غذای مصرفی بیان کرد و گفت: غذاهایی که ما می خوریم مهمترین فاکتور تعیین کنندة سلامتی و بیماریهای ماست، و عاملهای متعددی مانند نا آگاهی از مواد غذایی، انتخاب غذا در تنوع های مکانی-زمانی، تبلیغات تولید کننده ها، و انتخاب بر اساس قدرت اقتصادی در انتخاب نادرست غذایی ما دخالت دارند.
(یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴) ۱۱:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها