یکشنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۰۶
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۸۵۴۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

روزه داران چه غذاهایی بخورند؟

با آغاز ماه مبارک رمضان تغییر اساسی در الگوی غذایی روزه‌داران به وجود می‌آید که گاه ممکن است فرد روزه‌دار دچار اختلالاتی همچون یبوست، افزایش فشار خون، بی‌حوصلگی، عصبانیت و غیره شود، این در حالی است که تغذیه مناسب روزه داران نه تنها باعث ایجاد اختلال نمی‌شود بلکه به سلامت بدن کمک شایانی هم می‌کند.

علیرضا استادرحیمی، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه آذربایجان‌شرقی، گفت: به روزه‌داران توصیه می‌شود حتما برای وعده سحری بیدار شوند تا در طول روز با تشنگی و گرسنگی شدید مواجه نشوند.

وی به روزه‌داران توصیه کرد در وعده سحری از تمام گروه‌های غذایی بخصوص سبزیجات و لبنیات همچون یک لیوان شیر و مقداری ماست کم چرب استفاده کنند.

استادرحیمی با بیان اینکه استفاده از پروتئین زیاد در وعده سحری باعث تشنگی در طول روز می‌شود، اظهارکرد: مصرف پروتئین باعث افزایش دفعات ادرار و در نتیجه تشنگی فرد می‌شود و بهتر است فرد روزه‌دار در وعده سحری بیش از دو سه تکه گوشت مصرف نکند، همچنین می‌توان حبوبات و پنیر را جایگزین پروتئین کرد.

وی با تأکید بر استفاده از مایعات در وعده سحری، عنوان‌کرد: دوغ، نوشابه و چای پر رنگ باعث تشنگی در طول روز می‌شود و با توجه به این موضوع، توصیه می‌شود در وعده سحری تنها از آب جوش یا آب خنک استفاده شود، البته بعضی‌ها تصور می‌کنند هر چقدر در وعده سحری آب زیاد بخورند در طول روز تشنه نمی‌شوند، این باور اشتباه است و در هر شرایطی فعالیت زیاد در زیر آفتاب و فضاهای بسته باعث تشنگی می‌شود.

این متخصص تغذیه همچنین استفاده از غذاهایی با چربی متوسط را توصیه کرد و در خصوص استفاده از گروه نان، اظهارکرد: غذاهایی همچون برنج و ماکارونی در وعده سحری در حد متوسط استفاده شود.

استادرحیمی با اشاره به خالی‌بودن معده به مدت 17 ساعت، گفت: بهتر است روزه‌داران با موادقندی همچون خرما، مربا و یک لیوان آب ولرم افطار کنند و بعد از گذشت نیم ساعت غذا بخورند، در این صورت فرد دچار اختلالاتی همچون مشکلات گوارشی، افزایش فشار خون و بالارفتن تپش قلب نمی‌شود.

این متخصص تغدیه، به آهسته غذاخوردن در وعده افطار تأکید کرد و افزود: استفاده از آش و سوپ هم در افطار توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فرد روزه‌دار بعد از گذشت چند ساعت بعد از وعده افطار باید از میوه‌جات استفاده کند.
(یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴) ۱۰:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها