پنج شنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۹
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۸۴۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های لبنی
گفتگوی فودنا با احمد جریان مدیر عامل مجموعه پگاه تهران:

دولت باید با حمایت قیمت شیر را کاهش و یا ثابت نگه دارد / یک درصد از هزینه درمان را دولت به بخش لبنیات بدهد خیلی از مشکلات سلامتی و درمان حل می شود

مهندس احمد جریان مدیر عامل مجموعه پگاه تهران است که سابقه مدیریت 15 ساله را در این کارخانه قدیمی لبنیاتی را دارد، در فرصتی کوتاه در خدمت ایشان بودیم و گپ و گفتی درباره پگاه تهران و چالش ها و اهداف این مجموعه نام آشنا داشتیم که این گفتگو مهندس جریان و فودنا را با هم می خوانیم :

فودنا: تولیدات پگاه تهران و ظرفیت تولید به غیر از پوشش در پایتخت و ایران ، در خارج از کشور چگونه است؟

مدیر عامل پگاه : مجموعه ی پگاه در ایران اولین مجموعه پاستوریزه در کشور می باشد که در سال 1333 به بهره برداری رسید و قدمتی بیش از 61 سال دارد و بزرگترین مجموعه لبنی کشور هم از نظر ظرفیت و هم از نظر وسعت می باشد .

مجموعه ی پگاه دارای 5 کارخانه با نام مجتمع کارخانه های پگاه تهران است و بیش از 135 نوع محصول را در گروه های مختلف لبنی و پودری تولید می نماید . در حقیقت وسعت بازار ما در کل کشور است و مجموعه صادراتی ما به بیش از 16 کشور دنیا محصول عرضه می نماید .

 

فودنا: میزان دریافت شیر روزانه ی شما برای این فصل به چه میزان است؟

مدیر عامل پگاه : خدمت شما عرض شود با توجه به وضعیت بازار و شرایط حاکم بر کشور ، میزان دریافت شیر متفاوت می باشد ولی آنچه در حال حاضر انجام می شود تقریباً روزانه 700 تن دریافت شیر داریم که پس از تبدیل به محصولات مختلف به بازار عرضه می گردد .

 

مهمترین مشکل صنعت لبنیات، سرانه مصرف پایین است، مصرف سرانه جهانی 150 کیلوگرم و ما در خوش بینانه ترین حالت 90 کیلوگرم سرانه مصرف داریم .

 

فودنا: صنعت لبنیات صنعت بسیار حساسی است زیرا سلامت مردم در گرو مصرف لبنیات می باشد و منشاء لبنیات از بدو تولد تا کهنسالی بر همگان پوشیده نیست . به نظر شما بزرگترین چالش این صنعت چیست؟

مدیر عامل پگاه : من فکر می کنم بزرگترین چالش که مجموعه صنعت لبنیات با آن درگیر است بحث مصرف مردم در رابطه با لبنیات است .

متاسفانه بدلایل متعدد مصرف سرانه کشور کاهش پیدا کرده و این موارد طبیعتاً در بحث تولید و از طرفی دریافت شیر و بحث تولید دامداران اثر می گذارد . نکته بسیار حائز اهمیت که باید بدان اشاره نمود این مطلب است که از طریق دولت باید تمهیداتی اندیشیده شود تا مصرف سرانه را به متوسط جهانی برسانیم .

در حال حاضر مصرف سرانه ی ما از متوسط جهانی نیز پایین تر است . مصرف سرانه جهانی 150 کیلوگرم و ما در خوش بینانه ترین حالت 90 کیلوگرم سرانه مصرف داریم . بنابراین اگر ما 90 را به 150 کیلوگرم برسانیم قطعاً تولید و فروش رونق پیدا می کند . دامداری ها توسعه پیدا می کنند و مهمتر از همه سلامتی مردم ارتقا پیدا می کند و هزینه های سنگین درمان و بیمارستان کاهش می یابد .

 

اگر یک درصد از هزینه درمان ، بعنوان یارانه بصورت هدفمند به صنعت لبنیات اختصاص یابد و مصرف کننده امکان استفاده بیشتر محصولات را داشته باشد بطور قطع خیلی از مشکلات سلامت، درمان و  لبنیات حل خواهد بود .

 

فودنا: روابط عمومی پگاه تهران در امر فرهنگ سازی بسیار پیشرو می باشد. اقدامات فرهنگسازی شما در پگاه تهران تا چه اندازه کافی است و بنظر شما آیا نقش دولت یا رسانه ی ملی تا چه میزان می باشد؟

مدیر عامل پگاه : ما یک مجموعه ی اقتصادی هستیم . صنعت لبنیات با حاشیه ی سود بسیار اندک و در لبه ی تیغ فعالیت می نماید. متوسط سود فروش حدود 5/1 درصد نیز نمی باشد. بنابراین ما نمی توانیم هزینه های سنگینی برای فرهنگ سازی انجام دهیم .

طبیعتاً دولت باید با قدرت وارد این مقوله شود و با تبلیغات و فرهنگ سازی در زمینه های مختلف مانند رسانه ، صدا و سیما و مطبوعات ما را همراهی نماید. ضمناً دولت می تواند با پرداخت یارانه نسبت به کاهش قیمت محصول برای مصرف کننده و اصلاح فرهنگ مصرف اقدام موثری در جهت سلامت جامعه و رونق بخش لبنیات داشته باشد.

 

دولت می تواند با پرداخت یارانه نسبت به کاهش قیمت محصول برای مصرف کننده و اصلاح فرهنگ مصرف اقدام موثری در جهت سلامت جامعه و رونق بخش لبنیات داشته باشد.

 

فودنا: در سال قبل قیمت مصوب و ابلاغ شده ی  1440 تومان جهت خرید شیر خام محقق نشد، چرا؟

مدیر عامل پگاه : توجه داشته باشید قیمت شیر خام نزدیک به 70 درصد قیمت تمام شده ی محصولات ما است، یعنی به ازای هر 10درصد افزایش شیر خام 7 درصد قیمت تمام شده ی محصولات افزایش می یابد. وقتی عرض می کنم صنعت 5/1 درصد حاشیه سود دارد، یعنی اگر شیر خامی که پارسال با هر رقمی خریداری شده 10درصد افزایش پیدا می کرد قیمت تمام شده ی آن 7 درصد افزایش پیدا می کرد و این امر منجر به 5/5 درصد زیان می شد و این یعنی صنعت لبنیات با سر به زمین می خورد.

ما بطور متوسط 3 درصد در بهره وری کار کردیم . قریب به 9 درصد مصرف انرژی نسبت سال 93 به سال 92 کاهش پیدا کرده ، پس این بدان معنا است که بر روی بهره وری کار انجام شده است . ضمناً روی بحث هزینه های سربار نیز کار شده است .

 علیرغم این موضوع ، سود ما 5/1 درصد می باشد و قیمت شیر که مهمترین شاخص و آیتم تولیدی ما هست، ما توان بیش از این را نداشتیم قطعاً اگر امکان می بود قیمت را کاهش می دادیم . ما در کنار دولت و ملت هستیم. قطعاً اگر توان داشتیم در این مسئله پیشرو بودیم و این امکان پذیر نبود.

با این حال پیشنهادی که به دولت محترم و مقتدر داریم این است که خودش وارد عمل شود و مابه التفاوت را در اختیار دامداران بگذارد تا ما نیز بتوانیم با قیمت ثابت مواد اولیه را تامین کنیم و به قیمت ثابت نیز بفروشیم .

در حال حاضر اگر بخواهیم قیمت محصولات خود را افزایش دهیم مردم توان خرید را از دست می دهند و ما نمی خواهیم که اینگونه شود .

 

فودنا: آقای مهندس جریان بسیار سپاسگزارم از اینکه با صبر و حوصله سئوالات ما را پاسخ دادید . از خداوند برای شما و تمامی دست اندر کاران این مجموعه سلامتی و موفقیت خواستارم . 


علی اکبر علیان نژادی

نازی تنگچی

فودنا، شبکه خبری صنایع غذایی ایران

(پنج شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴) ۱۲:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها