شنبه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۸:۴۳
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۵۸۲۰۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

عرضه 500 هزار تن محصول کشاورزی در بورس کالا

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: با توجه به دو پیش فرض در خصوص بازار کشاورزی که بر ناکارآمدی بازار آزاد محصولات کشاورزی و کارساز نبودن اقدامات گذشته در خصوص اصلاح این بازار تاکید دارد، نخستین اقدام برای اصلاح بازار محصولات کشاورزی ورود به بورس کالای ایران است.

 حسین صفایی در مراسم افتتاح معاملات قراردادهای آتی کنجاله سویا در بورس کالای ایران اظهارکرد: به دلیل خرده‌پا بودن تولیدکنندگان و تقاضاکنندگان محصولات کشاورزی و شرایط شبه انحصاری تامین کنندگان نهاده های کشاورزی و و عدم تمایل به شفافیت و قرارگرفتن در محدودیت چارچوبهای قانونی، نیاز به ایجاد یک بازار ثانویه در بخش کشاورزی کشور احساس می‌شد که بورس کالای ایران در حقیقت در ایجاد این بازار ثانویه نقش بسزایی را ایفا می کند.

وی افزود: سازمان مرکزی تعاون روستایی، تجربه خود از سامانه الکترونیکی بازار کشاورزی را به عنوان بازار ثانویه ای که بتواند برای بورس بازار سازی کند، در اختیار بورس کالای ایران قرار داده است و با اجرای آیین نامه ماده 33 اجرای قانون قیمت تضمینی بجای خرید تضمینی از طریق همکاری بورس کالا و سازمان مرکزی تعاون روستایی در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به تفاهم نامه سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران با بورس کالای ایران از مردادماه سال گذشته افزود: طبق این تفاهم نامه ، این سامانه الکترونیکی به عنوان بازار ثانویه و با تعاملات قانونی به شبکه بالا دستی خود سرویس می دهد.

صفایی اضافه کرد: در دوره بعد از شهریور ماه با استفاده از این سامانه 500 هزار تن کالا از جانب خرید های تضمینی در تابلوی بورس عرضه شد و خرید و فروش آن به انجام رسید.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی اظهارکرد: اقدام دوم در تفاهم نامه با بورس پذیرش شبکه انبارهای چند منظوره مربوط به تشکل های کشاورزی است که از طریق بورس کد اخذ کرده و برای آنها قبض انبار صادر می شود.

وی همچنین افزود: با توجه به ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی تاکنون سازمان مرکزی تعاون روستایی 80 انبار را برای اخذ کد به بورس کالا معرفی کرده است.

وی با اشاره به راه اندازی قراردادهای آتی کنجاله سویا در بورس کالای ایران و اهمیت آموزش در این زمینه گفت: معاملات قراردادهای آتی محصولات کشاورزی برای اغلب شبکه های تعاونی ها ناشناخته است بنابراین دوره های آموزشی برای مدیران اتحادیه ها و دوره های جدی تر آموزش های صنعتی برای استفاده از دانش این سامانه را ضروری دیدیم و برای آشنایی هرچه بیشتر کشاورزان این آموزش ها را ادامه خواهیم داد.

 

ایسنا

(شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴) ۱۸:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها