شنبه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۳
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۵۸۱۷۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

افتتاح معاملات قراردادهای آتی کنجاله سویا در بورس کالای ایران در روز شنبه

روز شنبه 16 خرداد ماه، ‌با حضور جمعی از مقامات ارشد بازار سرمایه کشور و وزارت جهاد کشاورزی ،‌معاملات قراردادهای آتی کنجاله سویا در بورس کالای ایران افتتاح می شود.

 به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، در این روز علاوه بر ریاست سازمان بورس و اوراق بهادارو ‌مدیرعامل بورس کالای ایران ، تعدادی از  از مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان بازار و  تشکل ها، در مهمترین رویداد بازار نهاده های دام وطیور کشور در سالهای اخیر حضور می یابند.
بر اساس این گزارش،‌ یکی از رویکردهای اساسی بورس کالای ایران برای توسعه بازار در سال های اخیر، تنوع بخشی به دارایی‌های پایه در بازار مشتقه این بورس بوده و این بورس با هدف پوشش ریسک قیمت معاملات کنجاله سویا در ایران و به تبع آن، دادن امکان برنامه ریزی و مدیریت بلندمدت عرضه و تقاضا به فعالان این بازار و همچنین دولت و نیز توسعه معاملات ابزارهای مشتقه که یکی از ستون های اصلی توسعه بازار سرمایه کشور به شمار می رود، راه اندازی قراردادهای آتی کنجاله سویا را در دستور کار قرار داد.
 
دارایی پایه کنجاله سویا در  19 اسفندماه سال 92 در بورس کالای ایران مورد پذیرش قرار گرفت و پس از پذیرش این دارایی پایه، جلسات هم‌اندیشی متعددی با فعالان و تشکل‌های بازار کنجاله سویا و کارگزاران بورس کالا برگزار شد.

کنجاله سویا یکی از مهم ترین منابع تغذیه طیور و دام و منبع اصلی تامین پروتئین مورد نیاز طیور و در نتیجه از مهم ترین نهاده های تولید گوشت در ایران و بسیاری از کشورهای جهان است و  با توجه به اینکه این محصول ، در کنار ذرت، بخش عمده خوراک طیور را در کشور تشکیل می دهد، امروز تصور بازار محصولات کشاورزی ایران بدون وجود کنجاله سویا تقریبا محال است و هم اکنون سالانه نزدیک به 2.5 میلیون تن کنجاله سویا در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که بخش قابل توجه آن در بخش خوراک طیور و دام به کار گرفته می شود.
وابستگی روزافزون صنعت دام و بویژه طیور کشور به کنجاله سویا و ذرت، منجر شده است تا هرگونه نوسان قیمت این محصولات از نگاه فعالان بازار آن به دقت و حساسیت پی گیری شود و این نوسانات در برخی مقاطع، دغدغه ها و نگرانی های جدی در خصوص وضعیت تامین کنجاله سویا و قیمت های آتی آن بوجود آورده است. در این راستا بورس کالای ایران می تواند با استفاده از ابزار قراردادهای آتی نقش زیادی در رفع دغدغه و نگرانی فعالان بازار کنجاله سویا از جمله عرضه کنندگان و تولیدکنندگان دام و طیور داشته باشد.

بر اساس این گزارش ، انبارهای پذیرش شده و مورد تایید بورس کالای ایران برای تحویل این محصول در سررسید های مختلف آمادگی لازم را دارند.

 

 

(شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴) ۱۰:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها