پنج شنبه / ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۰
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۸۱۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های لبنی
مهندس علی رومی مدیر عامل صنایع شیر ایران در گفتگو با فودنا:

هدف عمده پگاه توجه به حفظ سلامت مردم / تشکیل اتحادیه صادرکنندگان لبنی برای نظارت بر کیفیت محصول های صادراتی

نمایشگاه بین المللی اگروفود تهران فرصتی بود تا اولین دیدارمان با مدیر عامل جدید مجموعه بزرگ صنایع شیر ایران، جناب آقای مهندس علی رومی در جوی بسیار صمیمانه رقم بخورد، مدیریتی که با حضور در غرفه فودنا به همراه مدیران صنایع شیر ایران، گپ و گفتی صمیمانه را به دور از هیاهوهای تجاری به همراه داشت، که ما حصل این فرصت گفت و گویی با محوریت نمایشگاه، پگاه، چشم اندازها و چالش های موجود در صنعت و صنایع شیر ایران بود که با هم می خوانیم:

فودنا: جناب آقای مهندس رومی از حضورتان در غرفه فودنا بسیار تشکر می کنیم و در اولین گفت و گوی فی مابین دوست داریم نظرتان را درباره نمایشگاه بین المللی اگروفود تهران بدانیم:

مدیر عامل صنایع شیر ایران: بسم اله الرحمن الرحیم

البته من دو سه سال گذشته توفیق حضور در نمایشگاه را نداشتم ، اما امسال به حمد خدا تعداد قابل توجهی از برندها در تمام سطح کشور و همچنین برندهای خارجی در نمایشگاه حاضر هستند.  

 صنایع شیر ایران و همچنین پگاه که بعنوان مادر شیر ایران از آن یاد می شود در سطح بسیار خوب و ارزشمندی شرکت کرده، ضمناً جای دارد که از جناب آقای صراف زاده و همکاران گرامی ایشان نیز تشکر و قدردانی نمایم.

امسال پگاه در حد شأن و منزلت خود در نمایشگاه حاضر است که امیدوارم اثربخشی و خروجی مثبتی برای مان داشته باشد.

این نمایشگاه ها فرصتی است برای معرفی و ارائه محصولات و همچنین دوستان و همکاران از استان ها و شهرستان ها در این مکان حضور پیدا می کنند و پس از آشنایی، صمیمیت و انسجام بیشتری بین آنها بوجود می آید که یکی از محاسن نمایشگاه است.

و از شما تشکر می کنم که پیام سلامت پگاه رو  به گوش مصرف کنندگان می رسانید.

 مهندس رومی - علی اکبر علیان نژادی

فودنا: پگاه قِدمت دارد و امروز قِدمتش با قدرتش همراه شده که حضورش در این نمایشگاه مطمئناً از هیچ چشمی پوشیده نیست. این حضور جای تبریک دارد.

روند پگاه را از امروز تا آینده به چه صورت می بینید؟ محصولات پگاه امسال با چه دستاورد جدیدی وارد این نمایشگاه شده است و چه نویدی برای برند پگاه و محصولات سلامت محورش برای فردا و فرداها دارید؟

مدیر عامل صنایع شیر ایران: عرض کنم که همانطور که فرمودید پگاه بیش از شصت سال قدمت دارد و زمانی که صنایع شیر ایران در دهه های گذشته تشکیل شد،  هیچکدام از این برندهای فعلی وجود نداشت.

هدف عمده پگاه توجه به حفظ سلامت مردم می باشد و مجموعه پگاه و نیروهای متخصص آن به تولید محصول با کیفیت و سلامت مردم فکر می کنند و نه سود و منفعت خود.

شما می توانید به صورت های مالی پگاه نگاه کنید، ما همیشه سعی کردیم با کیفیت ترین شیر و باکیفیت ترین محصول را بدون هیچگونه افزودنی و هیچگونه دخل و تصرف منفی در فرآیند تولید و فراوری به دست مصرف کننده برسانیم، که متاسفانه بعضی از تولیدکنندگان بخاطر منافع خود تن به انجام آن می دهند. خب این حسن مجموعه پگاه است و هیچ شکی در آن نیست و همه هم قبول دارند .

ما طبق روال گذشته و اصول کاری امروز که با هدف تولید محصول با کیفیت و قیمت مناسب است در تلاشیم تا همه اقشار مردم به ویژه قشر آسیب پذیر بتوانند با خیال راحت از این محصول های سلامت محور استفاده کنند.

 که باید بگویم بعد از هدفمندی یارانه ها که با اتفاقات تلخ زیادی نیز همراه بود، تلاش کردیم از این اصول کاری خارج نشویم.

ولی باید بگویم بنابر آمار بانک مرکزی حدود 42% از مردم بعد از هدف مندی یارانه ها، قادر به استفاده از  لبنیات نبوده اند و این تصمیمات کاری است کلان که برطرف کردن تبعات منفی آن در ید قدرت ما نیست .

ما با عنایت به این موضوعات، سیاست خود را در صنایع شیر طوری تنظیم خواهیم کرد که بیش از اینسفره مردم از لبنیات خالی نگردد.

انشاءاله طرح های توسعه در آینده اجراء خواهد شد که با اجرا شدن آن ظرفیت ها را بالا خواهیم برد، شکل و فرم بسته بندی ها با تغییراتی همراه خواهد شد و  مطمئن باشید که ما با تکنیک های روز حرکت خواهیم کرد.

هدف تمامی دوستان و همکاران با سابقه های طولانی که از مجرب ترین نیروهای صنعت غذایی در کشور می باشند این است که محصولات نو با قمت تمام شده ی مناسب را به مردم عرضه نمایند که این لبنیات یا به عبارت ما « فرآورده های شیری کمتر از سر سفره های مردم بیرون رود » .

هدف عمده پگاه توجه به حفظ سلامت مردم می باشد و مجموعه پگاه و نیروهای متخصص آن به تولید محصول با کیفیت و سلامت مردم فکر می کنند و نه سود و منفعت خود.

ما طبق روال گذشته و اصول کاری امروز که با هدف تولید محصول با کیفیت و قیمت مناسب است در تلاشیم تا همه اقشار مردم به ویژه قشر آسیب پذیر بتوانند با خیال راحت از این محصول های سلامت محور استفاده کنند.

 

 فودنا در اگروفود 18

فودنا: برای اینکه پگاه در عرصه صادرات افتخار ملی و بین المللی برای همه ایرانیان باشد، امیدواریم حضور شما یک فتح باب جدیدی را ایجاد کند، برنامه شما برای صادرات در مجموعه صنایع شیر ایران چیست که روزی پرچم ایران با همت مجموعه پگاه نه تنها در مرزهای اطراف ایران بلکه در تمامی دنیا برافراشته گردد و افتخاری ملی باشد؟

مدیر عامل صنایع شیر ایران: ببینید صادرات یک مقدمه دارد و مقدمه اش این است: که در ابتدا باید به این کشور تبریک گفت. کشوری که سال ها وارد کننده لبنیات بود و شیر و شیر خشک و پنیر از دانمارک و اروپا وارد می کرد امروز و در حال حاضر ما سرریز تولید داریم. یعنی چه بخواهیم و چه نخواهیم باید صادرات انجام دهیم، چون ما بیش از نیاز کشور شیر خام تولید و فرآوری می کنیم و محصولات آن را وارد بازار می کنیم. پس ما مجبور به صادرات هستیم.

ما یک هدف گذاری را برای سال 94 مد نظر داریم که عددش خیلی قابل توجه نیست، منتهی بر اساس روند سالیان گذشته این کار را پیش می بریم که مسئولیت آن نیز با آقای مهندس وقوعی مدیر عامل شرکت بازرگانی که امروز هم اینجا تشریف دارند و بقیه همکاران نیز در این امر باید به ایشان کمک نمایند.

ما روی 200 میلیون دلار صادرات متمرکز هستیم که به آن سمت هم داریم پیش می رویم. البته همکاران ما در بخش های تولید لبنیات کشور نیز در همین راستا فعالیت می نمایند که ما از این مسئله خیلی خوشحالیم.

ما معتقدیم هر چه رقابت بیشتر باشد به "کیفیت محصول" بیشتر توجه می گردد و من برای همه دوستان و عزیزان در سایر شرکت ها، آروزی توفیق دارم و امیدوارم خداوند هم به آنها و هم به ما کمک کند که در این راه موفق شویم.

ما در امر صادرات به اقصی نقاط دنیا فکر می کنیم ما فقط به عراق و افغانستان اکتفا نمی کنیم و نخواهیم کرد. ما تلاش داریم تا مثل سال های گذشته با قدرت و توان مضاعف و تنوع بیشتر در این راه قدم بگذاریم.

در این 2 ماه هم اقداماتی انجام شده که امیداریم خروجی مثبت در آخر سال داشته باشد.

 

تشکیل اتحادیه صادرکنندگان فراورده های لبنی برای بررسی کیفیت محصول های صادراتی و جلوگیری از تضعیف اعتبار ملی

 

فودنا: جناب آقای مهندس رومی گویا در خصوص تشکیل اتحادیه ی صادرکنندگان و رعایت استانداردها در جهت صادرات پیشنهاد و راهکار خاصی را ارائه فرمودید:

مدیر عامل صنایع شیر ایران: بسیار مطلب جالبی را اشاره کردید. این اجازه نباید به هر صادر کننده با هر فرمول و هر ترکیبی داده شود تا نام کشور را خراب و اعتبار ملی ما زیر سئوال ببرد.

یک برنامه ای تحت این عنوان در حال بررسی است که ما اتحادیه ای در ارتباط با صادرات لبنیات تشکیل دهیم تا بر فرمولاسیون هایی که از کشور خارج می شوند نظارت داشته باشد.

البته اگر این اتحادیه شکل یافت، باعث بسی خوشحالی است ولی اگر تحقق نیافت از ارزش های پگاه کاسته نمی شود ، چون دوستان و همکاران ما در مجموعه پگاه همانطور که متعهد به سلامت مردم هستند هیچگاه از افزودنی غیر مجاز و روغن پالم استفاده نکرده و همیشه سلامت ملت را بر هر منفعتی ترجیح می دهند.

حتی ما برای خارجی هایی که مصرف کننده های محصولات پگاه هستند نیز چنین نیتی داریم. ما به حفظ سلامت مصرف کنندگان مان که از محصول های پگاه استفاده می کنند نیز می اندیشیم و تعد هستیم.  

یک نکته ای که برایم جالب بود، دیروز در خدمت آقای دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت بودم. به ایشان عرض کردم، وقتی جناب آقای روحانی از پگاه تهران بازدید کردند یک لیوان شیر پاستوریزه برداشتند و خطاب به من فرمودند: که تفاوت شیر پگاه با بقیه برندها چیست؟ من گفتم که ما شیر را غنی می کنیم و این شیر غنی سازی شده حاوی ارزش افزوده ی ویتامین D می باشد. این یکی از تفاوت های شیر پگاه با سایر برندها می باشد.

 

 

فودنا: کمربند تلاش پگاه همیشه برای یک اقتدار ملی و بین المللی محکم هست، اما مهم ترین چالش موجود در صنعت را چه چیزی می دانید، که در صورت برطرف شدن آن می توان جهش صادراتی و اقتصادی را در شرایط موجود به همراه داشت؟

مدیر عامل صنایع شیر ایران: البته در کشور ما  و در هر صنعتی و تولیدی هزاران چالش وجود دارد که در عناوین کلی می تواند به علت های مختلفی باشد، تحریم های موجود، سوء مدیریت و بعضاً بی توجهی ها و غیره.

اما به نظر بنده که در این صنعت قریب بر 20 سال تجربه دارم، چالش اصلی این است که دولت باید از تولید لبنیات حمایت کند، که نه تنها از ما بلکه از تمامی شرکت های تولید کننده لبنیات حمایتی صورت نمی پذیرد.

همانطور که دولت باید از دامدار حمایت کند و به دامدار یارانه پرداخت نماید تا متضرر نشود، باید به صنعت نیز یارانه تعلق گیرد.

عدم حمایت دولت از صنعت لبنیات و دامدار مهمترین چالش امروز صنعت، .... ، و این امر تبعات منفی بسیار زیادی بدنبال دارد از جمله قدرت خرید مصرف کننده پایین می آید که در ابتدا باعث ضرر در صنعت و از دست دادن اشتغال و پایین آمدن ظرفیت تولید می شود و متعاقباً سلامت مردم به خطر می افتد.

تمام حرف ما این است که فرهنگ سازی کنیم تا مردم شیر را در برنامه غذایی خود جای دهند.

 

قیمت تمام شده در این صنعت به دلایل زیادی بالاست. حقوق و دستمزد، مواد خام، مواد بسته بندی، هزینه های سربار و ... که این اوامر باعث می شود هر ساله این محصولات با افزایش چشمگیری به بازار عرضه گردد و این موضوعات تبعات منفی بسیار زیادی بدنبال دارد از جمله قدرت خرید مصرف کننده پایین می آید که در ابتدا باعث ضرر در صنعت و از دست دادن اشتغال و پایین آمدن ظرفیت تولید می شود و متعاقباً سلامت مردم به خطر می افتد .

تمام حرف ما این است که فرهنگ سازی کنیم تا مردم شیر را در برنامه غذایی خود جای دهند . من به وزیر محترم بهداشت نیز عرض کردم که شما بعنوان یک شخصیت کاریزماتیک و محبوب از خودشروع کنید، در برنامه های تلویزیونی و مصاحبه ها به مردم اطلاع رسانی کنید که از لبنیات استفاده شود.

ما پرچم دار سلامت مردم هستیم ولی با توجه به شرایط پیش آمده هر ساله مجبور به افزایش 10 درصدی،  15 درصدی و حتی 20 درصدی می باشیم، که خود ما هم تمایلی به آن نداریم و این سزاوار نیست و مردم نیز مستحق این گرانی نیستند.

ما باید قیمت محصولات لبنی را ثابت نگه داریم تا تمامی مردم توان خرید و استفاده از محصولات لبنی را داشته باشند و بدلیل عدم استفاده از آن دچار بیماری های متداول از جمله پوکی استخوان و ... نگردند.

خوب راه کار پیشنهادی من به دولت محترم این است که بخشی از بودجه های درمان و سلامت را به صنعت لبنیات اختصاص دهد.

مطمئناً دولتی توانمند خواهد بود و با اقتدار ملی و شایستگی فراوان خدمت خواهد کرد که طرح سلامت را در کشور اجرا نماید و در اولویت کار باید به صنعت لبنی کشور کمک نماید تا تمامی اقشار مردم توان استفاده از این محصولات را داشته باشند.

تمامی دغدغه ی ما همین هست ما هیچ مشکلی دیگری نداریم. شیر خام و شیر درجه یک با کیفیت به اندازه کافی داریم، ماشین آلات و تجهیزات بسته بندی و نیروی متعهد و متخصص هم به اندازه کافی داریم .

به امید حمایت و کمک دولت محترم تدبیر و امید .

 فونا در اگروفود 21

پگاه در غرفه فودنا

غرفه فودنا - علی اکبر علیان نژادی

غرفه فودنا - علی اکبر علیان نژادی


علی اکبر علیان نژادی



فودنا: جناب آقای رومی عزیز از شما و همچنین جناب آقای صراف زاده، آقای موسوی (روابط عمومی پگاه تهران)، جناب آقای عدل آسا (روابط عمومی پگاه فارس)، مهندس وقوعی و همه ی بزرگوارانی که لطف کردند و این فرصت و در غرفه فودنا حضور پیدا کردند نهایت تشکر و قدردانی را داریم

 بسیار ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید و از حسن رفتار و گفتار جنابعالی کمال تشکر و امتنان را داریم . 

 

 

 

علی اکبر علیان نژادی

نازنین تنکچی


 

(پنج شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴) ۱۱:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها