سه شنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۸:۱۶
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۸۱۲۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

رفع تنش ها نقش مهمی در تعدیل انتظارات تورمی خواهد داشت

یک کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به اینکه رفع تنش ها می تواند نقش مهمی در تعدیل انتظارات تورمی داشته باشد، گفت: از آنجا که اقتصاد کشور در تله تحریم ها قرار گرفته دولت با علم به این موضوع، هدف اساسی خود را رفع تنش ها قرار داده است.

علی دینی ، افزود: دولت به خوبی واقف است که اگر روند مذاکرات پیچیده تر شود و گشایش های احتمالی مورد انتظار بوجود نیاید، فشارهای تورمی در کشور فعال تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تردیدی نیست که رفع تنش ها می تواند نقش مهمی در تعدیل انتظارات تورمی داشته باشد. تثبیت نرخ دلار حول و حوش 3100 تومان طی ماه های خرداد 92 تا دو ماه پیش را ناشی از خوش بینی بازار به آینده مذاکرات دانست.

این استاد اقتصاد با تاکید بر اینکه رفع تحریم ها در بهبود شرایط اقتصادی کشور نقش مهمی برعهده خواهد داشت، افزود: هر مشکل اقتصادی که در دنیا رخ می دهد، به نوعی ناشی از اجرای تحریم هاست چرا که در این شرایط، تامین کالاهای مورد نیاز به راحتی امکان پذیر نیست و این موضوع مشکلاتی را برای بخش تولید ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه بخشی از رکود اقتصادی و تورم کشور نیز به تحریم ها برمی گردد، افزود: دولت تلاش خود را برای مقابله با رکود و تورم به کار برد و از تمام حوزه های مرتبط از جمله نظام مالی و سیستم بانکی نیز کمک گرفت اما برای ایجاد جهش بزرگ اقتصادی باید توجه خود را همچنان بر رفع تحریم ها متمرکز کند.

وی خروج از رکود را امری ضروری برای اقتصاد کشور دانست و افزود: خروج غیرتورمی اقتصاد از رکود به دو راهکار اساسی افزایش بهره وری از طریق ارتقا ظرفیت جذب و رفع تحریم ها و کاهش تعدیل انتظارات تورمی بستگی دارد که افزایش بهره وری در کوتاه مدت ممکن نیست و لازمه آن اصلاحات اساسی نهادی است بنابراین راه حل دوم باید مدنظر قرار داده شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: اما حصول توافق نهایی در مذاکرات، کار دشواری است چرا که مذاکره بین دو طرف همفکر صورت نمی گیرد بلکه بین دو طرفی انجام می شود که دیدگاههای متفاوتی دارند.

وی با بیان اینکه دولت طی یک سال و نیم اخیر تحریم ها را مدیریت کرد و با وجود تداوم تحریم ها نرخ تورم کم و رشد اقتصادی مثبت شد اما برای کاهش قیمت ها و رسیدن به اهداف مورد نظر، نیاز به نتیجه رسیدن مذاکرات داریم، افزود: هر زمان اعلام شود گشایش های مهمی در پرونده صورت گرفته، بلافاصله تاثیر خود را بر بازار و کند کردن سرعت افزایش قیمت ها خواهد گذاشت در نتیجه دولت با خیالی آسوده تر می تواند سیاست های پولی و مالی انبساطی با هدف خروج از رکود را دنبال کند.

وی افزود: از طرفی؛ اگر تیم مذاکره کننده بتواند مذاکرات را به خوبی پیش ببرد، دولت و نیروهای متصل به آن در موقعیت برتر قرار می گیرند و توزان قوا به نفع دولت تغییر خواهد کرد، از این منظر ممکن است مخالفات دولت چندان راضی و خشنود به پیشبرد مذاکرات نباشند.

لازم به ذکر است؛ محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه کشورمان یازدهم آذر ماه در همایش دیپلماسی هسته ای با تاکید بر اینکه امروز دنیا به این قناعت رسیده که تنها راه برخورد با موضوع هسته ای ایران، مذاکره است، افزود: اگر موضوع هسته ای در سطح بین المللی را در طول ۱۰ سال گذشته دنبال کرده باشید، با من هم عقیده هستید که در اظهارات و واقعیات مذاکرات هیچگاه طرف های اصلی به خوش بینی این دوره دور دهم نبوده اند بنابراین برای رسیدن به تفاهم دیگر کسی نمی تواند بهانه تراشی کند.

اما هم اکنون ظریف طی سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ با بیان اینکه تحریم ها تبدیل به مهمترین مانع در مذاکرات هسته ای شده اند، افزود: شکست مذاکرات آخر دنیا نیست و اگر توافق نشود کسی ما را سرزنش نمی کند بلکه زیاده خواهی ها را سرزنش خواهند کرد.

 

ایرنا

(سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴) ۰۸:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها