دوشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۳:۳۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۸۱۰۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

هشدار دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص بیماری‌های مشترک دامی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ضمن اظهار نگرانی از کمبود اعتبارات و نیروی انسانی، این عوامل را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی حفظ بهداشت دام و انسان دانست.

 دکتر محسن عابدزاده، با بیان اینکه از ابتدای امسال 111دامداری در استان به لحاظ بیماری‌های مختلف از جمله «سل» و «بروسلوز» پایش شده‌اند، بیان کرد: نتایج از پایش‌های انجام شده ‌حاکی از پاک بودن 110 واحد از این تعداد بوده و پایش سایر دامداری‌ها همچنان ادامه دارد.

‌وی خاطرنشان کرد: بررسی‌های گروه‌های بیماریاب دامپزشکی استان حاکی از آن است که واحدهای صنعتی به دلیل رعایت مسائل بهداشتی دامپزشکی درگیری کمتری با بیماری‌های دامی از جمله بیماری‌های مشترک سل و بروسلوز(تب مالت) دارند.

‌عابدزاده اظهار کرد: دامپزشکی استان در جهت پیشگیری از بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک عملیات مایه‌کوبی خود را با استفاده از ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی را پیش‌بینی و عملیاتی کرده است.

‌وی با ارائه اطلاعاتی در زمینه بیماری‌های «سل» و «بروسلوز»، گفت: طی دو ماهه اول امسال در مراجعه اکیپ‌های «سل» و «بروسلوز» شبکه‌های دامپزشکی این استان به 111 واحد گاوداری، از تعداد 8083 راس گاو جهت تشخیص موارد آلوده به بروسلوز خونگیری به عمل آمده است و 13 هزار و 600 راس گاو و گوساله جهت تشخیص موارد آلوده سلی مورد تست توبرکولین قرار گرفته‌اند.

‌عابدزاده ادامه داد: در همین مدت تعداد 6137 راس گاو و گوساله، 79 هزار راس بره و بزغاله و 72 هزار راس گوسفند و بز ‌مورد واکسیناسیون «بروسلوز» قرار گرفته‌اند.

‌وی‌ عامل بیماری «سل» را باکتریایی و راه‌های انتقال را از طریق شیر، غذا، هوای آلوده و تماس با دام آلوده یا افراد آلوده به باکتری خواند و یادآور شد: نگهداری دام در مکان‌های تاریک، بدون تهویه، مرطوب و بطور کلی روش نگهداری دام بطور متراکم و بیشتر از ظرفیت محیط دامداری جزء عوامل مستعد کننده ابتلا به بیماری سل است.

‌رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: ممکن است دام بیمار، دارای علائمی چون سرفه، لاغری و نفخ ملایمی در ناحیه شکمبه نشان دهد و یا فاقد علامت بالینی بوده، ولی دچار کاهش تولید، افزایش فاصله بین دوزایش و ... شود.

‌عابدزاده کنترل و نظارت بر تردد و نقل‌وانتقال دام و فرآورده‌های خام دامی و قرنطینه‌های مرزی و بین استانی، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، رعایت نکات ایمنی هنگام تماس و کار با دام و استفاده از ماسک، جوشاندن شیر به حد کافی، عدم نگهداری دام به شکل متراکم و در مکان‌های تاریک، مرطوب و بدون تهویه را از مهم ترین راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری ذکر کرد و بر انجام تست توبرکولین(تست سل) توسط دامپزشکی و کشتار دام‌های آلوده تاکید کرد.

‌وی خاطرنشان کرد: بیماری‌های مشترک (زئونوزها) از قبیل سل، تب مالت (بروسلوز)، هاری، کیست هیداتید و ... به دلیل تنوع میزبان و مخزن، پراکندگی جغرافیایی‌ و تعدد از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و همیشه مبارزه با آن با مشکلاتی همراه بوده است.

عابدزاده افزود: از آنجایی که دامداری و دامپروری جزء لاینفک زندگی روستائیان، عشایر و کشاورزان بوده و به طور دائم در تماس نزدیک با دام‌ها هستند، می‌توان نتیجه گرفت ‌که درصد بالایی از افراد جامعه در معرض ابتلای به بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان هستند و از طرفی ظهور بیماری‌های نوپدید نیز این مسئله را تقویت می‌کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه اساسی‌ترین استراتژی در امر مبارزه با این بیماری‌ها هماهنگی بین بخشی، استفاده از منابع و امکانات سایر بخش‌ها از جمله بخش خصوصی است که می‌توان با مشارکت آن‌ها و با شناخت وضعیت موجود در امر مبارزه با این بیماری‌ها به موفقیت‌های مطلوبی رسید.
(دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴) ۱۳:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها