دوشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۴۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۸۱۰۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کاهش 70 درصدی صادرات هندوانه/ خروج منابع آبی در حال کنترل است؟

به نظر می‌رسد صادرات هندوانه که در ماه اخیر، به علت هدررفت بالای منابع آبی مورد انتقاد شدید کارشناسان و متخصصان حوزه کشاورزی قرار گرفته بود، کنترل شده و تا 70 درصد کاهش پیدا کرده است.

در حالی که کارشناسان کشاورزی معتقدند صادرات اقلام کشاورزی مانند هندوانه و سیب‌زمینی باعث نابودی منابع آبی کشور و در نتیجه بیابان‌زایی می‌شود، صادرات این دو محصول بین محصولات کشاورزی همواره در راس آمارهای گمرکی قرار دارد.

اما گزارش اردیبهشت‌ماه گمرک از اقلام عمده صادرات کالاهای غیرنفتی حاکی از آن است که صادرات هندوانه در این ماه بیش از 70 درصد کاهش پیدا کرده است.

بر این اساس در دومین ماه سال جاری صادرات هندوانه معادل 57 هزار تن و با ارزش 13 میلیون دلار بوده است. قیمت هر کیلو هندوانه صادراتی نیز در این ماه 0.2 دلار بود.

این در حالی است که در ماه مشابه سال گذشته صادرات هندوانه نزدیک به 200 هزار تن بوده است که ارزش آن مجموعا معادل 45 میلیون دلار می‌شد.

همچنین آمار گمرک از میزان صادرات هندوانه در فروردین‌ماه امسال نیز نشان می‌دهد که صادرات این محصول کشاورزی بیش از 10 درصد کاهش یافته بود و از 100 هزار تن در فروردین‌ماه سال گذشته به 90 هزار تن در فروردین‌ماه امسال رسید.

 

ایسنا

(دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴) ۱۲:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها