دوشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۸۰۸۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
معاون استاندار تهران:

نان‌های سنتی باید تا پایان سال به صنعتی تبدیل شود

معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری نان‌های سنتی باید به صنعتی تبدیل شود گفت: بحث کیفیت، قیمت و نظارت بر نان همواره مطرح است.

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری 10 خردادماه با حضور نعمت‌الله ترکی معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران و علیرضا مروت‌پور دبیر انجمن نان ماشینی و صنعتی کشور به بررسی وضعیت نان پرداختند.
ترکی در ابتدای برنامه در پاسخ به سؤال اول مجری پیرامون افزودنی‌های غیر مجاز نان گفت: مصرف جوش شیرین در نان ممنوع است به طوری که نباید بر روی قیمت آن بحث کرد.
معاون برنامه ریزی استاندار تهران با اشاره به این که هر گونه افزودنی در بحث پخت نان ممنوع اعلام شده است افزود: در بخش پخت نان سنتی بعد از اجرای مرحله اول هدفمندی توجه ویژه ای شده است.
تا پایان سال کل  مجموعه نان‌های سنتی به صنعتی تبدیل شود
وی با بیان اینکه در موضوع نان به بحث کیفیت، قیمت و نظارت توجه شده است ادامه داد: پایان سال 94 کل مجموعه نان‌های سنتی باید به نان صنعتی تبدیل شود .
ترکی با اشاره به این که در استان تهران 8 ، 9 هزار نانوایی سنتی به صورت فعال وجود دارد افزود: برخی از آن‌ها قدمت 50، 60 ساله دارند.
معاون برنامه ریزی استاندار تهران با بیان این که عاملین اصلی نانوایان سنتی که حدود 10، 20 نفر بودند دیگر وجود ندارد افزود: باید به بحث کیفیت نان توجه ویژه ای شود.
اضافه کردن جوش شیرین به نان ممنوع و جرم است
زهرا عبداللهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی پیرامون افزودنی‌های غیر مجاز نان گفت: همچنان شاهد اضافه شدن جوش شیرین به نان هستیم علی رغم این که این مسئله ممنوع و  جرم است.
وی با اشاره به مضرات اضافه کردن جوش شیرین به نان گفت: جوش شیرین سبب جذب آهن ، روی کلسیم  و روی می‌شود و از سوی دیگر فقر آهن را به بار می‌آورد.
وی با اشاره به این که جوش شیرین سبب سوء هاضمه و اختلالات گوارشی می‌شود خاطر نشان کرد: با اضافه کردن جوش شیرین به نان شاهد کم شدن ماندگاری این ماده غذایی می‌شویم.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به طرح تحول برنامه بهبود کیفیت نان  اضافه کرد: تشدید بازرسی‌ها در این طرح لحاظ شده است تا از جوش شیرین استفاده نشود.
نانوایان آموزش دیده و دوره دیده نیستند
وی با اشاره به این که دوره های آموزشی برای نانوایان در نظر گرفته شده است خاطر نشان کرد: متأسفانه نانوایان آموزش دیده و دوره دیده نیستند.
وی جایگزین مناسب برای جوش شیرین را خمیر مایه صنعتی دانست و عنوان کرد: این خمیر مایه باید با قیمت مناسب در اختیار نانوایان قرار بگیرد.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به این که خوشبختانه خمیرمایه تولید می‌شود و در بازار موجود است ادامه داد: تمهیداتی توسط وزارت بازرگانی در این ارتباط اندیشیده شده است.
وی با اشاره به این که در وزارت بهداشت بازرسان سلامت محیط اقدام به نظارت بر نانوایان می‌کنند از نان نانوایان نمونه برداری به عمل می‌آورد تا مطمئن شویم که از جوش شیرین استفاده نمی‌کنند.
جوش شیرین به صورت صد در صدی در نانوایی‌ها حذف نشده است
وی با اشاره به این که بر اساس تمهیدات وزارت بهداشت جوش شیرین تا حدود زیادی در نانوایان حذف شده است ادامه داد: البته این امر به صورت صد درصدی نیست.
عبداللهی گفت: در جاهایی مانند تهران هنوز 30، 40 درصد از نانوایان از جوش شیرین استفاده می‌کنند.
در بخش دیگری از این برنامه ترکی در پاسخ به این سوال که چرا با این که قرار بود تا پایان سال 94، 40 درصد نانوایی‏های کشور به صنعتی تبدیل شود این امر محقق نشد، گفت: یکی از دلایل عدم تحقق این موضوع ارزان بودن نان سنتی و یارانه‏ای است که دولت به این بخش پرداخت می‏کند و تا زمانی که عدم پرداخت یارانه در نان صنعتی وجود دارد، تولید نان به سمت تولید صنعتی نخواهد رفت.
معاون برنامه‏‌ریزی استاندار تهران گفت: میزان مصرف روزانه مردم حدود 350 گرم است که اگر ما بتوانیم تولید نان در بخش صنعتی را تقویت کنیم، قطعاً ذائقه مردم با نان‏های صنعتی خو گرفته و دورریز کمتری نیز خواهیم داشت.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا علیرغم برداشته شدن یارانه، کیفیت نان افزایش پیدا نکرد، گفت: اصلاً بحث افزایش قیمت در سال 93 مطرح نبوده، ضمن این که تا سال 92 بحث قیمت‏گذاری بر نان و گندم بر عهده دولت بوده اما در سال 92 هیچ گونه نظارت و قیمت‏گذاری بر بخش نان توسط دولت انجام نگرفت و نانوایی‏های سنتی‏پز به تناسبی که نان پخت می‏کردند و قیمت‏ها از سوی اتحادیه مشخص و نان عرضه می‏شد و در سال گذشته دولت به بحث ساماندهی قیمت نان وارد شد.
در بخش دیگری از برنامه مروت‏پور اظهار داشت: یکی از علت‏های عدم استفاده از نان صنعتی ارزان بودن قیمت نان سنتی است، ضمن این که آردی که واحدهای صنعتی برای تولید نان تهیه می‏کنند با قیمت آردی که نان‏های سنتی پخت می‏شود، متفاوت است و قرار بر این بود که به مرور زمان قیمت آرد نان‏های سنتی نیز به اندازه واحدهای صنعتی شود.
مروت‏پور دبیر انجمن نان ماشینی و صنعتی کشور با بیان این که سالیان سال است که ما به دبنال این هستیم که وضعیت نان ایران اصلاح شود، گفت: این موضوع چندین بار تجربه شده ولی نتوانسته نتیجه مطلوبی در پی داشته باشد. ضمن این که یکی دیگر از مصوبه‏های دولت در این راستا نتواسته اجرا شود علاقه مردم به نان سنتی بود.
در ادامه اظهارات مروت‏پور، ترکی معاون برنامه‏ریزی استاندار تهران نیز با تأکید بر این که تا پایان سال 93 مبنا را بر ساماندهی قیمت نان گذاشته و نه افزایش قیمت، گفت: طبق قانون برنامه پنجم ما باید به این سمت حرکت می‏کردیم، لذا در این راستا 20 درصد بخش اعظم آرد به صورت آزادپز در اختیار نانواییان قرار گرفت.
وی ادامه داد: در حال حاضر تمایل اقشار کم درآمد جامعه به سوی مصرف نان سنتی است.
مروت‏پور نیز با بیان این که بهترین قیمت و کیفیت در بازار رقابت به دست می‏آید، گفت: زمانی که دولت تصدی‏گری را به دست گیرد، تقاضا جور دیگری جلوه می‏کند و ما تصمیم‏مان این بود که دولت قیمت را آزاد کند تا ما بتواینم در بازار رقابت کنیم اما اشکالی که وجود دارد این است که رقابت در حال حاضر در بین چند کارخانه که با سرمایه‏گذاری زیادی تأسیس شده‏اند، صورت گرفته و بنده تصور نمی‏کنم که با کار نان بشود آن کارخانه‏ها را با آن سرمایه‏های عظیم اداره کرد.
ترکی نیز اظهار داشت: قرار بود تا پایان سال 93 یارانه در بخش صنعتی توسط دولت برداشته شود، ضمن این که دوستان اعلام کردند اگر این امر محقق شود، قیمت‏گذاری نیز باید توسط آن‏ها صورت گیرد.
در انتهای این برنامه مروت‏پور تأکید کرد: دولت باید به جای این که هزینه درمان بپردازد، فرهنگ استفاده از نان صنعتی را در بین مردم رواج دهد. ضمن این که دولت باید قیمت انرژی، مالیات و بیمه را متناسب کند تا واحدهای صنعتی رشد کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران
(دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها