دوشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۸۰۸۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سبقت غیر مجاز اجرا از تحقیقات/ زیتون‌کاران، باغداران داغدار

رئیس شورای ملی زیتون گفت: در ابتدای طرح طوبا کار کارشناسی صورت نگرفت و اجرا از تحقیقات سبقت گرفت.

سید احمد بلند نظر رئیس شورای ملی زیتون ، در خصوص تفاوت قیمت روغن زیتون‌ها با یکدیگر، سه اصل را بر شمرد و اظهار کرد: اولین نکته در تفاوت قیمت روغن زیتون‌ها در کیفیت آن است.

وی بیان کرد: یک جمله کلیدی وجود دارد، کیفیت روغن زیتون رابطه مستقیم با محل تولید ندارد یعنی نمی‌توان گفت: همه روغن‌های خارجی با کیفیت است و یا بالعکس.

بلند نظر ادامه داد: روغن زیتون در دنیا به 4 نوع تقسیم می‌شود: فوق بکر، بکر ، معمولی و روغن کنجاله روغن زیتون.

وی دومین نکته را مربوط به برند روغن زیتون دانسته و تصریح کرد: برند هم یکی از نکاتی است که در قیمت‌گذاری موثر بود و می‌تواند در همه نقاط دنیا به یک قیمت ثابت عرضه شود.

بلند نظر سومین مورد قیمت گذاری عدم شناخت کافی مردم از روغن زیتون می‌داند و می‌گوید: بی ثباتی بازار و نداشتن آگاهی و علم به این موضوع باعث شده که گاهی روغن معمولی به قیمت روغن بکر به فروش برسد و این مشکل حتی در کنسروهای زیتون نیز دیده می‌شود.

وی در این رابطه ادامه می‌دهد: معمولا مردم به ظاهر زیتون اهمیت بیشتری می دهند تا خواص و طعم آن.

*** واردات ممنوع

رئیس شورای ملی زیتون در ادامه در خصوص واردات و صادرات روغن زیتون گفت: بهترین کاری که در این چند سال صورت گرفته ممنوعیت واردات زیتون است.

بلند نظر ادامه داد: شورای ملی زیتون به دنبال صادرات کنسرو زیتون است اما بنا به دلیل برخی اشتباهات ناچار به واردات روغن زیتون هستیم.

وی بیان داشت: نیاز کشور به روغن زیتون 10 تا 12 تن است که حدود 3 تا 4 هزار تن در داخل و مابقی آن از کشورهایی چون سوریه، یونان و اسپانیا وارد می‌شود.

***طرح طوبا حمایتی بود نه هدایتی

رئیس شورای ملی زیتون تصریح کرد: در ابتدای طرح طوبا در سال 72 حمایت‌های خوبی از سوی دولت صورت گرفت ولی بزرگترین اشتباه دولت این بود که به جای هدایت، حمایت کرد.

وی ادامه داد: در آن زمان نهال‌ها را با کامیون پخش می‌کردند، زمین رایگان دادند، وام دادند ولی کار کارشناسی صورت نگرفت.

بلند نظر تصریح کرد: بهتر بود جهاد کشاورزی در آن زمان باغ‌های سازگای کوچکی در هر استان ایجاد می‌کرد تا امروز ناچار به پرداخت چنین زیانی نمی‌شد.

وی ادامه داد: این طرح با اجرایی بودن کارشناسی باعث زیان صدها میلیاردی به اقتصاد کشور شد.

رئیس شورای ملی زیتون تصریح کرد: با تمام تلاش‌هایی که شورای ملی زیتون کرده، تنها نتیجه حاصل شده تخصیص بودجه کمی بوده آن هم به منظور اصلاح باغات ولی این بودجه به قدری کم و با روندی کند است که هم عمر باغدار تمام می‌شود و هم منابع آب به پایان می‌رسد و به عنوان باغدار داغدار بهترین عنوان برای باغداران زیتون است.

 

باشگاه خبرنگاران

(دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها