یکشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۴۷
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۵۸۰۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

پیگیری وزارت بهداشت برای کاهش نمک 6 فرآورده غذایی

مدیر کل اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: برنامه‌های بسیار خوبی در سال گذشته برای ارتقای سلامت محصولات داشته‌ایم که امسال نیز با جدیت در حال پیگیری و انجام است.

دکتر هدایت حسینی اظهار داشت: برنامه‌های بسیار خوبی در سال گذشته برای ارتقای سلامت محصولات داشته‌ایم که امسال نیز با جدیت در حال پیگیری و انجام است و می‌توان به ارتقای سلامت روغن‌ها، لبنیات و کاهش باقیمانده سموم اشاره کرد.

وی گفت: سرانه مصرف نمک باید از 12 گرم باید به پنج گرم برسد. همچنین چربی از 50 گرم باید به 35 گرم برسد و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی انجام و در حال انجام است.

حسینی افزود: در همین راستا کاهش نمک را در محصولاتی از جمله پنیر، سوسیس و کالباس، چیپس، نان‌های صنعتی و سنتی را خواهیم داشت، همچنین شکر در نوشیدنی‌های میوه‌ای، یخی، نوشابه‌های گازدار و فرآورده‌های کاکائویی کاهش خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: کاهش چربی در دسرهای چرب، خامه، سس و غیره نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در حال انجام است.

مدیر کل نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: در زمینه کاهش اسیدهای چرب ترانس و اشباع نیز درسال گذشته ضوابطی ابلاغ شد که میزان اسیدهای چرب ترانس در روغن‌های خوراکی مصرف خانوار باید حداکثر 2 درصد باشد و در صنعت و در مصرف شیرینی و شکلات نیز تا 10 درصد طبق استانداردهای جهانی مجاز است که در سازمان غذا و دارو اين رقم پنج درصد تعیین و ابلاغ شده است.

حسینی ادامه داد: یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌ها غنی سازی مواد غذایی است که می‌توان به غنی‌سازی نمک با ید، غنی سازی آهن با اسید فولیک و با توجه به کمبود ویتامین D غنی شدن برخی محصولات غذایی با این ویتامین نیز در حال انجام است که در این زمینه به دنبال غنی‌سازی لبنیات و نان هستیم.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی گفت: 450 واحد لبنی فعال، 108 واحد تولید فرآورده‌های گوشتی و 88 واحد تولید روغن در کشور در حال فعالیتند که نظارت‌ها بر این واحدها با جدیت و بازرسی‌های دوره‌ای نیز به صورت منظم صورت می‌گیرد.

حسینی در پایان گفت: کمیته‌های فعال نیز در این اداره کل تشکیل شده است که می‌توان به کمیته ارتقای سلامت برنج اشاره کرد که اعضای این کمیته از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و نمایندگانی از کمیسیون بهداشت مجلس حضور دارند.

 

ایسنا

(یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴) ۱۴:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها