یکشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۸۰۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ارزش ۱۰۰ میلیارد تومانی خیار دره شهر/ دلالان برای برداشت آمدند

شهرستان دره شهر یکی از مهمترین قطبهای تولید خیار در کشور است و ارزش ۱۰۰ میلیارد تومانی این محصول در شهرستان پای دلالان را به شهرستان همزمان با برداشت باز کرده است.

شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام امروزه یکی از مهمترین شهرستانهای استان برای کشاورزی به شمار می رود و هر وقت وارد این شهرستان می شوی بوی محصولات کشاورزی به مشام می رسد.

چهره کشاورزی اکثر نقاط این شهرستان را گرفته و وقتی تصور کنی رودخانه مهمی مثل سیمره در کنار زمینهای این شهرستان می گذرد و بیش از نیمی از محصولات از آب این رودخانه عظیم تولید می شود.

در نقطه ای برنج، در نقطه دیگر حبوبات، در منطقه ای گندم و جو، در روستایی ماهی، شیر و گوشت و...این چهره شهرستانی است که قدمت تاریخی آن باعث شده کشاورزی هم در آن از پیشینه طولانی برخوردار باشد.

این شهرستان به قطب تولید خیار در کشور معروف است چراکه مرغوبیت خیار این شهرستان به دلیل خاک حاصلخیز، زمینی کشت شدن و آب معروف شده و امروزه بخش مهمی از خانوارهای شهرستان در دو نوبت نسبت به کشت و برداشت محصول اقدام می کنند.

حالا نوبت اول برداشت خیار شهرستان آغاز شده، برداشتی که همزمان به خاطر ارزش بسیار بالای آن پای دلالان را هم به شهرستان دورافتاده دره شهر باز کرده است تا خیار به نقاط مختلف کشور و عراق صادر و ارسال شود.

دره شهر قطب تولید خیار در کشور؛ ارزش ۱۰۰ میلیاردی

علی غلامی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم اکنون برداشت خیار در سطح مزارع شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام آغاز شده، محصولی که مهمترین تولید کشاورزی شهرستان و حتی استان است.

وی بیان داشت: در سال جاری پیش بینی شده بیش از ۱۰۰ هزار تن خیار به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان در شهرستان برداشت در سال جاری پیش بینی شده بیش از ۱۰۰ هزار تن خیار به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان در شهرستان برداشت شود و روانه بازار شود و ارزش بالای اقتصادی این محصول ارزشمند بودن آن در شهرستان و استان را مطرح می کند.

غلامی بیان داشت: هم اکنون چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دره شهر به کشت خیار اختصاص یافته که خیار تولید شده این شهرستان از لحاظ کیفیت در کشور بی نظیر است.

خرید و فروش خیار در هشت بندی هرمزگان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر تصریح کرد: خیار شهرستان دره شهر به دلیل نوع کشت، خاک و ...کیفیت بالایی دارد و به همین جهت از سراسر ایران برای خرید خیار به این شهرستان مراجعه می کنند.

چرایی حضور دلالان در شهرستان دره شهر

وی از حضور دلالان در سطح شهرستان دره شهر برای خرید خیار از کشاورزان خبر داد و گفت: متاسفانه چند سالی است که خیار کشاورزان به راحتی در اختیار دلالان قرار می گیرد و بخش مهمی از ارزشهای اقتصادی خیار در شهرستان به دلالان می رسد.

غلامی عنوان کرد: در حالی که بیشتر ارزش اقتصادی خیار تولید شده باید به دست کشاورز زحمت کش برسد ولی متاسفانه بر عکس شده و بیشتر ارزش به دلال می رسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر بیان داشت: خیار شهرستان دره شهر در مواقعی که مرز مهران برای صادرات محصولات کشاورزی باز می شود، بخشی مهمی نیز صادر به عراق می شود. خیار شهرستان دره شهر در مواقعی که مرز مهران برای صادرات محصولات کشاورزی باز می شود، بخشی مهمی نیز صادر به عراق می شود.

وی عنوان کرد: تجار عراقی هم به دلیل کیفیت بالای خیار شهرستان دره شهر خواهان خرید این محصول هستند.

غلامی بیان داشت: هم اکنون خیار در نوبت از سال توسط کشاورزان شهرستان کشت می شود که فرصت بزرگ برای توسعه شهرستان و اشتغال فراهم کرده است که البته باید ساز و کارهایی در این ارتباط شکل بگیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر عنوان کرد: حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر در سطح شهرستان در تولید خیار مشغول به کار هستند و از این طریق امرار معاش می کنند.

ایجاد صنایع تبدلی در شهرستان؛ صادرات خیار شور به کانادا

غلامی بیان داشت: یکی از مهمترین اقداماتی که طی سالهای اخیر در شهرستان برای ماندگاری ارزش اقتصادی در بحث خیار در شهرستان شده ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط از جمله تولید خیار شور بوده است.


وی بیان داشت: هم اکنون یک کارخانه در سطح شهرستان نسبت به خرید خیار از کشاورزان سطح شهرستان اقدام می کند و در نهایت در کارخانه به خیار شور تبدیل می کند.

وی ادامه داد: خیار شور تولید شده شهرستان هم از کیفیت بالایی برخوردار است به طوری که هم اکنون به چند کشور اروپایی و کشور کانادا صادر می شود.

خیار برند کشاورزی استان ایلام

خیرالله گراوند فرماندار شهرستان دره شهر  در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کشاورزی یکی از مهمترین بخشهای شهرستان دره شهر است که هم اکنون در سطح این شهرستان خیار، گندم، جو، حبوبات و..کشت و برداشت می شود.

وی بیان داشت: یکی از مهمترین اولویتهای شهرستان دره شهر در بخش کشاورزی، توسعه صنایع بزرگ مرتبط با کشاورزی است و در این ارتباط از طرحهای در این زمینه حمایت خواهم کرد.

این مسئول عنوان کرد: در بحث کشاورزی یک نکته بسیار مهم دیگر هم وجود دارد، مسئله آب است که هم اکنون باعث مشکلات برای کشاورزان سطح شهرستان شده و امیدواریم این مشکل حل شود.

فرماندار شهرستان بیان داشت: در حال حاضر بیشتر مناطق کنار رودخانه سیمره از آب آن در جهت کشاورزی استفاده می کنند و در حال جاضر در چند منطقه دیگر در حال ایستگاه پمپاژ آب جهت آبی کردن زمینهای کشاورزی شهرستان در مناطق ارمو و... هستیم.

گراوند بیان داشت: خیار معرف و برند شهرستان دره شهر بوده که نیازمند توجه در بخش فروش و صادرات است خیار معرف و برند شهرستان دره شهر است که نیازمند توجه در بخش فروش و صادرات استچراکه ظرفیت بسیار زیادی در بخش اقتصادی برای مردم شهرستان دره شهر درد.

وی عنوان کرد: چیزی در حدود ۱۵ هزار نفر به به طور مستقیم و غیر مستقیم در تولید و فرش خیار نقش دارند که این آمار نشان از اهمیت این محصول مرغوب در شهرستان دارد.

وی افزود: هم اکنون میزان تولید محصولات کشاورزی در شهرستان دره شهر ۱۷۰ هزار تن است که در محصولاتی مثل برنج، ذرت، خیار و..سطح تولیدات شهرستان افرایش یافته است.

بدون شک کشاورزی پایه و اساس شهرستان دره شهر است که کشت خیار با توجه به ارش های اقتصادی بسیار زیادی دارد می تواند نقش مهمی در اشتغال و توسعه شهرستان داشته باشند.

مسئله مهم در بحث خیار توجه جدی به مسئله فروش خیار است که باید راهکارهایی برای تسهیل در فروش خیار در شهرستان به وجود بیاید که بیشتر ارزشهای اقتصادی نصیب کشاورز زحمت کش شود.

گزارش: لیلا کائی
(یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها