شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۸
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۸۰۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

حذف فست‌فودها و دخانیات = سلامت دستگاه گوارش

متاسفانه فرهنگ استفاده از سبزیجات و میوه‌ها از مزرعه تا سفره فراموش شده است و فست فودها جایگزین بدی برای این نوع تغذیه سالم شده‌اند‌.

در هفته سلامت گوارش در کرمان نیز جهت اطلاع‌رسانی در مورد موضوع اصلی این هفته که سوزش سر دل است، برنامه‌های خاصی در نظر گرفته شده است.

پرهیز از پرخوری، دست کشیدن از غذا پیش از سیر شدن، پرهیز از خوردن غذاهای حجیم و پرچرب و پرادویه، کاهش مصرف غذاهای آماده و فست فودها و انواع سس‌ها، پرهیز از مصرف نوشابه‌های گاز دار، پرهیز از نوشیدن قهوه و چای و شکلات زیاد از مواردی است که بیماران مبتلا به ریفلاکس باید رعایت کنند.

دکتر صدیق درویش مقدم -دبیر اجرایی هفته سلامت گوارش در کرمان- به ایسنا می‌گوید: با توجه به اهمیت بیماری‌های گوارشی هر ساله در ابتدای خرداد ماه از سوی انجمن جهانی گوارش به عنوان هفته سلامت گوارش نامگذاری شده است که در آن برنامه‌های مختلفی جهت ارتقاء سطح آگاهی جامعه در سراسر جهان برگزار می‌شود و امسال نیز برنامه‌های این هفته بر موضوع سوزش سر دل و راه‌های پیشگیری از آن متمرکز شده است.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارشی هدف از نامگذاری هفته سلامت گوارش را به نام سوزش سر دل، اطلاع‌رسانی جامع جهت پیشگیری مردم از این بیماری می‌داند و می‌گوید: این بیماری آزاردهنده به‌عنوان بیماری رفلاکس معده شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ تغذیه مناسب و استفاده از سبزیجات و میوه بیشتر در سبد تغذیه خانواده‌های ایرانی نهادینه شود، می‌گوید: متاسفانه فرهنگ استفاده از سبزیجات و میوه‌ها از مزرعه تا سفره فراموش شده است و فست فودها جایگزین بدی برای این نوع تغذیه سالم شده‌اند.

درویش مقدم می‌افزاید: سوزش سر دل یا همان رفلاکس معده بیماری شایعی است که اغلب ایرانیان با آن مواجه هستند و به نوعی این بیماری را تجربه کرده‌اند و می توان گفت استرس و رفتار اجتماعی و نوع تغذیه افراد می‌تواند در بروز آن موثر باشد.

وی می‌گوید: متاسفانه افزایش مصرف فست‌فودها و نوشابه و جایگزین شدن این نوع تغذیه به جای غذای سالم خانگی و سبزیجات انواع بیماری‌های گوارشی را رقم زده است که افزایش بالای سرطان معده، روده و بیماری‌های کبدی ناشی از این نوع الگوی غلط تغذیه‌ای است.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارشی می‌افزاید: در بیماری رفلاکس معده دریچه مری خوب عمل نکرده و اسید معده به مری وارد می‌شود که علائمی همچون درد سینه، گلودرد مداوم و سرفه‌های مزمن و حالت تهوع را بروز می‌دهد.

درویش مقدم با بیان اینکه باید مصرف گوشت قرمز محدودتر شود، میافزاید: افراط در مصرف گوشت قرمز برای بدن مضر است همچنین باید میوه و سبزیجات به میزان کافی در سبد غذایی افراد گنجانده شود.

وی ادامه می‌دهد: فاصله غذا خوردن با خوابیدن حتماً باید بیش از سه ساعت باشد ضمن آنکه نداشتن آرامش حین صرف غذا به همراه فشارهای عصبی و تند تند غذا خوردن و همچنین استعمال انواع دخانیات به ویژه قلیان نیز منجر به بروز رفلاکس معده می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارشی با تأکید بر اهمیت تغذیه صحیح و سالم در سلامتی دستگاه گوارش، می‌گوید: عدم فعالیت‌های ورزشی، شیوه نادرست زندگی، تغذیه نامناسب و استرس باعث افزایش شیوع بیماری‌های گوارشی و کبدی شده است چرا که روش تغذیه صحیح و سالم یک اصل مهم در سلامتی دستگاه گوارش است.

دبیر اجرایی هفته سلامت گوارش در کرمان می‌گوید: افرادی که مشغله فکری دارند فعالیت بدنی‌شان کمتر است و سوخت و ساز بدنشان نیز کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه بیشتر دچار یبوست، سوء‌هاضمه، دل پیچه، درد معده و بواسیر، اختلالات عصبی مانند سردردها، سنگینی سر و بی‌خوابی می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد می‌گوید: بیماری هپاتیت B بیماری شایع در کرمان است که مستقیما بر فعالیت کبد تاثیر سوء دارد و هپاتیت‌های B و C شایع‌ترین هپاتیت‌های ویروسی منجر به بیماری مزمن کبدی هستند.

وی در خصوص افزایش سرطان دستگاه گوارش می‌گوید: سرطان‌های دستگاه گوارش جزء شایع‌ترین سرطان‌ها بوده که در بین آنها سرطان معده رتبه اول را دارد.

درویش مقدم معتقد است، به طور کلی ژنتیک و عوامل محیطی دو عامل مهم در ایجاد سرطان هستند که اگر به عوامل محیطی توجه کنیم می‌توانیم از بروز یک سوم از انواع سرطان‌ها جلوگیری کنیم.

دبیر اجرایی هفته سلامت گوارش در کرمان با بیان اینکه در کشور ما خطر ابتلا به سرطان در سنین بالای 45 تا 50 سال بیشتر می‌شود، تغذیه را یکی از مهم‌ترین عوامل محیطی خطر ابتلا به سرطان می‌داند.

دوریش مقدم می‌افزاید: حتی‌الامکان باید غذاها به صورت تازه طبخ و صرف و به اندازه کافی از آنتی اکسیدان‌ها و فیبرها در سبد غذایی گنجانده شوند ضمن آنکه نباید فراموش کنیم استفاده از سیگار، تریاک و سایر دخانیات در ابتلا به سرطان موثر است که متاسفانه در جامعه ما قبح استفاده از آنها ریخته است.

به گزارش ایسنا، سرطان‌ها مربوط به روش‌های غلط زندگی ما است که می‌توانیم با راه‌های ساده‌ای از آنها جلوگیری کنیم، به طور مثال استفاده از سیگار، قلیان و تریاک تبدیل به یک فاجعه شده است و رابطه مستقیمی بین مصرف تریاک و سرطان‌هایی مثل سرطان مثانه وجود دارد ضمن آنکه متاسفانه ما به سمت الگوی مصرف غذایی غربی پیش می‌رویم که یک الگوی غذایی خطرناک بوده و بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.
(شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴) ۱۳:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها