شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۸۰۲۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ممنوعیت پرورش ماهی حاوی «مالاشیت گرین» در قزوین

رئیس اداره‌ی دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: مصرف«مالاشیت گرین» به‌علت اثرات سرطان‌زایی و جهش‌زایی هم‌چنین عدم دفع آن از بافت ماهی، بیش از ۲ دهه است که در بسیاری از نقاط دنیا ممنوع شده است.

«عیسی غیاث‌یزدی» درباره‌ی استفاده از این دارو در کشورمان گفت: در ایران استفاده از این ماده‌ی شیمیایی ممنوع است اما با وجود آن مالاشیت گرین در برخی مزارع پرورش ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در همین راستا برای جلوگیری و رصد میزان استفاده از این ماده سرطان‌زا، اداره‌ی دامپزشکی قزوین نسبت به نمونه‌برداری از مراکز تولید و پرورش آبزیان اقدام کرده که متاأفانه پس از انجام آزمایش‌های مربوطه شواهدی مبنی بر استفاده یکی از آبزی‌پروران، از این ماده سمی یافت شد.

غیاث‌یزدی ادامه داد: همه‌ی ماهی‌های یکی از مراکز پرورش ماهی استان قزوین به‌علت استفاده از ماده سرطانزای مالاشیت گرین معدوم شد.

رئیس اداره‌ی دامپزشکی قزوین خاطرنشان کرد: پرونده‌ی فرد متخلف به‌علت انتقال غیرمجاز ماهی و استفاده از مالاشیت گرین، برای پیگیری به مراجع قضائی ارجاع داده شد که پس از بررسی ابعاد موضوع، حکم به معدوم‌سازی همه‌ی ماهی‌های مذکور داده شد و معدوم‌سازی، با همکاری مأموران انتظامی با کارشناسان این اداره‌ی هفته گذشته انجام شد.

سازمان دامپزشکی با تدوین یک برنامه‌ی هدفمند در راستای آگاه‌سازی فعالان صنعت آبزی‌پروری و تأکید بر آثار زیانبار این ماده شیمیایی، نظارت بر کارگاه‌ها و نحوه‌ی تهیه و توزیع دارو‌های مصرفی و آشنا کردن آبزی‌پروران و ایجاد تسهیلات لازم برای دسترسی آسان به داروهای مضر، زمینه‌ی حذف مالاشیت گرین از فهرست داروهای مصرفی در کارگاه‌های پرورش ماهی ایجاد کرده و شرایط را برای جایگزینی داروهای بی‌خطر دیگر بطور عملی فراهم کرده است.

 

ایسنا

(شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴) ۱۳:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها