شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۸۰۱۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تداوم واردات بی‌رویه میوه با مجوزهای قدیمی/ پرتقال والنسیای جنوب را به نام خارجی می‌فروشند

قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به واردات غیرقانونی میوه با مجوزهای تمدید شده قدیمی، از نبود نظارت انتقاد کرد و گفت: عدم نظارت باعث شده تا عده‌ای سودجو بخشی از پرتقال والنسیای جنوب را در بازار با عنوان پرتقال وارداتی با چند برابر قیمت عرضه کنند.

عنایت‌الله بیابانی قائم مقام دبیر‌کل خانه کشاورز  درباره واردات بی‌رویه و قاچاق میوه، گفت: یکی از آسیب‌های جدی به بخش کشاورزی و اقتصاد آن واردات است.

وی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی در اظهاراتش از ممنوعیت واردات میوه و مرکبات به داخل کشور خبر می‌دهد، اما همچنان شاهد واردات قاچاق این محصولات هستیم، افزود: مافیا و رانت‌های غیر قابل تصوری که پشت پرده واردات است دست از سر اقتصاد جامعه برنمی‌دارد.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورزی با بیان اینکه میوه‌های وارداتی امسال به چندین برابر قیمت سال‌‌های گذشته وارد کشور شده، گفت: عدم نظارت منجر به افزایش قیمت‌هاست به طوری که یک نوع میوه در دو مغازه کنار هم دارای اختلاف قیمت فاحشی است.

بیابانی اظهار داشت: واردات یک شبه انجام نمی‌شود و نیاز به مجوز دارد،مجوزهای وارداتی که وزارت بازرگانی قبل صادر می‌کرد از زمان صدور به مدت 6 ماه اعتبار داشت، ضمن اینکه این مجوزها هر 6 ماه قابل تمدید بود بنابراین به نظر می‌رسد بخشی از واردات میوه توسط همان مجوزها تمدید شده از قبل انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم با اجرای قانون انتزاع این قبیل مشکلات حل شود، اظهار داشت: وقتی وزیر اعلام می‌کند واردات میوه ممنوع است نباید مجوزهای قبلی تمدید شود.

بیابانی با تأکید بر اینکه کنترل واردات میوه خیلی هم سخت نیست گفت: متاسفانه شاهد واردات زیاد میوه با اختلاف قیمت نجومی از واردکننده تا مصرف‌کننده هستیم.

این عضو تعاونی باغداران تصریح کرد: عدم نظارت باعث شده تا عده‌ای سودجو بخشی از پرتقال والنسیای جنوب را در بازار با عنوان پرتقال وارداتی با چند برابر قیمت عرضه کنند.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورزی با اشاره به اینکه در ایام نوروز در کرمانشاه اجازه واردات پیله‌وری داده شد، گفت: برای تأمین نیاز داخلی مقرر شد مقدار محدودی پرتقال توسط پیله‌وران وارد و در همان منطقه عرضه و مصرف شود.

وی افزود: اما برخی با استفاده از کارت پیله‌وری اقدام به واردات حجم زیادی پرتقال کردند و به جای عرضه در آن مقطع، در سردخانه‌ها ذخیره کرده و هم‌اکنون با چند برابر قیمت وارد بازار کرده‌اند.

این عضو تعاونی باغداران اظهار داشت: واردات قاچاق و بدون نظارت علاوه بر مشکلات اقتصادی باعث ورود آفت و لطمات جبران ناپذیری با کشاورزان می‌شود.

 

 

فارس

(شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴) ۱۰:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها