جمعه / ۸ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۳
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۷۹۹۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

کم آبی پسته ایران را تهدید می‌کند

رئیس انجمن پسته از کاهش حدود ۲۰ هزار تنی تولید این محصول در کشور خبر داد و گفت: بزرگترین مشکل تولیدپسته در ایران مشکل کم آبی است.

محسن جلال پور  با بیان اینکه رتبه اول تولید پسته در جهان متعلق به کشور آمریکا است، اظهار داشت: این مقام برای همیشه متعلق به آمریکا خواهد بود و ایران طی سال‌های آینده نیز نمی تواند به مقام نخست تولید پسته در جهان تبدیل شود، چرا که آمریکایی ها سال به سال تولید محصولشان افزایش پیدا می کند و میزان بیشتری از باغات آنها زیر کشت محصول پسته می رود، ضمن اینکه تا سال ۲۰۲۰ حتما این کشور به تولید بیش از ۵۰۰ هزار تن پسته در کشور دست پیدا می کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه میزان تولید پسته در ایران نه تنها افزایش پیدا نمی کند بلکه به دلیل کم آبی و مشکلات ناشی از این مسئله در بسیاری از مناطق تحلیل می رود و سال به سال کمتر می شود، افزود: ایران با اینکه رتبه دوم تولید پسته در جهان را دارد اما به دلیل اینکه حدود ۶۰ درصد پسته تولیدی در آمریکا در داخل این کشور مصرف و تنها حدود ۴۰ درصد محصول آنها صادر می شود، رتبه اول صادرات پسته جهان متعلق به کشور ما است، چرا که حدود ۸۰ درصد از پسته تولیدی ایران به کشورهای دیگر صادر می شود.

جلال پور، میزان تولید پسته طی سال گذشته درکشور را بین ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: برای سال جدید نیز برآورد می شود حدود ۲۰۰ هزار تن پسته در کشور تولید شود که این میزان حدود ۲۰ هزار تن از سال گذشته کمتر است.

رئیس انجمن پسته کشور، علت کاهش تولید این محصول را کم آبی عنوان کرد و گفت: این مشکل سبب شده تولید پسته کشور سال به سال کمتر شود یا حداکثر در همان میزان قبلی باقی بماند.

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در صادرات پسته به کشورهای خارجی وجود ندارد، گفت: ما در شرایط فعلی اگر پسته ای برای صادارت داشته باشیم، حتی یک کیلوگرم آن روی زمین باقی نمی ماند و مسئله اصلی ما مسئله تولید است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه باید همه فکر و ذکر وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان در جهت تولید بیشتر پسته در کشور باشد، افزود: پسته ایران از نظر کیفیت و طعم نسبت به پسته آمریکایی بسیار بهتر است و بنابراین ما هیچ مشکلی در زمینه صادرات و فروش این محصول نداریم.

وی، باغات خرد را از دیگر مشکلات تولید محصول پسته کشور عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، میزان برداشت پسته در کشور ما  کمتر از ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار است در حالی که این میزان در آمریکا ۳ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

رئیس انجمن پسته کشور، رتبه سوم تولید پسته جهان را متعلق به ترکیه دانست و افزود: این کشور کشت چندانی ندارد و باغات آنها عمدتا سنتی است؛ بنابراین امکان اینکه ترکیه از نظر میزان تولید به ایران برسد وجود ندارد.

 

مهر

(جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴) ۱۳:۰۳
تابی
۱۳۹۵/۱۰/۰۴
5
0
0

خوبه


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها