جمعه / ۸ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۰:۳۱
سرویس : ماشین آلات صنایع غذایی
کد خبر : ۵۷۹۸۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس ماشین آلات صنایع غذایی
مجتبی نائلی مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی کوشش‌کاران:

دولت به تولیدکنندگان برای حضور در نمایشگاه سوبسید بدهد

شرکت کوشش‌کاران که با سه دهه تجربه در صنعت ماشین‌سازی، به یکی از نام‌های معتبر و موفق در این حوزه بدل شده است، امسال نیز با دستگاه جدیدی به نمایشگاه آگروفود پا گذاشته است.

گفتگو با مجتبی نائلی مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی کوشش‌کاران

از سابقه و تحولات شرکت کوشش‌کاران برای‌مان بگویید.
این شرکت در سال 1364 تاسیس شد و کار خود را در کارگاهی کوچک با دو نفر آغاز کرد. اما امروز 300 نفر در این مجموعه کار می‌کنند و سهم خوبی از بازار را در اختیار داریم.
شرکت کوشش کاران تولیدکننده ماشین‌آلات بسته‌بندی صنایع غذایی و دارویی در ایران بوده و از سوی فراکسیون صنایع غذایی مجلس شورای اسلامی، دفتر فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی و صنفی به عنوان برترین تولید کننده ماشین‌آلات بسته‌بندی صنایع غذایی و دارویی در ایران شناخته شده است.
هم اکنون نیز بیش از 600 کارخانه بزرگ و کوچک در ایران و خارج از کشور در گروه‌های صنایع لبنی، صنایع روغن‌های خوراکی و صنعتی، صنایع کنسرو و چاشنی‌هایی نظیر رب، مربا، انواع سس و...، خطوط کامل آب معدنی، خطوط کامل نوشابه‌های گازدار، خطوط کامل نوشیدنی‌ها و آب میوه‌ها در ظروف PET، پلی اتیلن، شیشه‌ای و قوطی فلزی از مشتریان شرکت کوشش‌کاران هستند.
استفاده از مرغوب‌ترین مواد اولیه، طراحی و ساخت متناسب با نیاز خاص هر شرکت، گارانتی یک ساله، خدمات پس از فروش مطلوب، استفاده از کادر مجرب و کارآزموده و استفاده از آخرین فناوری‌ها، ماشین‌آلات این شرکت را در ردیف تولیدات به روز و پیشرفته شرکت‌های اروپایی قرار داده است.
ماشین‌آلات ما از ابتدا تا انتهای بسته‌بندی یعنی از ابتدای ورود بطری‌ها تا بسته‌بندی، پرکردن، لیبل زدن، شرینک‌پک کردن و تحویل انبار را انجام می‌دهند.
 تمرکز شما بیشتر بر روی کیفیت محصولات است یا قیمت مناسب؟
روی هر دو. ما معتقدیم باید تناسبی بین قیمت و کیفیت برقرار باشد. نمی‌توان کیفیت داشت اما قیمت را رها کرد یا آن قدر قیمت را پایین آورد که کیفیت محصول از بین برود.
 آیا محصول جدیدی را در نمایشگاه امسال معرفی کرده‌اید؟
بله محصولی را ویژه بسته‌بندی شیر به نمایشگاه آورده‌ایم. این دستگاه کاملا به صورت CIP اتوماتیک است و بدون دخالت کارگر، پس از پر کردن CRP می‌شود.
 آیا استانداردهای لازم را در کسب و کار و تولیدات خود اخذ کرده‌اید؟
در ایران استانداردی برای ماشین‌آلات موادغذایی وجود ندارد و به صورت موردی اصولی رعایت می‌شود. در دنیا هم معمولا همین طور است. با این حال در کشورهای پیشرفته اصولی را برای ماشین‌سازی رعایت می‌کنند که ما نیز استاندارد CE اروپا را پیاده‌سازی می‌کنیم.
 در توسعه کسب و کار با چه مشکلاتی روبرو هستید؟
مشکلی که ما با آن روبرو هستیم جدا از مشکلی که صنایع غذایی برای توسعه کسب و کار خود با آن مواجهند نیست چرا که آنها مشتریان ما محسوب می‌شوند. بنابراین مشکلاتی که چند سال است با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بر روی ما نیز تاثیر می‌گذارد. بخشی از این مشکل مسایلی مانند نبود نقدینگی است و بخش دیگر این است که دچار نوعی بلا‌تکلیفی در کار هستند.
 چه پیشنهادی به دولت برای رفع این مشکلات دارید؟
به هر حال دولت کار خودش را می‌کند و به دنبال فراهم کردن ثبات اقتصادی است. معتقدم در صورتی که بحث مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها به نتیجه برسد و پس از آن تعامل خوبی با دنیا داشته باشیم، حتما در کسب و کار صنعت غذا و ماشین‌سازی موثر است. چرا که ماشین‌سازان از قدرت صادراتی خوبی برخوردارند و مساله فنی ندارند، اما مشکلات سیاسی مانع جدی توسعه صادرات است. به هر حال هر چه ما بیشتر با دنیا تعامل داشته باشیم، قطعا توسعه صادراتی بیشتری هم خواهیم داشت.
 کوشش‌کاران به چه کشورهایی صادرات داشته است؟
ما به کشورهای شمالی مانند آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان صادرات داشته‌‌ایم. همچنین در افغانستان و عراق بازار خوبی داریم. امارات، آفریقا و ترکیه نیز دیگر مقاصد صادراتی محصولات ما محسوب می‌شوند.
 آیا از لحاظ کیفی و قمیت، محصولات شما قابل رقابت با رقبای خارجی هستند؟
بله 100 در صد.
 نمایشگاه آگروفود را چطور ارزیابی می‌کنید؟
ما اعضای انجمن ماشین سازان سالی یک مرتبه سالنی را به عنوان سالن انجمن در اختیار گرفته و دور هم جمع می‌شویم. شرکت‌های حاضر دراین سالن شرکت‌های برتر ایران در حوزه کاری خود هستند. چرا که همه عضو انجمن بوده و هر شرکتی نمی‌تواند به انجمن وارد شود مگر آن که حداقل‌هایی را به دست آورده و رعایت کند.
از سوی دیگر سالن 40 به مکان مشخصی برای مراجعه مشتریان ما بدل شده و آنها هر سال به دنبال محصولات جدید به این سالن می‌آیند. معمولا این نوآوری نیز توسط شرکت‌های حاضر در نمایشگاه انجام می‌شود. حتی اکنون از کشورهای اطراف نیز مراجعه‌کنندگان سالن 40 را می‌شناسند و از آن بازدید می‌کنند.
به هر حال برگزاری نمایشگاه به هر صورت رویداد خوب و مبارکی است اما نباید مشکلاتی که در برگزاری وجود دارد را نادیده گرفت. مثلا سالن 40 نمایشگاه، یک دهه پیش از امروزش آبادتر و تمیزتر بود و به نظر می‌رسد در طول این سال‌ها به خوبی بازسازی نشده است و امیدواریم شرکت سهامی نمایشگاه‌ها این موضوع را به خوبی جا بیندازد.
از سوی دیگر هزینه حضور و مشارکت در نمایشگاه هر سال افزایش می‌یابد این در حالی است که به دلیل مشکلات اقتصادی و نقدینگی، کسب و کار ما تنگ‌تر می‌شود. قطعا دولت برای مبارزه با بیکاری باید شرکت‌های موجود را حفظ کند. بنابراین خوب است مثل ترک‌ها، برای حضور در نمایشگاه به تولیدکنندگان سوبسید بدهد. به انجمن نیز بارها وعده تخفیف برای حضور در نمایشگاه داده شده که متاسفانه تاکنون عملیاتی نشده است.

(جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴) ۰۰:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها