پنج شنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۷۹۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

در قیمت غذای خانوار کاهش صورت نگرفته است

پژوهشگر حوزه کشاورزی گیلان گفت: آمار رسمی منتشر شده حاکی از آن است که کاهشی در قیمت غذای خانوار صورت نگرفته و کاهش قیمت غذای بازارهای جهانی به داخل منتقل نشده است.

فاطمه پاسبان پژوهشگر حوزه کشاورزی گفت: طبق آخرین اطلاعات منتشر شده بانک مرکزی منتهی به 18اردیبهشت ماه امسال، نشان می‌دهد که نسبت به هفته مشابه سال قبل ما شاهد افزایش قیمت 8.1 درصدی برای برنج، 7.1 درصدی برای حبوبات، 14 درصدی برای لبنیات و 6.8 درصدی برای گوشت قرمز را تجربه کرده‌ایم.

وی افزود: ارقام منتشر شده رسمی حاکی از آن است که کاهشی در قیمت غذای خانوار صورت نگرفته و کاهش قیمت غذای بازارهای جهانی به داخل منتقل نشده است.

پاسبان خاطرنشان کرد: وضعیت موجود نشان می‌دهد که در خصوص قیمت مواد غذایی، نبودن تقارن در بازار ایران مشاهده می‌شود. از میان عوامل متعدد برای وجود نداشتن تقارن می‌توان به ساختار و قدرت بازار غذا در ایران اشاره کرد، ساختار موجود اجازه کاهش قیمت غذا در داخل علی‌رغم کاهش قیمت غذا در بازارهای جهانی را نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: البته این مساله نیاز به تحقیقات علمی دارد، ولی به طور کلی برای آن می‌توان عواملی مانند تعرفه‌ها، قدرت انحصاری، رانت‌های اقتصادی و سیاست‌های دولت را در این خصوص موثر دانست.

پاسبان اضافه کرد: سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) در گزارش جدید خود با اشاره به ادامه کاهش هزینه‌های مربوط به مواد غذایی در ماه آوریل، پیش‌بینی کرد که این هزینه‌ها در سال 2015 به پایین‌ترین حد خود در پنج سال گذشته خواهد رسید. به عبارتی با کاهش قیمت غذا در جهان امکان تهیه غذای ارزان فراهم شده است و البته انتقال کاهش قیمت جهانی غذا به داخل هر کشور می‌تواند امکان فراهم‌سازی غذای ارزان را برای مردم آن کشور فراهم کند.

وی با بیان اینکه باید بررسی‌های لازم انجام گیرد تا مشخص شود، این انتقال در ایران نیز اتفاق افتاده است، گفت: اگر نگاهی به داده‌های مرکز آمار ایران بیندازیم مشاهده می‌کنیم که روند هزینه‌های خوراکی یک خانوار افزایش یافته است.

 

ایسنا

(پنج شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها