چهارشنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۸:۴۵
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۷۹۳۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

بازارِ روسفید لبنیات در همدان/ سرانه مصرف شیر همچنان چکه می کند

درحالی استان همدان با تولید سالانه ۳۷۴ هزار تن شیر خام از استانهای برتر کشور در زمینه تولید لبنیات است که همدانی ها کمتر از میانگین کشوری شیر می خورند تا سرانه مصرف در این استان همپنان چکه کند.

 ماده غذایی شیر در فرهنگ و آداب و رسوم ملل مختلف جایگاه خاصی دارد و در ایران باستان نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده است چراکه هنگام پیشکش هدایا به شاهان ساسانی از سوی دولت‌های مختلف، در ابتدا جامی از شیر را به عنوان مظهر پاکی و سلامت به پادشاهان ساسانی هدیه می‌کردند.

براساس بررسی ها امروزه مصرف سرانه شیر در کشورهای مختلف جهان را به دلیل اهمیت مصرف شیر و نقش آن در تأمین سلامتی افراد جامعه به عنوان شاخص توسعه در نظر می‌گیرند.

طبق یاtته های علمی مصرف سالانه ۲۰۰ لیتر شیر این ماده غذایی ارزشمند، علاوه بر افزایش رشد و تضمین سلامتی جسمی افراد، موجب ارتقا هوش و قدرت فراگیری می‌شود.

افزایش توان کاری، طول عمر و پیشگیری از ناتوانی و از کارافتادگی زودهنگام، از دیگر مزایای مصرف روزانه آن است و این ویژگی‌ها زمانی تحقق خواهد یافت که مصرف شیر در زندگی ادامه یابد و مستمر باشد.

سرانه مصزف شیر در همدان پایین است

تمامی این موارد و محاسن درحالیست که در استان همدان سرانه مصزف شیر پایین است و حتی بیش از نیمی از تولیدات شیر این استان به دلیل مازاد مصرف بودن به خارج از استان ارسال می شود.

مدیر بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان در همین زمینه در گفتگو با مهر با بیان اینکه در بین علوم مرتبط با تغذیه انسان شیر و فرآورده های آن به عنوان یک ماده جایگزین، حیاتی و ارزشمند است، اظهار داشت: شیر و فرآورده های شیری از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

محمد نظر پور با بیان اینکه شیر به عنوان کامل ترین غذا شناخته شده و می تواند تمام نیازهای بدن را تامین کند، عنوان کرد: ارزش و اهمیت مصرف شیر و فرآورده های آن منجر به طول عمر، افزایش بازدهی جسمی و فکری، تولید انرژی و بسیاری از مواد تاثیر گذار در بدن انسان می شود، ابراز داشت: مطالعات گسترده ای در خصوص شیر انجام شده و طبق این مطالعات ارتباط مستقیمی بین سرانه مصرف شیر و کاهش سن از کار افتادگی وجوددارد.

وی با بیان اینکه کمبود مصرف شیر علاوه بر تاخیر در رشد همراه با کم خونی، افزایش تحریک پذیری، بی اشتهایی، خرابی و فسادی دندان، تحلیل عضلات و نرمی و پوکی استخوان را سبب می شود، عنوان کرد: مصرف کم شیر عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.

۹۰ درصد مردم دچار کمبود دریافت کلسیم هستند

مدیر بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه طبق اعلام علوم پزشکی ۹۰ درصد مردم دچار کمبود دریافت کلسیم هستند، ادامه داد: به دلیل کمبود مصرف شیر پوکی استخوان از جمله بیمارهای شایع در کشور است.

نظر پور با بیان اینکه زندگی با شیر آغاز می شود و تنها غذایی که تا پایان عمر مصرف آن به طور مداوم و مستمر توصیه می شود شیر و فرآورده های شیر است، عنوان کرد: نیاز کلسیم بدن تنها از طریق شیر و فرآورده های آن تامین می شود.

وی با بیان اینکه کلیسم دو کار کرد مهم ساختمانی و غیر ساختمانی دارد، عنوان کرد: کارکرد ساختمانی کلسیم به همراه فسفر اجزای تشکیل دهنده استخوان را تشکیل می دهد و کارکرد غیر ساختمانی برای مغز انسان است چراکه بدن حتی در حالت خواب به انرژی نیاز دارد.

مدیر بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه مغز کلسیم مورد نیاز خود را از خون تامین می کند، بیان کرد: مصرف شیر در سنین پایین از اهمیت بالایی برخوردار است و استفاده مستمر از شیر توصیه می شود.
محمد نظر پور با بیان اینکه تامین سلامتی جامعه نیازمند بازنگری در الگوی مصرف شیر است و الگوی مصرف شیر در کشور باید تغییر کند، اظهار داشت: مصرف شیر در دوره ۱۰ ساله باید به ۱۶۰ کیلو گرم برای هر فرد در سال برسد.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف فعلی شیر در کشور برای هر فرد حدود ۱۰۰ کیلوگرم است که حدود ۶۰ کیلو با سرانه استاندارد فاصله دارد، عنوان کرد: برخی مردم علت کم مصرف کردن شیر را قیمت آن می دانند در صورتی که اگر با انواع نوشابه و آب معدنی و تنقلات مصرفی مقایسه شود می بینیم که قیمت شیر بالا نیست.

مدیر بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه الگوی مصرف شیر در جامعه نیاز به اصلاح دارد، بیان داشت: اگر الگوی مصرف شیر در جامعه اصلاح نشود سلامت خانواده های ایرانی در خطر است.

محمد نظر پور با بیان اینکه هر تغییر الگویی نیازمند فرهنگ سازی دارد و تشویق کودکان در خانواده ها به خوردن شیر از سنین کودکی می تواند موثر باشد، بیان داشت: در بخش دولتی بحث تولید شیر در اولویت قرار دارد و در این راستا اعطای پروانه بهره برداری واحد های دامی به افرادی که می خواهند وارد کار شوند اولویت قرار دارد.

۳۴۰ واحد پرورش گاو اصیل با ظرفیت ۴۸ هزار راس گاوداری صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان همدان فعالیت می کند

وی با بیان اینکه ۳۷۰ هزار دام اصیل، دو رگه و بومی در استان همدان وجود دارد، گفت: ۳۴۰ واحد پرورش گاو اصیل با ظرفیت ۴۸ هزار راس گاوداری صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان همدان فعالیت می کند.

مدیر بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه دام ها در واحد های روستایی پراکنده هستند، ادامه داد: سالانه ۳۷۴ هزار تن شیر خام در استان همدان تولید می شود و استان همدان در زمینه تولید شیر خام رتبه ۹ کشور را دارد.

نظرپور با بیان اینکه در استان همدان رقمی حدود ۲۵۰ هزار تن مازاد شیر مصرف شیر وجود دارد که از استان خارج می شود، عنوان کرد: اگر سرانه مصرف شیر در استان همدان بالا برود هیچ مشکلی در مورد تامین شیر مورد نیاز در استان وجود نخواهد داشت.


وی با بیان اینکه هر ساله به میزان تولید شیر استان همدان اضافه می شود و هیچ مشکلی در راستای تامین شیر استان وجود ندارد، ابراز داشت: سال گذشته براساس مصوبات دولت قیمت خرید شیر خام از واحد های گاوداری هزار و ۴۴۰ تومان تعیین شد اما کارخانه ها به مصوبات دولت عمل نکردند و شیر خام را کمتر از قیمت مصوب خریداری کردند که با این کار دامدار متضرر شد.

مدیر بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه برای جبران این مسئله وزارت جهاد کشاورزی یارانه ای را برای دامداران تولید شیر تعیین کرد، عنوان کرد: سال گذشته در سه ماه نخست پنج میلیارد تومان به دامداران تولید کننده شیر یارانه داده شد.

محمد نظر پور با بیان اینکه به ازای هر کیلو شیر خام ۱۴۴ تومان یارانه داده می شود که این یارانه به شش هزار و ۲۰۰ دامدار تولید کننده شیر در استان پرداخت شد، ادامه داد: سال گذشته نهاده های مورد نیاز واحد های پرورش گاو شیری از ۲۴ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشت.

افزایش قیمت نهاد ها ۲۴ تا ۳۰ درصد بود اما قیمت شیر ۱۲ درصد افزایش داشت که با این کار دامدار متضرر شد

وی با بیان اینکه افزایش قیمت نهاد ها ۲۴ تا ۳۰ درصد بود اما قیمت شیر ۱۲ درصد افزایش داشت که با این کار دامدار متضرر شد، بیان داشت: سال گذشته علاوه بر پرداخت یارنه به واحد های تولید کننده شیر ۸۰۰ تن بلوک آماده در واحد های دامداری استان توزیع شد.

مدیر بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه توسعه واحد های پرورش گاو شیری، ساماندهی دامداری ها روستایی، اجرای عملیات بهسازی و نوسازی اماکن دامی در شهرستان ها، اجرای عملیات اصلاح نژاد دام روستایی، ارائه برنامه های نحوه درست تغذیه شدن دام ها و جیره نویسی از جمله برنامه های در دست اقدام است، عنوان کرد: نژاد بیشتر گاوهای استان همدان هل اشتاین است و گاوداری های خوبی در استان همدان وجود دارد که آخرین تکنولوژی های روز در آنها رعایت می شود.

نظر پور با بیان اینکه در استان همدان مازاد مصرف شیر وجود دارد اما اگر برای مصرف شیر فرهنگ سازی شود از نظر تامین شیر خام به مشکلی بر نخواهیم خورد، عنوان کرد: توسعه فرهنگ زمان بر است و توسعه باید در کنار فرهنگ سازی وجود داشته باشد.

کارشناس تغذیه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شیر گاو منبع چربی، پروتئین، اسید آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی است، اظهار داشت: رژیم غذایی از فرآورده های شیر و شیر به ساخته شدن و حفظ توده استخوانی در سراسر دوره زندگی کمک می کند.

معصومه علی خانی با بیان اینکه خطر کاهش توده استخوانی در افرادی که رژیم غذایی غنی از شیر و مواد لبنی دارند کاهش می یابد، بیان کرد: شیر و فرآوده های شیر دارای ریز مغذی های مهمی مانند کلسیم، پتاسیم، ویتامین D و پروتئین هستند که در حفظ عملکرد طبیعی بدن و سلامت بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه کلسیم برای ساخته شدن استخوان ها و دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد، ادامه داد: شیر جز اصلی ترینن اجزا برنامه غذایی بسیار از فرهنگ ها است.

مصرف روزانه سه لیوان شیر می‌تواند نیاز بدن به کلسیم را کاملا مرتفع سازد

کارشناس تغذیه با بیان اینکه مصرف روزانه سه لیوان شیر می‌تواند نیاز بدن به کلسیم را کاملا مرتفع سازد، افزود: چربی شیر علاوه بر انرژی‌زا بودن به دلیل وجود ویتامین محلول در چربی مانند "A"و "D" ارزش غذایی بالایی دارد.

علی خانی اظهار داشت: ترکیب عمومی شیر بسیار شبیه خون و ماده اولیه برای ساختن شیر در بدن، خون است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف شیر در ایران تقریبا یک چهارم سرانه مصرف این محصول پرخاصیت در بین اروپایی ها است، بیان کرد: وقتی سرانه مصرف شیر در جامعه پایین باشد آمار ابتلا به بیماری هایی از جمله پوکی استخوان، کوتاهی قد، پوسیدگی دندان ها و غیره بالا می رود.

با این تفاسیر و با توجه به اینکه سرانه مصرف شیر برای هر فرد کمتر از میزان استاندارد گزارش شده تغییر الگوی مصرف شیر نیاز به کار فرهنگی و جمعی دارد و اگر مصرف این ماده مغذی در جامعه به طور مستمر انجام شود از این طریق می توان از بسیاری بیماری ها در سنین میان سالی و کهنسالی جلوگیری کرد.

 

مهر

(چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴) ۰۸:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها