چهارشنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۸:۴۲
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۵۷۹۳۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
لادن ملکی مدیر نمایشگاه ایران آگروفود:

صدور مجوزهای چند ساله نمایشگاهی در افزایش کیفیت آگروفود موثر بوده است

لادن ملکی یکی از مدیران باتجربه و کارکشته صنعت نمایشگاهی کشور است و با سال‌ها مدیریت موفق نمایشگاه‌های معتبری چون ایران آگروفود و تلکام، به این جایگاه دست یافته است.

کمی از تاریخچه نمایشگاه آگروفود برای ما بگویید.
"نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته"که بیشتر به نام اختصاری ایران آگروفود  شهرت یافته است با بیست و دو سال سابقه برگزاری در زمره یکی از پرسابقه ترین، بزرگترین و مهم ترین رویدادها و گردهمایی های سالانه صنعت کشاورزی و غذایی در کشور به شمار می رود و همه ساله مخاطبان بسیاری را از نقاط دور و نزدیک کشور به خود جذب می‌نماید.

طرح برگزاری نمایشگاه ایران آگروفود  به صورت بین‌المللی و کاملا تخصصی، در آغاز دهه 70 شمسی با همفکری صاحب نظران و متخصصان صنعت کشاورزی و غذایی وقت کشور، توسط برگزار کنندگان فعلی این نمایشگاه پیشنهاد گردید و برنامه ریزی و برگزاری آن از سال 1373 توسط شرکت پالارسامانه با همکاری همکاران خارجی آن در تهران  آغاز شد.این نمایشگاه که با اخذ مجوز از سازمان توسعه تجارت ایران،  با همکاری شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی وحمایت وزارتخانه‌ها وارگان‌های ذیربط از اولین دوره  توسط شرکت پالارسامانه برگزار می‌گردد و به تایید عموم تاکنون توانسته است تا حد زیادی رسالت  خود را در راستای اعتلا و توسعه این صنعت مهم در کشورمان به انجام رسانده و به بخشی از اهداف عالیه‌ای که در برگزاری این گونه نمایشگاه‌های بین‌الملل- تخصصی در زمینه‌های موضوعی نمایشگاه مد نظر است،  ازقبیل ارتقای دانش فن آوری و تبادل اطلاعات روز در موضوعات و تم‌های نمایشگاه، معرفی توانمندی‌ها و پیشرفت های کشورمان در زمینه های موضوعی نمایشگاه، ارتقای سطح مبادلات تجاری کشور در جهت توسعه صادرات غیر نفتی کشور، آشنایی شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه با آخرین دست آوردهای علمی و صنعتی کشورمان  و جهان در زمینه های موضوعی نمایشگاه، تشویق و ترغیب تولید کنندگان برای رقابت سالم و هدفمند در عرصه این صنعت و ایجاد فضا جهت ارتباط مستقیم تولید کنندگان با مصرف کنندگان  دست یابد.

آیا این نمایشگاه در سطح بین‌المللی نیز موفق است؟
خوشبختانه نمایشگاه ایران آگروفود در بخش بین‌المللی خود نیز همواره از اقبال خوب و موفقیت  برخوردار بوده است و با توجه به ظرفیت و پتانسیل  بالای کشورمان در بخش کشاورزی و به تبع آن صنایع وابسته و مرتبط، «نمایشگاه ایران آگروفود» با پیشینه‌ای  موفق و سابقه طولانی برگزاری،  درســــطح بین المللی نیز  به صورت یکی از نمایشگاه‌های معتبر و شناخته شده‌ای که در کشورمان برگزار می‌گردد، مطرح است و همه ساله شرکت‌های خارجی یا نمایندگی‌های آنها از کشورهای صنعتی جهان در قالب پاویون‌های گروهی و یا به صورت شرکت‌های مستقل در کنار صاحبان صنایع، تولید کنندگان و شرکت‌های مطرح داخلی جهت نمایش دست آوردها،  تبادل آخرین اطلاعات روز و معرفـــی تازه های بازار و فناوری روز در زمینه این صنعت مهــــــم در نمایشگاه حضور می‌یابند که این روند استقبال با توجه به شرایط مذاکرات بین‌المللی امسال از رشد بیشتری نیز برخوردار گردیده است.
دارا بودن استاندارد UFI یکی از بالاترین مبناهای تعیین صلاحیت نمایشگاه‌های  بین‌المللی است، که جهت  اخذ این گواهی مولفه‌های متفاوتی از جمله سطح کمی و کیفی مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان و ... مد نظر قرار می گیردکه خوشبختانه نمایشگاه ایران اگروفود از سالها پیش موفق به اخذ این گواهی گردیده است.  

 بی تردید استقبال گسترده در بخش داخلی و خارجی از نمایشگاه ایران آگروفود امسال  یکی از ویژگی های بارز آن است،  تا جایی که در روز  ثبت نام اینترنتی هر یک از گروه‌های کالایی سالن‌های تحت پوشش به سرعت تکمیل ظرفیت شد و بلافاصله سالن‌های جدید جهت امکان پاسخگویی و تخصیص فضا به متقاضیان به سالن‌های مد نظر اولیه اضافه گردید.
حضور گسترده و پررنگ  بسیاری از صاحبان صنایع، تولیدکنندگان، برندها و شرکت‌های داخلی مطرح کشورمان نیز در این دوره بسیار محسوس می باشد.
 در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی چه کرده‌اید؟
تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب از جمله ارکان مهم برگزاری یک نمایشگاه بین‌المللی است، که هم در جذب مشارکت کنندگان حایز صلاحیت و هم در جذب مخاطبین خاص آن صنعت به عنوان بازدید کننده تاثیر بسزایی دارد و در نتیجه تاثیر بالایی در رشد کمی و کیفی یک نمایشگاه دارد.
 این نمایشگاه یکی از رویدادهای موفق و با کیفیت در حوزه صنعت نمایشگاهی است. با این حال برای استمرار حرکت رو به جلوی آن، چه پیشنهاداتی دارید؟

در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی استفاده از نیروهای متخصص و مجرب که دارای شناخت کافی از حوزه صنعت نمایشگاهی باشند دارای اولویت و بسیار مهم است. امکان برنامه ریزی دراز مدت که خوشبختانه به مدد صدور مجوزهای نمایشگاهی به صورت چند ساله توسط سازمان توسعه تجارت عملی شده یکی دیگر از فاکتورهای مهمی  است که به ما در حفظ نظم و رعایت زمان‌بندی یاری می‌رساند، ضمن اینکه از چند ماه قبل از برگزاری و حتی در ایام تعطیلات عمومی کل تیم برگزاری مرتبا درگیر برنامه ریزی‌های اولیه و جلسات مشورتی هستند. به هر حال برگزاری نمایشگاه کاری کاملا تخصصی است و نیاز به توان اجرایی و قدرت ذهنی و حتی جسمی بسیار بالایی دارد. ضمن اینکه افراد تیم باید از قابلیت کار گروهی نیز برخوردار باشند.
دست آخر اینکه به نظر من برگزاری یک نمایشگاه موفق و منظم در گرو یک برنامه ریزی صحیح  و طولانی مدت، تعریف اهداف مشخص و نهایتا توجه به رشد و پر بارتر شدن نمایشگاه بخصوص از لحاظ کیفی در هر دوره  نسبت به دوره قبل آن می باشد.        

 صنعت غذایی و کشاورزی چه اهمیتی در اقتصاد کشور دارد؟

ی‌تردید یکی از مهمترین بخش‌های صنعتی کشور ما بخش صنعت کشاورزی و غذایی است.  روند رو به رشد تولید محصولات کشاورزی که تامین کننده مواد اولیه صنایع تبدیلـــی و غذایـی محسوب می‌شوند در کشورمان با تحقیق و به کار‌گیری دانش فنی روز و منابع خدادادی میسر شده و در همین راستا صنایع تبدیلی، بسته‌بندی، و نگهداری محصولات غذایی نیز همسو و همگام با این رشد،  فعالیت گسترده ای را در این بخش از صنعت بر عهده دارند. از سوی دیگر با توجه به این که  صنایع غذایی از جمله صنایع زودبازده و با ارزش افزوده فراوان در عرصه جهانی است و صرف نظر از اهمیت حیاتی آن دارای جنبه‌های اقتصادی گسترده نیز است، با استفاده از پتانسیل‌ها و امکانات موجود در کشورمان و در کنار آن بهره بردن و به کار گیری از دانش فنی روز دنیا علاوه بر تامین امنیت غذایــــی و توسعه بخش کشاورزی و سایــــــر صنایع وابسته در کشــور،  این صنعت می تواند نقش موثری در توسعه صادرات غیرنفتی کشورمان ایفا کند. 
برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی مثل ایران آگروفود که از حضور گسترده مشارکت‌کنندگان خارجی برخوردار است از دو منظر می‌تواند بر صنعت کشاورزی و غذایی کشور و نهایتا توسعه صادرات در این حوزه تاثیر گذار باشد،‌ اول اینکه با توجه به حضور شرکت‌کنندگان خارجی در سطح وسیع در ایران اگروفود این رویداد سالیانه صنعت کشاورزی و غذایی کشور می‌تواند آشنایی هـــرچه بیشتر صاحبان صنایع، متخصصان و دست اندرکاران صنعت مواد غذایی، صنایع کشاورزی و تبدیلی و سایر صنایع مرتبط با این رشته را با تکنولوژی روز و آخرین دست آوردهای جهانی در بر داشته باشد که نهایتا بر بالاتر بردن کیفیت کالاها و محصولات داخلی و قابل رقابت بودن آنها در صحنه تجارت جهانی تاثیرگذار است.

دوم اینکه برگزاری این نمایشگاه‌ها بستر و فرصت مناسبی را  جهت برقراری ارتباط مستقیم بین خریداران و فروشندگان کالا و خدمات ایجاد نموده ضمن اینکه آیینه تمام نمای صنعت کشاورزی و غذایی کشور بوده و امکان ارایه توان و ظرفیت  تولید و صادرات کشورمان،  و ارایه نوآوریها و تازه های بازار در ایران به تجار و بازرگانان خارجی در بر دارد.
گفتنی است ایران آگروفود 2015 از امروز تا هشتم خرداد با مشارکت 700 شرکت و واحد تولیدی داخلی و 235 شرکت خارجی از کشورهای انگلستان، اسپانیا، اتریش، اوکراین، امارات متحده عربی، بحرین، ایتالیا، آلمان، بلژیک، پرتغال، تایلند، لوکزامبورگ، لبنان، کویت، عمان، ژاپن، ترکیه، چین، روسیه، سوئیس، فرانسه، کره‌جنوبی، هلند و هند برپا خواهد بود. حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه نسبت به دوره گذشته 60 درصد رشد نشان می‌دهد.
به ایران آگروفود 2015 بیش از 60 هزارمترمربع فضای نمایشگاهی اختصاص یافته و نمایشگاه به 3 بخش تخصصی ایران فود، ایران فودتک و ایران آگرو تقسیم شده است.

(چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴) ۰۸:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها